آشنایی با سیستم اگزوز خودرو {برگرفته از کتاب آیین نامه راهنمایی و رانندگی}

آشنایی با سیستم اگزوز خودرو {برگرفته از کتاب آیین نامه راهنمایی و رانندگی}

باسلام خدمت کاربران گرامی وب سایت تست درایو؛

امروز در این پست از وب سایت تست درایو قصد داریم شما عزیزان را با سیستم اگزوز خودرو آشنا کنیم، تمامی مطالب این پست بر گرفته از کتاب آیین نامه راهنمایی و رانندگی پایه سوم بخش سیستم فنی خودرو صفحه ۱۴۰ و ۱۴۱ می باشد، همچنین در انتها چند نمونه سوