خاطرات شیرین امتحان شهری رانندگی ( بیا تعریف کن )
با سلام به هنرجویان گرامی و همراهان همیشگی تست درایو؛
چند وقت پیش با یکی از دوستانم درباره آزمون رانندگی و خاطره شیرین امتحان شهری صحبت میکردم به این فکر افتادم که یه پستی ایجاد کنم تاعزیزانی که تمایل دارند خاطره آزمون شهری رانندگی را تعریف کنن در بخش نظرات انتهای همین صفحه خاطره خودشان را از روز امتحان شهری تعریف کنند.
✅خاطرات شرین امتحان شهری رانندگی
من از خودم شروع میکنم سال ۱۳۸۳ بود که بنده تازه دوران خدمت سربازی را به اتمام رسانده بودم و تصمیم گرفتم برم و گواهینامه رانندگی رو بگیریم اون زمان تازه زمزه این بود که قرار آموزشگاه رانندگی ایجاد کنند و هر کسی که قراره گواهینامه بگیره باید اول بره آموزشگاه خلاصه که خیلی شلوغ بود.
آزمون آیین نامه رانندگی را همان روز اول قبول شدم البته با یک غلط اون موقع این جوری بود که اگه آیین نامه رانندگی را قبول شدی میتونستید همان روز آزمون شهری هم شرکت کنید منتهی من تنبلیم اومد و نرفتم رفت برای یه روز دیگه روز آزمون شهری رسید فصل زمستون بود هوا هم سرد خیلی شرکت کننده بود حدودا ۲۰۰ نفری میشد نوبت به من رسید سوار شدم افسر یه سروان بود خیلی بداخلاق بهم گفت حرکت کن همین میخواستم برم ماشین خاموش شد بهم فحش داد گفت ………..سگ گمشو هیچی دیگه منم رفتم ۲ روز دیگه این بار با یه افسر دیگه افتادم یه جناب سرهنگ بود بهم گفت پارک دوبل کن شاید باورتون نشه من پارک دوبل و همون روز شنیده بودم بلدم نبودم دوباره رد شدم یه روز دیگه ولی اینبار رفتم آموزش دیدم و اون آقایی که بهم آموزش داد بهم گفت تو امروز قبول میشی رفتم و جناب سرهنگ بهم گفت پارک دوبل کن این بار دیگه بلد بودم سرهنگ ازم تعریف کرد و آفرین گفت از ماشین که پیاده شدم همه برام دست زدن تشویقم کردن من و میگی انگار از المپیک برگشتم مقام اوردم تو پوست خودم نمی گنجیدم این جوری شد که بعد از ۳ بار آزمون شهری بالاخره بعد از آموزش دیدن قبول شدم.
✅نکات کلیدی در آزمون شهری رانندگی:
- قبل از حرکت ماشین ابتدا پدال ترمز را تست کنید و سپس برای حرکت راهنمای سمت چپ را بزنید و دسته دنده را در دنده یک بگذارید.
- سرتان را به سمت چپ برگردانید و نگاهی به خیابان بیندازید. ترمز دستی را آرام بخوابانید و به آرامی پا را از روی پدال کلاچ بردارید و گاز بدهید.
- آئینه سمت راست، چپ و جلو بایستی میزان کنید، بطوریکه تا انتهای بغل راست و چپ وسیله نقلیه را کامل ببینید. برای میزان کردن آئینه جلو باید ۴ انگشت در بالای سمت راست آئینه و انگشت شست زیر آئینه قرار گیرد و با کمی فشار به چپ و راست و بالا و پایین طوری میزان گردد که عقب وسیله نقلیه به راحتی در دید راننده قرار گیرد.(دقت کنید که آئینه ماشین برقی نباشید در صورتی که برقی بود از کلیدهای مشخص شده برای تنظیم آئینه استفاده کنید).
کلیپی زیبا و خاطره انگیز از برنامه دوست داشتنی ساعت خوش با موضوع امتحان شهری:😁
هنرجوی گرامی در صورتی که هنوز در آزمون شهری شرکت نکرده اید پیشنهاد می کنیم نکات مهم آزمون شهری را از دست ندهید همچنین از تجربیات هنرجویان دیگر در آزمون شهری استفاده نمایید، جهت مشاهده نکات مهم آزمون شهری روی لینک زیر کلیک کنید:
آیدینم ۱۸ ساله از تبریز
سلام ، امتحان آئین نامه رو با اینکه خیلی خونده بودم ولی بار اول رد شدم ، اونم سر ۵ غلط که یکیش رو اشتباهی تو پاسخ نامه نوشتم ، آقا بار دوم دیگه همه چیو بلد بودم ، با آرامش هرچه تمام تر رفتم و قبول شدم ، نمیدونی چه حالی داد وقتی گفت اونایی که اسمشون رو صدا نکردیم قبولن ، آقا یه سری مشکلات پیش اومد من تقریبا یک و نیم ماه بعد رفتم امتحان شهری ، با اولم بود ، با اینکه از بچگی ماشین میروندم و تو رانندگی مشکلی نداشتم ولی خو اون استرس رو داشتم ، نوبتم شد و از شانس نفر آخر شدم تو ماشین ، از پشت ماشین رفتم همه چی رو رعایت کردم (کمربند و راهنما و تنظیم اینه و صندلی و …) افسر گفت روشن کن برو جلو ، چون رانندگیم خوب بود بدون مشکل میروندم و از نظر رانندگی مشکلی نداشتم ، رفتیم گفت دور دو فرمان بزن ، گفتم خط ممتد هست نمیشه ، افسر گفت عیب نداره من میگم ، گفتم پس با اجازتون ، آقا ما دور دو فرمان رو به بهترین شکل ممکن زدیم ، روندم گفت به کوییک جلویی دوبل بزن ، چشمتون روز بد نبینه ، تمام فکر و ذکرم این بود که فقط دوبل رو خوب بزنم و به چیزای دیگه دقت نکردم ، دوبل رو زدم و خیلی هم خوب شد جوری که افسر گفت بهترین دوبل رو تا این لحظه فعلا تو زدی ، آقا منو بگو از خوشحالی داشتم پر میزدم ، دوبل رو زدم ، گفت ردی 😐 من موندم چرا آخه ، من که همه چیو درست رفتم ، بهش گفتم تو رانندگی که مشکلی نداشتم چرا قبول نکردی ، درو باز کرد ، من کور پل رو ندیده بودم ، یه پل کوچیکه بود که دوچرخه به زور ازش رد میشد ، گفت کنار پل دوبل نمیزنن ، آقا اون حس خوشحالی به غم تبدیل شد و تو راه خودمو فوش میدادم که چرا منه کور اون پل رو ندیدم ، آقا شد ۱۴۰۳ هشتم مهر ماه ، دوباره رفتم امتحان ، این دفعه جدای رانندگی که بلد بودم به علایم راهنمایی رانندگی هم دقت کردم که مثل دفعه پیش نیوفتم ، و بالاخره قبول شدم ، الان ده مهر ماه هست و هنوز منتظرم کارت گواهینامم بیاد دم خونه .
سلاااام
منم اومدم تجربیاتمو بگم
من ۲۹ سالمه دیر رفتم چون ماشین نداشتم
من ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ رفتم ثبت نام کردم چون میخواستم ماشین بخرم . دیگه ۲۰ بهمن اینا رفتم واسه انتخاب مربی مربیای خوب پر شده بود. و اولین جلسه شهریم ۲۳ اسفند بود ۴ جلسه رفتم بعد خورد ب عید خلاصه کلی وقتم تلف شد . و بالاخره ۱۶ اردیبهشت امتحان آیین نامه دادم بار اول قبول شدم هفته بعدشم شهری بار اول سر اینکه صدای گازم زیاد بود رد شدم چون کلاچ خیلی بالا بود هی گاز دادم ماشین حرکت کنه . دفعه دوم دستم اومد دیگه نیش گاز دادم خییلی خوب رفتم همه چیو مراعات کردم گفت از پارک خارج شو پارک دوبل بزن ک زدم و عالی شد . بعدش قبولم کرد خواستم پیاده شم ماشین خاموش شد نگو دنده خلاص جا نرفته بود . خط زد قبولیمو چقدرر غصه خوردم. هفته بعدش باز رفتم ماشین عوض شده بود ساینا بود ایندفعه قلقش دستم نبود دوبار خاموش کردم و رد شدم . تا بار آخر دیروز رفتم اولین ماشین صدامون کرد و تو ماشین اول نفر دوم بودم . ماشینش یکم مشکل داشت باز . اولش خاموش شد یکبار. ولی با اعتماد ب نفس رفتم قبلشم قرص خوردم تا پاهام نلرزه . گفت دوبل بزن گفتم ماشین جلوییم کجه گفت خب یا دنده عقب برو یا برو با ماشین جلویی . خلاصه رفتم و زدم اخرش دیدم کج شد رو پل زده بودم . ولی در کمال ناباوری زد قبول منم از ترس دفعه پیش قبل پیاده شدن دوبار چک کردم دنده خلاص باشه . خلاصه برخلاف اعسر قبلی اینیکیه فقط نگاه میکرد ب دست فرمونت نه اینکه الکی گیر بده . تازه فکر کنم کمربندمم یادم رفته بود ببندم . فقط احساس کردم بخاطر تسلطم رو کلاچ و ترمز قبولم کرد . بر خلاف قبلی ک همممه چیو مراعات کرده بودم . فقط اخرش خاموش شد قبولیمو خط زد . در کل دیروز خیلی حس خوبی بود بار چهارم قبول شدم . قسمت همتون باشه ایشالاا
سلام من تجربه قبلی خیلی زیادی از رانندگی نداشتم و کل تجربه من نهایتا چند ساعت رانندگی توی جاده بیراهه میشد. روز اول که قرار بود با مربی کلاس داشته باشم فک میکردم جلسه اول فقط آشنایی با ماشین و در حد روشن کردن و راه افتادن باشه اما مربی رو که دیدم پرسید گاز و ترمز رو بلدی؟ گفتم در این حد آره گفت پس بشین بریم میدون هفت تیر کار دارم! خلاصه به من یه شک وارد شد ولی نه نگفتم و با این حال داخل ترافیک رفتیم اونجا و خودش هم کمک میکرد تا دستپاچه نشم. این باعث شد تا ترسم از رانندگی داخل شهر شلوغی مثل تهران بریزه و سریع تر پیشرفت کنم و رانندگی رو به اون صورت که در آینده نیاز دارم یادم بگیرم. بعد از چند جلسه که تسلط خوبی روی کلاچ پیدا کرده بودم، نیم کلاچ و پارک دوبل و دور دو فرمون رو هم در حد دو سه جلسه یاد داد و بقیش داخل شهر از کوچه تا اتوبان گرفته مثل بقیه ماشین ها حرکت میکردیم و به این شکل خیلی از محلات تهران رو رفتیم که باعث شد تجربه خوبی از رانندگی پیدا کنم.
برای آزمون آیین نامه فقط سوالات این سایت و تابلوها رو از فایل کتاب آیین نامه خوندم که با ۴ غلط بار اول و سر مرزی قبول شدم.
آزمون شهری هم با توجه به نظرات دوستان در مورد سرهنگ و اینکه ماشین آزمون احتمالا شبیه ماشین تمرین نیست گفتم بار اول رو حتما میوفتم، ولی روز آزمون استرس زیادی نداشتم و کاملا مشخص بود افسر خوش اخلاقه و سر اشتباهات ساده سریع رد نمیکنه و راه میاد ولی خود بچه ها همکاری نمیکنن و خیلی اشتباه انجام میدن. نوبت من که شد از پشت ماشین سوار شدم و تا افسر داشت مهر نفر قبلی رو میزد صندلی و آینه رو اکی کردم و موقع حرکت کلاچ رو خیلی آهسته بالا آوردم تا حدی که اتاق ماشین لرزش پیدا کرد و با کمی گاز راه افتاد. خیلی آروم رفتم و جلوی درب خونه گفت بایست که گفتم ممنوعه و اجازه گرفتم و گفت دور دو فرمان بزن بعد داخل یه سرازیری نسبتا ملایم و جایی که خیابون انحنا داشت گفت پارک دوبل بزن که من فقط موقع دنده عقب یکبار خاموش کردم ولی با حفظ خونسردی ادامه دادم و پارک نسبتا خوبی شد و دوباره یک دور دو فرمان دیگه زدم و جلوتر گفت توقف کن که بین دو کوچه بود و گفتم تقاطع هست و بعد دنده عقب خواست که یادم افتاد دستم رو ببرم پشت صندلی که گفت کافیه و خاموش کن که حین خاموش کردن حواسم نبود دنده رو خلاصه کنم و ماشین دوباره خاموش شد با این حال گفت اشکال نداره و قبولی که خیلی حال داد و حدوداً بین سی نفر سه نفر قبول شدیم اون روز.
سلام دخترم امروز در مرتبه دوم آزمون شهری قبول شد. قطعا نکات ارزشمند توی سایت تست درایو هم در آزمون آیین نامه هم شهری خیلی کارش را راحت تر کرد.
ممنون بابت فضای اشتراکی دوستانه ای که در اختیار عموم قراردادید.
براتون بهترینها و برکت بی نهایت طلب میکنم
سلام . من ۱۲ آبان ۱۴۰۲ قبول شدم. بار چهارم قبول شدم. ولی زیاد از این موضوع ناراحت نیستم چون هربار یه خاطره و تجربه شد. حالا اگه حوصله داشته باشید واستون تعریف کنم 🙂
دفعه اول افسر خیلی جدی بود تا حدی که واضح سلام دادم جواب نداد.نشستم پشت دوبل بودم باید ماشینو از پارک در میاوردم بنا به تشخیص خودم یک دور فرمونو به چپ دادم. پرسید درمیاد؟ با اعتماد به نفس و اطمینان گفتم آره درمیاد… خخخخخ خخ از همون جا دیگه عصبانیتش شروع شد و خرابکاریام چون بداخلاق شده بود ادامه پیدا کرد. افسرا بدشون میاد پرمدعا و مغرور باشی و با هنرجوی محتاط و مؤدب بهتر کنار میان. پارک دوبلم اونجا که میای دستگیره رو بیاری وسط شیشه زیاد رفتم عقب و کج شد، با اینکه هیچ صدایی از برخورد به جدول نشنیدم دعوا کرد و گفت خانم برخورد داشتی… از شرمندگی سرمم بالا نیاوردم و گفت خاموش کن خاموش کردم و از خجالت بدون کلمهای حرف اومدم پایین…
دفعه دوم: یه افسر به شدت خوش اخلاق آزمون میگرفت ولی همه چیزو میپرسید و ازت میخواست و در عین حال سختگیر بود. اومدم دوبله بگیرم از صدای نفس کشیدنم متوجه استرسم شد گفت چند متر برو جلوتر استرست کم شده. رو ترمز ناگهانی حساس بود. دو تا تزمز ناگهانی داشتم، یادم نیست خاموشم کردم یا نه ولی در کمال خوش اخلاقی ردم کرد…. خخخخ خخ
دفعه سوم: دوباره همون افسر سری اول بود.
ولی خوش اخلاق شده بود. سلام کردم و محترمانه جواب داد. دور یه فرمون گرفت تا تو ایست وسط یک ذره فقط یک ذره زودتر ایست کردم بعدم دوبله گرفت. ولی همون اتفاق دفعه اول بازم افتاد یه ذره بیشتر اومده بودم عقب تو فرمون دوم و دوبلم در نیومد. تازه قشنگ ته ماشین به جدولم خورد خخخخ خخخ گفتم وااااای ولی جالبه اصلاً عصبانی نشد و با حوصله گفت تازه من ترمزت کردم نذاشتم بری…. هیچ چونه نزدم که فرصت بخوام چون اشتباهم رو قبول داشتم. گفت بشین عقب نفر آخر بیاد. نشستم گفتم جناب سروان میشه یه سوال بپرسم؟ با حوصله و با ابهت گفت بپرسید، گفتم فاصلهی غرضیم تو دوبل درست بود؟ گفت بله درست بود . گفتم یعنی اگه کم اومده بودم عقب دوبلم درمیومد؟ گفت آره درمیومد. آخرم با احترام خسته نباشید گفتم گفت مچکرم و پیاده شدم.
دفعه چهارم و دفعه آخر:
با بچهها وایسادیم نوبتمون بشه افسر آزمون بگیره. بعضیا که چهره تکراری عین خودم بعضیل هم جدید بود. آقایونو خانموما همه تو دوبل رد میشدن. آخه ماشین آموزشگاهم مشکل داشت بگذریم. بچهها به دوبلههای کج میخندیدن و مسخره میکردن گفتم من یاد گرفتم به کسی نخندم هر بار خندیدم سرم اومده… خخخ خخخ… خلاصه نوبتم شد. با ادب و سلام نشستم گقتش خب با یه بسم الله الرحمن الرحیم کارتونو شروع کنین. آنقدر خوش اخلاق شده بود باور نمیکنین همون افسر روز اول بود. دنده عقب گرفت انجام دادم . دور یه فرمون گرفت . نوبت دوبله شد رفتم کنار ماشین وایسادم که فاصلهام بیشتر از سه آینه شد. گفت فاصلهات زیاد شد با تأسف گفتم آره متأسفانه زیاد شد گفت دنده عقب برو درستش کن که رفتم عقب این سری با فاصلهی خوب اومدم کنار ماشین وایسادم. آخرشم باز دنده عقب گرفت. بعد گفت خلاص کن پیاده شو. گفتم قبول شدم؟ با حوصله گفت پیاده شو! باز گفتم قبول میشم ؟ چی میشه؟ باز گفت پیاده شو. پیاده شدم رفتم کنار جدول وایسادم بعد از شیشه ماشین صدام کرد گفت برید آموزشگاه برای تکمیل پرونده. گفتم ممنون. خسته نباشید. با لبخند گفت ممنون. خودشم از قبولیم خوشحال بود. پس حواستون باشه افسرا هیچ کدوم دشمنی ندارن فقط باید کنارشون مغرور و پر مدعا نباشی که بدشون میاد ازت. ولی محتاط و مؤدب باشی و چیزی رو که میخواد انجام بدی و جاهای خلاف اجازه بگیری خیلی هم خوب میشن . اینم خاطرات امتحانای من که هر کدوم یه تجربه شد.
سلام خدمت دوستان
من ۱۸ سالمه از شهرستان نیشابور
آزمون کتبی رو سری اول رد شدم چون خیلی نخوندم ولی سری دوم قبول شدم چون اول ۴۴ نمونه سوال رو حل کردم و هر کدوم از سوالاتی رو که اشتباه میزدم صفحه رو مینوشتم بعد میرفتم اون صفحه رو میخوندم ، یکی این ، دو اینکه ، تابلو هارو خیلی خوب خوندم و نهایتاً قبول شدم
آزمون تو شهری رو من سری سوم قبول شدم
سری اول ، اول استرس خیلی داشتم و دوم با ماشین خیلی آشنا نبودم ، مثلاً کلاچ بالا بود و من عادت نداشتم و کلا تمام حواسم این بود که خاموش نکنم برا همون خیلی گاز میدادم و چون خیلی حواسم به این موضوع بود کلا کمربند یادم رفت ، ممنوع رو نگفتم و پارک رو هم خوب نرفتم . سوم اینکه اشتباهم این بود که بقیه میگفتن سری اول ردی و قبول نمیشی پیشفرض من قبول نشدن بود .
سری دوم بازم استرس داشتم و دور یک فرمانده رو خوب نرفتم ، بجای دنده سه اشتباه زدم چهار و نهایتاً رد شدم
سری سوم استرسم خیلی کمتر شد و با دقت رفتم ، پارکمو خوب رفتم ، دنده کشیمو خوب رفتم پارکمو هم فکر کنم خوب رفتم چون افسر چیزی بهم نگفت و نهایتاً امروز روز نهم از ماه آبان در سال ۱۴۰۲ قبول شدم
استرس خواه یا ناخواه داری ولی باید بتونی کنترل کنی
استرس کمش اتفاقاً خوبه ، ولی بیش از حدش به ضرر آدم هستش .
جا داره تشکر کنم از جناب آقای شفیعی و شرافت آموزشیار های بنده و تشکر کنم از کار کنان آموزشگاه شکوه و مدیران خانم علیشاهی و آقای جعفری.
خیلی ممنون ، یا علی
ببخشید توی توضیح پارک دوبل.تو خط دوم.اون پین “وسط” برف پاک کن! غلط املایی بود.گفتم ی وقت اشتباه نزنید پارک دوبلتون رو.موفق باشید
سلام بچه ها روزتون بخیر.من امروز امتحان تو شهری داشتم.دیشب واقعا همش نگرانش بودم.اومدم اینجا کلی تجربه خوندم گفتم تجربه خودم رو با شما ب اشتراک بذارم.آیین نامه و تو شهری رو بار اول ب راحتی آب خوردن قبول شدم.واقعا بدونید همش حرفه ک میگن افسر سختگیره و بار اول باید رد بشی.آیین نامه ک توی تلگرام رایگان دقیقا همون ۲۰ نمونه سوالی ک سر جلسه میبینی هست.از مربیتونم بخواید بهتون میده.من از ۸ تا ۱۱ صبح کل ۲۰ تا نمونه رو دوبار خوندم و بار اول بدون غلط قبول شدم.تو شهری هم همون ۱۲ جلسه رو با مربی رفتم و دو بار در حد یک ساعت با یکی از فامیل هامون ک پراید داره تمرین رفتم.فقط من اصلا روش پارک دوبل مربیم ک چرخش فرمون در حرکت بود رو نرفتم.توی گوگل پارک دوبل درجا دیدم و همون رو تمرین کردم.غیرممکنه اشتباه بشه چون معیارش جدول.از من پارک دوبل و دنده عقب توی پارک دوبل و دور دو فرمون و پارک ساده و دور یه فرمون گرفت.تازه آموزشگاه ما دوتا افسر داره ک همون روز اول مربیمون بهمون گفت اونی ک سنش بالاست همه رو رد میکنه.دقیقا همون افسر ازم امتحان گرفت.پس اصلا نترسید.اگ دقت کنید و نحوه روشن کردن و تعویض دنده و راهنما و معیارها رو درست انجام بدین قبولین.ما از دوتا ماشین فقط من قبول شدم.همه نفرات قبل من فرمون رو در حرکت میچرخوندن و پارک دوبلشون خراب میشد.بذارید نکاتی ک باید رعایت کنید رو براتون بگم.
پارک دوبل:راهنما راست بزن.کم کم ترمز کن.اگه دنده ۳هستی یه دنده معکوس برو.همونجوری ک کلاچ تا ته گرفتی و نرم ترمز میکنی برو کنار ماشین.باید یه آینه فاصله بین دوتا آینه باشه.میگن پین وسر برف پاک کن رو بنداز زیر چرخ عقب سمت چپ ماشین پارک شده و برو.وقتی آینه سمت شاگردت در راستای چراغ جلوی ماشین پارک شده بود بایست.حالا راهنما بالا.دنده رو میذاری عقب.(یه نکته خییییلی مهم هم اینه ک از شروع همیشه اول کمی گاز بده و دور موتور رو ببر رو ۱/۵ بعد پاتو از کلاچ نرم و کم کم بیار بالا و اصلا از صدای گاز نترس).توی پارک دوبل خیلی کم کم با کلاچ بازی کن و اصلا کلاچ رو رها نکن و کم کم گاز بده.حالا دنده رو ک گذاشتی عقب آرم آروم برو تا چراغ عقب سمت چپ ماشین پارک شده بیفته *انتهای لچکی* دقت کنید!×ابتدا نه! انتها درسته!حالا اینجا توقف کامل کنید.یعنی کلاچ تا ته میگیری و ترمز کامل میکنی. *در حالت توقف کامل* فرمون رو کااامل تا انتها ب سمت راست بچرخون و محکم دستت بگیر و قفلش کن.حالا آروم در حالی که گاز میدی یواش پاتو از روی کلاچ کمی بالا بیار و سرعتت رو با کلاچ تنظیم کن.گاز ثابت و کلاچ رو کم کم ی ذره بیار بالا و تا ته بگیرش تا جایی که سپر مشکی ماشین خودت افتاد روی لبه پایین جدول.یعنی فقط و فقط یک سانت بالای آسفالت!!حالا باز کااامل توقف کن و در حالت توقف فرمون رو کامل ب چپ بچرخون و قفلش کن.حالا کمی گاز بده و کلاچ رو یه ذره بیار بالا و وقتی موازی جدول شدی ایست کامل کن.دقیییقا اندازه ها درست میشه.
حالا برای دنده عقب: ۱/۵دور فرمون رو به راست بچرخون و صاف و محکم تو دستت نگه دار.چراغ وسط آینه عقبت رو بنداز لبه جدول و آروم برو.اگه ب جدول نزدیک شدی خیلی کم فرمون رو ب چپ بده و اگ داشتی ب سمت خیابون میرفتی خیلی کم فرمون رو ب سمت راست بده.همین.ب هر طرف فرمون رو بدی ته ماشین هم ب همون طرف میره.
پارک ساده هم:راهنما بالا میزنی.کم کم ترمز میکنی.اگ دنده ۳ هستی یه معکوس دو میری.پین وسط برف پاک کنت رو میندازی روی جدول و خیلی راحت پارک میکنی.همین.
زاویه ۳۰ درجه موقع شروع و بیرون اوردن سر برای دیدن نقطه کور توی شروع و پارک دوبل هم خیلی مهمه.
ممنوع ها هم حتمااا اجازه بگیرید.مثل خط ممتد.خط عابر پیاده.۱۵ متر قبل و بعد تقاطع ها.سطل زباله.تیر برق.پل جلوی خونه ها و پارکینگ ها و مغازه ها و…
یه چیز خییلی مهم دیگه اینک یک ساعت قبل امتحان حتمااا دوتا پروپرانول ۱۰ بخورید.البته اگه بیماری خاصی دارید با پزشکتون مشورت کنید.ولی داروی خاصی نیست و وقتی بری داروخانه میگ امتحان تو شهری داری 🙂 قرص ضد استرس ک کاااملا جلوگیری میکنه از تپش قلب و هول شدن و لرزش پا و دست.من ک انقدر قبل امتحان خوشحال بودم ک دوستم میگفت انگاری گل زدی 🙂
معذرت میخوام از اینکه طولانی شد.فقط بدونید واقعا راحته.اصصلااا و ابدا سخت نیست و فقط باید دقت کنید.و ریلکس و هوشیار باشید.همین.کلی پسر اونجا همه رد شدن فقط یکیشون قبول شد با اینکه ماشین و موتور داشتن.من دخترم.تازه هیچوقت هم رانندگی نکرده بودم.فقط همون ۱۲ جلسه و دو تا ۱ساعت با آشنا تمرین رفتم همین.با ماشین خودمونم هیچوقت رانندگی نکردم.صادرکات و راهنما و نیم کلاچ و ایست های ۳۰ درجه و نکات و ممنوع هارو دقت کنید قطعا بدون شک همون بار اول قبولید.موفق باشید.
سلام
اقا بنده همین دیروز توفیق شد قبول بشیم. البته به همین سادگی که تو یه جمله گفتم نبود.
من ۳ بار رشدم.بار اول رفتم ماشین پارک بود گفت دور یه فرمونه بزن اقا ماهم اینقدر استرس داشتیم قشنگ نی و تو تیتاپ میزدیم. نه راهنمایی با تمام سرعت دور یه فرمونه تو خیابون تقریبا شلوغ زدیم . سوسکی از ماشینی که در جهت مخالف بود گذشتیم.قشنگ احساس کردم نفس افسر یه لحظه تو سینه اش حبس شد.جلوتر گفت برو پارک دوبل بزن.منم که اینقدر استرس داشتم نی تو تیتاپ میزدم. حواسم نبود جایی که قراره پارک کنم جلو خونه مردمه و پله. ماهم زدیمو قشنگ ماشین یه بپربالایی کرد. همونجا نسخه مونو پیچید پروندمون رو گذاشت زیر بغل. ماهم اعصاب داغون شدیم زرت و زرت تمرین میرفتیم با خانواده.قشنگ اسیرشون کرده بودم بندگان خدارو.
با نهایت انگیزه و چند هفته وقفه رفتیم افسر خوش اخلاق از قضا . اینبارم همون حربه قبلی رو خوردم منتها نکته جانسوزش اینجا بود که کمربند نبسته بودم.
ایندفعه که رد شدم قشنگ قاطی و دپ بودم چند روز .تبدیل به دغدغه ام شده بود و حالا هی هم بعد از اون یا اردو میرفتم یا مثلا سر کار . بار سوم اینبارم یه افسر خوش اخلاق . نمیدونم چرا هی خوش اخلاقیشونو ذکر میکنم در هر حالت فرصت سوزی کردم شدیدا.
اینبار تقریبا همه چی ازم گرفت کلی هم تعریفمو کرد اخر سر ردمون کرد. دیگه قشنگ نامیدی و یاس تمام اعضا و جوارحموو درگیر خودش کرده بود. فضا خانواده سنگین شده بود:) .
دیگه روم نمیشد به بقیه بگم رد شدم. اما باعث نشدم دیگه تلاش نکنم. تلاش کردم بسیار .مرارت ها کشیدم که نپرس.
دیگه همین دیروز بود قبل امتحان تمرین کردم افسرم قشنگ بی حوصله بود .دیگه اینقدر اموزشگاه رفت و امد کردم قشنگ همه بامن اشنا بودن و منم اخلاقای افسرا اومده بود دستم:)))))شوخی میکنم
جلو خودم دو تا از پسرا رو سر برید:) وسط ترافیک گفت دور دو فرمونه بزن منم زدم و گفت از یک بزن دو زدم گفت از دو بزن ۳ . زدم بعد گفت بزن پارک دوبل یه پارک دوبل مجلسی و صادراتی زدم برای افسر اونم منو با یه مهر خوشگل فرستاد خونمون به بقیه بدبختیامون برسیم دست از سرشون بردارم
خلاصه روند فرسایشی و طولانی واعصاب خوردکنی برام بود.
شما سعی کنید قفلی بزنید رو گواهی نامه تا سریع تموم بشه بره
سلاااااام
من امروز بالاخره بعد از ۴ بار مردودی توی آزمون شهری قبول شدم 😍😍 خیلی حس خوبیه شب و روز استرس داشتم همش که نکنه باز هم رد شم خدا رو شاکرم 😍
ممنون از سایت خوبتون امیدوارم همتون قبول شید ان شا الله
نکته ای که توی این ۴ بار مردودی یاد گرفتم این بود که ببینید سعی کن استرستون رو محدود کنید چون استرس جوریه که باعث میشه حتی اگر راننده مجربی هم باشید همه چیز رو فراموش کنید.
در وهله دوم سعی کنید ماشین رو اصلا خاموش نکنید چون افسر روش شدیداً حساسه و اینکه آهسته و آروم رانندگی کنید عجله نکنید
سلام امروز رفتم امتحان شهر در تاریخ۱۴۰۲/۵/۱۷
متولد ۷۷ هستم بخاطر شرایط کرونا و سربازی و ترس از قبول نشدن هیچ وقت نمیرفتم اقدام به گرفتن گواهینامه کنم همیشه افکار منفی داشتم که باعث میشد موفق نشم حتی فکر میکردم ائین نامه رو نتونم قبول شم که بار اول قبول شدم شهرم ۳ بار افتادم خیلی اعتماد به نفسم پایین اومد و ترس داشتم بار سوم که افتادم برام کلاس اجباری ننوشت منم نرفتم کلاس بگیرم خیلیا میگفتن بگیر یه جلسه فقط پارک دوبل بزن ولی میدونستم که ترس باعث میشه نتونم کارمو پیش ببرم بالاخره روز امتحان شهر رسید چهار تای اول از اقایون بودن ما سوار شدیم همه رو انداخت هیچکسو قبول نکرد از من یه دوبل گرفت با دنده عقب و پارک ۳۰ سانت هیچکسو نمیبرد جلوی بقیه بچه ها بگه پارک سی سانت بزن منو برد قشنگ جلو همه گفت پارک سی سانت بزن و مهر و امضامو زدو گفت قبولی بشمار سه برو اموزشگاه خیلی حس خوبی بود که جلوی همه پیاده میشی از ماشین و همه میبینن قبولت کرده از این درس زندگیم یاد گرفتم هیچ چیزی بدون تلاس و امید واعتماد بنفس بدست نمیاد امیدتونو از دست ندید حتی ده بارم افتادید به این فکر کنین شاید بار ۱۱ قبول بشید و خسته نشید که ول کنین همه چیو این همه زحمت میکشید محکم باشید و بجنگید
سلام من بار اول قبول شدم چندتا نکته رو باید رعایت کنید۱٫ استرس نداشته باشین۲٫ به این مطلب توجه کنین:دقت کنین حرکاتی که ممنوع هست واز شما میخواد رو حتما اجازه بگیرید و بعد انجام بدین ۳٫کنترل کافی روی پدال ها
من خودم امروز امتحان دادم وقبول شدم ۴نفر نشستیم نفر اول نشست افسر گفت بزن دنده۱و۲و۳ بعد گفت برو دوبل بزن پسره هواسش بود کنار پل بود اجازه گرفت افسر خوشش اومد گفت نمیخواد دوبل بزنی قبولی نفر بعد رفت استرس گرفت رفت دوبل بزنه تر زد افتاد نفر بعد رفت چون روی کلاچ و گاز مسلط نبود تیکاف کرد و درجا افتاد نوبت من که شد نشستم اول صندلی رو درست کردم بعد آیینه استارت زدم افسر گفت دور بزن رفتم دور بزنم دیدم خط ممتد هست گفتم با اجازه گفت آفرین بعد گفت برو دنده ۲و۳ براش رفتم بعد گفت دوبل بزن دوبل رو خوب نزدم ولی چون تسلط روی پدال ها داشتم وبدون استرس سوار شدم وهواسم جمع بود قبولم کرد آخر گفت از دست فرمونت خوشم اومد خلاصه که قبول شدیم
سلام من آیین نامه رو بار اول قبول شدم آزمون شهری هم بار اول قبول شدم فقط استذس نداشته باشین افسر زفهمه چیزی حالیته سخت نمیگیره بیشتر از همه حواستون به کار های ممنوعی باشه که میگه انجام بدین که یک دفعه مچتون رو نگیره
به من گفت از وسط خیابونی مه خط ممتد داشت دور بزن منم گفتم با اجازه شما همینو گفتم خیلی حال کردو گفت حالا برو دنده دو سه منم تمیز براش در آوردم بعد گفت پارک دوبل بزن رفتم یه پارک دوبل زدم براش به نظر خودم تمیز د نیومد میتونست به خاطر اون منو بندازه تازه راهنما هم فراموش کردم ولی به خاطر اینکه اول ممنوع بودن دورزدن از خط ممتد رو ازش اجازه گرفتم قبولم کرد کلی هم ازم تعریف کرد
در کل استرس نداشته باشین اگر هم افتادین ناراحت نباشین
با آرزوی قبولی همه شما 🧿❤️
سلام. من آیین نامه و شهری بار اول قبول شدم.
برای آیین نامه نمونه سوالات رو از آموزشگاه گرفتم همونا رو خوندم که دقیق همونا بود تو آزمون و یدونه غلط داشتم.
برای شهری هم یعده کلاسا دو هفته بعدش آزمون داشتم که با ماشین خودم چندشب رفتم تمرین کردم.
من نفر سوم بودم داخل ماشین که نوبتم بود، ۲ تای اول رد شدن تا خواستن حرکت کنن ۲بار خاموش کردن، یکیش هم دوبل اصلا نتونست بزنه و نزدیک بود بخوره به ماشین که افسر پیادش کرد. من هم سوم بودم و سوار شدم از پشت سر ماشین و همه کارای اول و رعایت کردم، ترسم فقط خاموش شدن ماشین بود بخاطر همین زیاد گاز دادم که خاموش نشه و نشد خداروشکر. تا حرکت کردم افسر گفت برو ۲ و بعدش سریع گفت برو ۳، دنده ۳ که بودم گفت با ماشین جلویی دوبل بزن و زدم (خدایی عالی در اومد حتی بهتر از تمرین ها) بعدش هم گفت دنده عقب برو که فرمون و صاف کردم و رفتم پشت سرم کوچه بود گفتم کوچه هست گفت وایسا، خواستم پیاده شم پرسیدم ماشین روشن باشه یا خاموش کنم که گفت روشن باشه خلاص کردم و ترمز دستی بالا. و درست پیاده شدم و از پشت ماشین رفتم که گفت بشین عقب و نشستم و نفر چهارم سوار شد بهش گفت حرکت کن و با ماشینی که من دوبل زدم گفت دوبل بزنه، با سرعت زیاد حرکت کرد نا کنار ماشین وایساد فاصلش زیاد شد و کج بود ماشین دوبل زد ولی فاصلش زیاد شد، گفت برو دنده عقب که با سرعت زیاد رفت یه دفعه و افسر پیادش کرد گفت تمرین کن برای سری بعد. به منم گفت پیاده شو و گفت مبارک باشه آفرین.
اینم تجربه من، ولی کلا افسره خوش اخلاق بود از همون اول که اومد خیلی برخوردش خوب و با آرامش بود.
اگه یه بار خاموش میشد ماشین یه فرصت دیگه میداد به هنرجوها.
ممنون که خوندید ایشالا بار اول قبول بشید همگی
من یادمه امتحان آیین نامه رو بدون غلط قبول شدم که واقعا لذت بخش بود ولی برای امتحان شهری خیلی استرس داشتم چون هیچ ماشین دنده ای دور و ور نداشتیم و ماشین خودمون اوتومات بود به خاطر همین نمی تونستم تمرین بکنم که یکی از بزرگترین اشتباهام این بود که با یه نفر دیگه جلسه خصوصی ور داشتم و چون پارک دوبلی که بهم یاد داد متفاوت از خود مربیم بود سری اول رو برای امتحان شهری خراب کردم پارک دوبل رو ولی بار دوم دوباره با مربی خودم رفتم و قبول شدم یه نکته اینکه قبل از آزمون سعی کنید پیش بقیه نشنید مخصوصا کسایی که قبول میشن و میان با شور و شوق تعریف می کنن استرستون میره بالا سعی کنید تو ماشین هم نفر دوم سوم باشید که اخلاق افسر دستتون بیاد
سلام دوستان عزیز من برای بار دوم آزمون شهر قبول شدم و موقعی که افسر بعد دوبل ودنده عقب و..گفت پیاده شو کمربنو رو باز کردم ودنده رو خلاص کا خاموش نشه اومدم پیاده بشم افسر گفت ماشین خودته نباید خاموشش کنی پیاده بشی؟اگه ایراد دیگه ای هم داشتی ردت میکردم ولی حواست رو جمع کن،شما هم حواستون باشه حداقل قبل پیاده شدن بپرسید خاموش کنم ؟
سلام آقا من هر دو تا آزمون رو بار اول قبول شدم فقط اینو بگم برای آزمون آیین نامه سوالات رو از آموزشگاه بگیرید و توی آزمون شهری کاملا با ادب باشید و اگر کسی خراب کرد و رد شد اصلا بهش نخندید چون افسر شما رو هم رد میکنه و این حرفا که میگن افسر تا سوار میشی داد میزنه سرتو میخواد هولت کنه همش کشکه فقط آروم باشید
با آرامش صادرکات رو اجرا کنید راهنما رو دقت کنید حق تقدم ها پارک دوبل هم خیلیییی سادست فقط باید دقت کنید و هول نشید افسر هم مهربونه کمکتون میکنه بازم میگم با ادب باشید ایشالا شماهم قبولید
شاید عجیب و ترین لذت بخش ترین ازمونی که دادم یادمه بار اول که آزمون شهر بخاطر رفتار عجولانه افسر رد شدم هفته بعدش بهم گفتن دوباره با همین افسر آزمون داری خودمو همه جوره واسه اون افسر تقویت کردم صبح بهمون گفتن افسر یکی دیگس و افسر های سخت گیره.یادمه وقتی میخواست اعلام کنه کی بشینه پشت فرمون بهمون میگفت اگه اون ۳مورد اصلی رو خطا کنید رد میشید و اگر بقیه رو خطا کنید تا دوبار اشکالی ندارد .وقتی نشستم پشت فرمان صندلی و اینه رو تنظیم کردم و شروع به حرکت کردم،یه خروج از پارک،گردش به چپ در چهارراه ،پارک۴۵،و دنده عقب صاف ،بعد که همه رو انجام دادم نفری که داشت میومد سوار بشه بهم گفت کمربندتو نبستی😅🤦🏻♂️تو اون لحظه که داشتم میرفتم نتیجه رو از افسر بگیرم ترسیدم خدایا رد شدم رفت 😂.بعدش گفت برو تکمیل پرونده انجام بده قبولی . هیچوقت فکرشو نمیکردم با این اشتباه بزرگ قبول بشم واسه هر کسی تعریف میکردم اینجوری قبول شدم میگفتن شانست خوب بوده اینجوری شدی 😂.خلاصه اینم ماجرا بود و خداروشکر قبول شدیم 😂 انشاالله همه قبول بشن
یادش بخیر یکی از بهترین خاطرات زندگیم بود واااااااااااااای چقدر استرس داشتم الکی
سلام من به تازگی و بعد از ۴ بار مردودی قبول شدم. تو ازمون شهر با افسر خیلی محترمانه صحبت می کردم و اصلا عجله نکردم و سرعت هم خیلی اروم بود واسه همین هرچی می گفت سریع انجام می دادم ..نباید عجلهدکنید و سرعت بگیره ماشین و اروم برونید همه چیز تحت کنترل شماست یادمون نره افسرها دشمنون نیستن اگر ببینن می تونی بهتون وقت می دن و لازم نیست سرعت بالا برانید.. استرسم همه دارن چیز عجیبی نیست. امیدوارم قبول بشید اگرم نشدید پشت گوش نندازید افسرا نهایت دفعه ۴ و ۵ ببینن مهارت دارید قبولتون می کنن..
سلام خسته نباشید.
امتحان آیین نامه رو من سوالات اینجا رو خریدم، همزمان با کتاب خوندم و همون بار اول با یدونه غلط قبول شدم.
کامل شبیه سوالاتی که خریده بودم، بود.
امتحان شهر هم بار دوم قبول شدم، بار اول سر استرس چون افسر گیر داده بود به ی تیکه جا و میگفت پارک دوبل بزنید و تو پنج دقیقه پنج شیش نفر و سر همین پارک رد کرد.
دومین بار که همین شنبه بود دوباره پارک دوبل گرفت که این دفعه خداروشکر بدون هیچ اشکالی انجام دادم و در آخر گفت که دنده عقب برو که یک دور و نیم فرمون و چرخوندم به سمت راست و دست به صندلی افسر گذاشتم و خواستم دنده عقب برم که گفت پیاده شو و قبولم کرد.
من یکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱ ازمون دارم ایشالا به لطف حق قبول میشم دوبار رد شدم هردوبارشم خاموش کردم ماشین سرهنگ با بقیه ماشینا خیلی فرق داره.
سلام تجربیات و نکاتی که دیدم را اینجا مینویسم برای کمک به هنرجویان شاید به کسی کمک بشه اولا سعی کنید اولین گروه ازمون شهری ازمون بدید افسر ها از ساعت ۱۰ صبح به بعد خسته و بی اعصاب میشند.
دقیقا… برای منم پیش اومده که آخروقت نوبت گرفتم و واقعا هم بی اعصاب و پاچه گیر میشن
سلام من آيين نامه رو بدون غلط قبول شدم و براي ازمون أفسر هم توقعم اين بود چون هميشه خوب رانندگي ميكردم و ايرادي توي جلسه ي آزادي ك روز قبل ازمون أفسر برداشتم هم نبود ، و استرس هم نداشتم قبول بشم اما متاسفانه با اينك با اين ديدگاه مخالف بودم ك ماشين بد قلق و فرمان و كلاژ سفت رو ب هنر جو ميدن ، ولي واقعا همين بود ، كلاژ به شدت سفت و يه تيكه آهن بود و پات سريع از روش سر ميخورد ، با اينك هيچوقت تجربه ي سر خوردن پا از رو كلاژ رو نداشتم ، مني ك با ماشين مدل ٨٥ هم آماده بودم و همه چيزو درست انجام ميدادم اخر شانسم اين شد ك بدترين اتفاق ها تو روز ازمونم بيوفته ، اصلا اتفاقايي موقع نشستن و بعد حركتم افتاد ك انتظارشو نداشتم ، حتي مربيم هم ك مرد بود تعجب كرد ، مسلما هر كسي ازمون تو شهري رو براي بار اول رد بشه ناراحت ميشه ، أما ناراحتيه من از اينه ك ايا هفته ي بعد ميتونم خوب با ماشين بد قلق و به شدت سفتي ك ٤ نَفَر ديگه بعد خودم ديدم باهاش رد شدن و حتي پسرا هم خاموشش ميكردن قبول ميشم يا نه 🤦🏼♀️ واقعا موندم چرا ماشين استاندارد انتخاب نميشه ، حتي صاحب ماشين بعد از اينك نوبت من شد اومد به أفسر گفت ماشين روشن ميشه ؟ حتي أفسر بدون اينك ب من چيزي بگه خودش وقتي نشستم ماشين رو روشن كرد ! واقعا قصد شكايت ندارم بالاخره بايد با سختيا ساخت أما لطفا اگ شرايط منو داشتين لطفا نظرتونو بگين ، من ك كلا دلم گرف نا اميد شدم با اين ماشين !
سلام
بار اول پیش میاد
یه مقدار زیادیاش هم به خاطر استرسه، وقتی استرس داری اصلا انگار زمان و مکان رو متوجه نمیشی و کلاج رو زیر پات درست حس نمیکنی.
اصلا نگران نباش تا روز قبل امتحان تا جایی که میتونی تمرین کن و روز امتحانم پاتو به هیچ وجه از رو کلاج برندار، تا جایی که فقط ماشین حرکت کنه تکونش بده و حرکت ناگهانی بهش نده.
و اینکه حواست باشه اگه تمام تمرکزت رو بذاری رو کلاج ممکنه باقی موارد رو یادت بره
بعدم طبق چیزایی که من از تجربه بقیه شنیدم باید پررو باشی و اگه افسر ازت ایراد بیمورد گرفت بهش بگی که بیمورده و یا بهت فرصت کافی نداده.
سلام
من امروز امتحان عملی رو بار دوم قبول شدم.
چیزی که میخوام بگم اینه که واقعا بستگی به شانس داره، اینکه اون روز افسر خوشاخلاق باشه یا نه، اینکه دنده عقب یا پارک دوبل یا دور دو فرمون براتون بیوفته تو سرازیری یا سرپایینی، اینکه ماشین امتحان کلاجش خیلییی بالا یا خیلی پایین نباشه و خیلی چیزای دیگه. پس اگه قبول نشدید حتی اگه تا بار صدم هم شده برید آزمون بدید.
من خودم امروز کاملا با این ذهنیت رفتم که قبول نمیشم و دفعه سوم قراره قبول شم. دفعه اول کلا یادم رفت کمربند ببندم و ایست خروج بزنم و این دفعه میخواستم پارک دوبل و… رو تو امتحان تجربه کنم تا دفعه سوم بتونم قبول شم ولی همین امروز قبول شدم. چرا؟ چون اصلا هول نکردم، چون با این پیش زمینه ذهنی رفتم که تجربه کنم تا دفعههای بعدی مسلط باشم.
اولین افسری که باش امتحان دادم به پیاده شدن اصلا کاری نداشت، وقتی خوب میرفتی سریع میگفت قبول شدی، ولی این افسر امروز اول میگفت پیاده شو تا نحوه دستی کشیدن و خلاص کردن دنده و پیاده شدن رو ببینه بعد قبول میکرد، پس حواستون رو برا اینم جمع کنید.
لحظه آخر آزمون بهم گفت پارک کن که وقتی پارک کردم گفت فاصلهات زیاده درستش کن، اول فکر کردم خب به خاطر فاصله رد شدم ولی گفت درستش کن و من درستش کردم و مشکلی نگرفت.
دو ساعت بعد از آزمون تازه یادم افتاد موقع دور زدن با اجازه نگفتم چون جاده دو طرفه بود ولی خب مثل اینکه افسر درنظر نگرفتش.
با اعتماد به نفس برید جلو و استرس نداشته باشید، اگر دارید هم نیم ساعت قبل امتحان پرانول بخورید و جزو نفرای اول سعی کنید امتحان بدید، نذارید تا نزدیک ظهر.
سلام من شکر خدا دفعه سوم قبول شدم آزمون عملی رو
فکر کردم تجربیاتمو بگم تا کمک کنه خودم برای کنترل استرسم همین تجربیات دوستان رو میخوندم
دفعه اول من خیلی استرس داشتم اما ظاهرم آروم به نظر میرسید احتمالشو برا رد شدن میدادم
چون همه می گفتن همه دفعه اول رد میشن ۹۹ درصد
بعد افسر از قصد جلوی همه بچه ها همه رو سوار میکرد مخصوصا دختر ها رو برای اینکه استرس بگیرن رد شن
یعنی دوست داشت رد کنه
و اینکه افسر ها یه لیست دارن ۹۰ نفره معمولا برا ما که حدود ۱۰۰ نفر و یا۹۰ نفره. که ۲۷ نفر یا ۳۰ نفرهر دفعه قبول میشن بقیه رد میشن یعنی از شما، فقط قرار یک سوم قبول بشه که انشالله شمایید
بدونید هرکی رد بشه دوباره یه پولی برای گرفتن کلاس و هزینه دوباره رفتن باید بده
که به نفع آموزشگاه هاست .
آموزشگاه ما در سال ۱۴۰۱ برای کلاس رانندگی ۱۷۵ و برای دوباره رفتن به آزمون عملی ۱۳ یا ۱۴ تومن می گیره.
نکته مهم اینه که افسر قبل از این که مهارت رانندگی شما چهره رو میبینه اگر ببینه استرس دارید رد میکنه حتی اگر کامل بلد باشید .
پس استرستون رو نشون ندید .فقط اروم باشید و هول نشید
و بعضی افسرا هولتون از قصدم میکنن تا ببینن مثلا چقدر کنترل دارین روی خودتون .
یا یکجور رفتار میکنن که عجله کنین .
در ضمن خودم میدونستم که پارک دوبلم و فاصله ام هنوز خوب نشده و به جلسات بیشتر احتیاج دارم رفتم که آشنا بشم
ممکنه طولانی بشه چون میخوام همه نکات رو بگم و ممکنه برا دختر ها مفیدتر باشه برا پسر ها هم مفیده
بعد سوار ماشین شدم خوب را انداختم همه قبل من خاموش کرده موندن اما هنوز کلاچ دستم نیومده بود پس محکم گرفته بودم و گاز میدادم و از ترس اینکه خاموش نشه کلاچ هم گرفته بودم و خوب این رو افسر لحاظ میکنه مینویسه عدم تسلط روی کلاچ مهلت نمیده نمیده طرف تم کلاچ بیاد دستش داغون بودن ماشینش که بماند .
بهر حال جلوی ۵۰ نفر که بهم نگاه میکردن ماشین رو به خوبی راه انداختم و رفتم و بعد یه مدتی گفت کنار یه ماشین وایسا چون خیلی دیر گفت فاصلم با ماشین کم شد و نشد که دوبل کنم و گفت پیاده شو .
و اینکه فاصله رو حتما تمرین کنید فاصله اولی که چقدر باید با ماشین فاصله داشته باشیم تا دوبل خوب بزنیم و فاصله ها تون رو دور بگیرید بهتره که نزدیک بگیرید و به ماشین بچسبانید.
جزئیات خیلی بیشتره من میخوام توضیح بدم ولی نمیشه
خب دفعه دوم
دفعه دوم خیلی کمتر از دفعه اول استرس داشتم و مربی بهم گفته بود که دفعه دوم حتما قبولی
پس من به امید قبولی اومدم ولی ما رو ۵ و ۶ ساعت معطل کرد اینقدری خسته شده بودم که انرژی نداشتم تو آفتاب داغ افسره هم کلافه شده بود. آفتاب داغ به کلش خورده بود کلا افسر دفعه اولم و دومم عصبی بودن و با چهرشون یاد بازجو ها می افتادم دومی کمتر
بهرحال یه مسیری رو گفت پیاده بیاین ۱۰ دقیقه پیاده رفتم شبش هم از استرس کم خوابیدم
بعد نشستم نفر دوم بودم کلا سه نفر بودیم
اول راه انداختم بعد یکم رفتیم گفت دو فرمان بزن گفت دور بزن گفتم کدوم گفت هر کدوم راحتی
خب من دوفرمان زدم خط ممتد رو یادم رفت بگم
بعد ۸ تا ماشین تو ۵ ثانیه از خوش شانسی ام جمع شدن
کلا خیابون خلوت بود….یهو جمع شدن خوب زدم
و یکم رفتیم دیدم که خط زد اعصابم خورد شد و پارک دوبلم رو خراب کردم انقدر خسته بودم گفتم ولش کن
بقیه هم حال ندارم بنویسم در ویرگول می نویسم بخونید
دفعه سومم قبول شدم
سلام ، خدمت همه ی خواهران و برادران هموطن عزیزم : خواستم فقط بگم اگه من تونستم گواهی بگیرم یعنی هر جلبکی می تونه بگیره . من ۴۵ سالمه و دیپلمه هستم . علائم را همون بار اوّل و بدون غلط قبول شدم ، امّا شهری تو دام یک افسر سر سخت و کار درست افتاده بودم ، او مردی بظاهر بد اخلاق با برخوردی تند بود . امّا در باطن قلبی مهربان و دلسوز و کارش حقیقتا درست بود . تو شهری بعد از ۸ بار مردود شدن در بار نهم آنقدر خوب رانندگی کردم که افسر با لحن پدرانه گفت : الآن خیالم از بابت تو راحت شد تو دیگه راننده ای ، فقط بدان با ۲ ثانیه غفلت و ناشی گری ها حادثه هایی پیش می آید که تا ابد نمی شود جبران کرد . وقبول شدم ………. عزیزان ، من توان مالی خوبی نداشتم . خیلی گیج و کند ذهن هم بودم اما دلسرد نشدم و هربار که مردود می شدم مصمم تر از قبل می شدم ……… بدانید تلاش و خواستن کار ی یعنی انجام شدن کار ……. امید وارم همگی موفق باشید …..
من آزمون آیین نامه رو برای باره سوم قبول شدم،
و آزمون تو شهری با افسر و برای باره دوم قبول شدم،
اول یه نکته ای درباره آزمون آیین نامه بگم فقط بسته طلایی ۱۴۰۰ درایو و حتما بخونید باره اول قبولید صددرصد شک نکنید،
یه نکته ی دیگه ای رو هم بگم اکثره افسرا برای امتحان آزمون تو شهری فقط پارک دوبل و امتحان میگیرن پس خیلی خوب پارک دوبل تون و تمرین کنید،و اینکه خیلی مهمه استرستون و کنترل کنین و اعتماد به نفستون و ببرین بالا چون اگه یه سره سوزن افسر ببینه استرس دارین باعث ردیتون میشه استرس،کلاچ و حتما قبل از حرکت کردن قلق گیری کنید باره اول که من نشستم انقدر کلاچ سفت بود که میترسیدم خاموش بشه اما نشد چون زیاد گاز می دادم
آزمون تو شهری با افسر و هم که باره اول ۱۴۰۰/۱۲/۲رفتم ساعت ۸ صبح اول ۳ نفر پسر نشستن که من سومیش بودم که رفتم از پشت ماشین آهسته در و باز کردم
بعد کلاچ و قلق گیری کردم صادرکارت و درست انجام دادم بعد با دوره موتوره ۱ خیلی آروم رفتم چون وقتی که افسره یهو بگه پارک دوبل یا پارک ۳۰ سانت بزن هول نشم سریع ترمز کنم وقتی داشتم میرفتم تو یه خیابون باریک گفت کناره این پرایده هاش بک پارک دوبل بزن گفتم مجاز نیست چون پُله با اجازه شما راهنما چپ زدم و پارک دوبل زدم چون که پرایده هاش بک درست از کناره جدول ۳۰ سانت پارک نکرده بود به همین دلیل پارک دوبل و خراب کردم به افسر گفتم رد شدم گفت بله،جالب اینجا بود یه شب قبل از روز آزمون هم کلی تمرین کرده بودم بعد وقتی پیاده شدم دیدم به جز پارک دوبل سه چهار تا چیزه دیگه از جمله نحوه سوار شدن و پیاده شدن از خودرو و صادرکارت و اینا رو تیک زده و آزمون اجباری نوشته تو دلم گفتم آخه من که صادرکارت و درست انجام دادم و از خودرو درست سوارشدم و پیاده شدم چرا الکی تیک زدی
بعد برای باره دوم ساعت ۸ صبح دوباره رفتم جالب اینجا بود تا یک هفته قبلش تمرین نکرده بودم و رفتم امتحان بدم بعد از ۴ بار ۳ نفر اول نشستن و من آخرین نفر رفتم دقت کردم که درست سوار بشم و پیاده بشم و صادرکارت و درست انجام دادم بهم گفت دوره یه فرمون بزن گفتم چشم راهنما چپ زدم گفتم ایست خروج و رفتم وسط خیابون تا آخر فرمون و چرخونده بودم ولی چون یه ماشین تو پیاده رو اونور خیابون پارک کرده بود بهش گفتم بریم جلو میخوریم به ماشین دنده عقب برم یا نه که طبیعتا گفت دنده عقب برو رفتم و راهنما و دوره یه فرمونم که زدم بازم با دوره موتور ۱ میرفتم که یهو نگه پارک دوبل یا ۳۰ سانت بزن و من هول نشم،۱۰ متر که رفتم جلو بهم گفت ماشین دومی و پارک دوبل بزن گفتم پژو پارس و میگین گفت بله حالا از شانسه بده من پژو پارس هم برعکس پارک کرده بود رفتم کناره پژو پارس به اندازه یه آینه بغل فاصله گرفتم و راهنما زدم و فرمون و تا آخر به سمت راست چرخوندم و رفتم تو پارک حالا مرحله آخر که میخواستم فرمون ماشین و به سمت چپ بچرخونم و برم تو پارک دوبل کامل یه نگاه به آسمون در حده یه ثانیه کردم گفتم خدایا امید به خودت و وقتی پارک کردم دیدم از بغل کناره جدول دقیقا ۳۰ سانته و از جلو هم ۱۰ سانته و لاستیکای ماشین دیده نمیشه بعد دید که پارک دوبل و درست رفتم بهم گفت دنده عقب برو گفتم چشم بعد که رفتم به افسر گفتم قبول شدم یا نه گفت پیاده شی بهت میگم قبول شدی یا نه منم گفتم باشه،دره ماشین و که باز کردم پای سمته چپم و گذاشتم بیرون و پایه سمته راستم که تو ماشین بود داشتم پیاده میشدم در همون حالت بهم گفت رد شدی به خاطره اینجوری پیاده شدنت منم درجا برگشتم بهش گفتم مرسی ممنون و در و بستم یکی از هنر جویان که میخواست امتحان بده پسره بهم گفت چیشد قبول شدی سرم و دادم بالا گفتم نه رد شدم و حواسم پرت شد به اون پسره و از جلو ماشین رفتم و به پسره گفتم هیچی نمیگفتی از جلو ماشین رد شدم گفت به من چه میخواست حواست باشه رفتم جایه افسر که تو ماشین بود گفتم ببخشید شرمنده این پسره حواسم و پرت کرد از جلو ماشین رد شدم و اونم گفت باشه اشکال نداره،بعد دیدم مهر زد و برگه کارتکسم و نداد بعد بهش گفتم برگه رو بده که برم بدم به آموزشگاه آزمون اجباری پولش و پرداخت کنم و برم دوباره انجامش بدم تا یک هفته دیگه بیام گفت نمیخواد برو من میدم خودم به آموزشگاه گفتم باشه ۵ متر رفتم جلوتر جلویه پسره گفت کو برگه کارتکست گفتم دسته افسره گفت تو برو من میبرمش آموزشگاه گفت برو ازش بگیر تا سریع بریم دوباره آزمون اجباری گفتم باشه باز دوباره رفتم جایه افسر گفتم کارتکس و بده که دوباره سریع برم آزمون اجباری پرداخت کنم و برم انجام بدم دیگه گفت تو چیکار داری من میرم میدم دیگه منم گفتم خیله خب باشه به پسره گفتم دو حالت وجود داره یا الان این با من لج کرده چون از جلو ماشین رد شدم و میخواد دو سه هفته امتحان ندم و کارم و عقب بندازه یا الان قبولم کرده افسره هم نمیدونم چرا بهم رک نگفت نمیدونم شوخیش گرفته بود یا نه خلاصه رفتیم تو آموزشگاه و برای مدیره آموزشگاه تعریف کردم گفت اون پس به احتمال زیاد قبولت کرده گفتم مطمئنی گفت آره مطمئنم چون برگه کارتکست و نداده یعنی قبولی خیالت راحت گفتم خداروشکر داشتم ذوق مرگ میشدم و از خوشحالی بال درمیاوردم
البته اینم پرانتز باز کنم بگم که(باره اول با افسر دوتا قرص پرانول۱۰ خوردم که زیاد تاثیری روم نداشت ولی باره دوم سه تا قرص پرانول ۱۰ خوردم که تاثیره خودش و گذاشت)
روزه دوشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۹ برای باره دوم قبول شدم خداروشکر میکنم،
ایشالاه که همتون قبول بشین یه حسه خاص و خیلی خوبی داره
من آیین نامه رو دفعه ی اول بدون غلط قبول شدم
آزمون شهری رو بار اول استرس داشتم (جای راهنمارو هم گم کرده بودم حتی) که رد شدم
بار دوم قبول شدم
صادرکارت (تنظیم صندلی-تنظیم آینه ها-چک کردن خلاصی دنده-روشن کردن ماشین-کمربند بستن-احتیاط ترمز یعنی که چک کنین پدال ترمز کار میکنه یا نه-راهنمای جهت مربوط-ترمز دستی رو بخوابونین بعد دنده بدین) و حتما انجام بدین هم برای خودتون وقت میخرین و یکم آروم میشین هم اشتباه نمیکنین وسطش
از پشت ماشین برین و بیاین(دو نفرو دیدم سر همین رد کرد)
اگه خودتون ماشین دارین جلوی افسر اصلا اسمشو نیارین و نگین که من خودم راننده ام
گارد نداشته باشین و آروم رفتار کنین
راهنماهارو به هیچ وجه یادتون نره(مخصوصا مال دور دو فرمون که ۴ تا راهنمارو حتما بزنین)
پارک دوبل که میکنید خیلی نرین عقب به محض اینکه ماشین صاف شد نگه دارین
حق تقدم خیلی مهمه حتما رعایت کنین(اگه دوبل میزنید و ماشین یا عابر داره رد میشه ماشینو نگه دارین)
۱۵ متری تقاطع هم پارک کردن و هم دور زدن ممنوعه یادتون نره به افسر بگین اگه گفت انجام بدین
روی پل اگه گفت پارک کنین بهش بگین که ممنوعه
خط ممتد اگه داشت باید اجازه بگیرین و دور بزنین چون ممنوعه
موقع روشن کردن ماشین ازش اجازه بگیرین
اگه مثل من عادت ندارین فرمونو دو دستی بگیرین عادت کنین😐 چون رد میکنه🤦🏻♀️
میخواین پیاده بشین با دست راست درو یکم باز کنین بعد با دقت پیاده بشین باید جوری رفتار کنین انگار واقعا شلوغه
برای پارک دوبل که دنده عقب میگیرین لازم نیست دست بذارین پشت صندلی فقط موقعی که میگه دنده عقب حرکت کنین باید دستو بذارین
هر موقع میخواین از پارک بیاین بیرون یا موقع دور دو فرمون که اول پارک میکنید و بعد دور میزنید ایست سی درجه رو فراموش نکنین و سرتونو بکشین و خیابونو نگاه کنین، همینجوری نرین وسط خیابون
برای راهنما زدن دستتونو از رو فرمون برندارین با انگشت بزنین
به هیچ وجه به دنده نگاه نکنین اگه فکر میکنین جا نیفتاده خلاص کنین یه بار بعد دوباره عوض کنی
دنده مرده ندین اگه افسر گفت برو دو اول یکم گاز بدین که دور موتور بیاد بالا بعد دنده رو عوض کنین
برای دنده عوض کردن کلاچو کامل فشار بدین که صدا نده ماشین
اگه میترسین ماشین خاموش بشه پاتونو کامل از رو کلاچ برندارین یکم پاتونو از نیم کلاچ بیارین بالاتر ماشین میره اگه تو سطح صافه
اگه فرمونو کامل بچرخونین(در حدی که قفل بشه) باید یکم گاز بدین که ماشین حرکت کنه(من وقتی کامل قفل میشه خیلی کم میچرخونمش که خاموش نشه ماشین)
از من پارک دوبل و دور دو فرمون با دنده عقبو گرفت و تموم
از شما ممکنه همشو بخواد یا فقط بگه دوبل بزن
اگه خدایی نکرده دوبلتون خراب شد نگران نشین و درستش کنین
ماشین خاموش شد ردتون نمیکنه همون ثانیه تا یه بار اشکال نداره ولی هول نشین اگه خاموش کردین
اعتماد به نفس خیلی مهمه ایشالا یه ضرب قبول میشین
با سلام
امتحان ایین نامه رو برای بار اول قبول شدم با یک غلط
امتحان شهری هم بار سوم قبول شدم
بار اول طبق معمول رد میکنن مگر اینکه اینقدر مسلط باشی که دیگه افسر حرفی برای گفتن نداشته باشه
بار دوم هم اصلا تمرکز نداشتم پارک دوبلو خراب کردم چسبوندم به جدول
ولی بار سوم یه افسر دیگه اومده بود که بیشتر(تسلط به کلاچ) دور دو فرمون و یک فرمون اهمیت میداد
به من ی دور یک فرمون ی پارک ۴۵ سانت با ی دنده عقب رو ازم گرفت با اینکه استرس داشتم ولی قبول شدم
ی نکته ای که مهمه اینه موقع امتحان حتما راهنما زدن رو فراموش نکنید چون دیدم خیلیا بخاطر همین راهنما رد میشن یا ماشینو چن بار خاموش میکنن حواستونم به کلاچ باشه هرموقع دیدین داره خاموش میشه گاز بدین موقع حرکت هم خروج از پارک رو رعایت کنید
خلاصه وقتی که قبول بشی انگار خوشحال ترین ادم روی زمینی
امیدوارم همگی قبول بشن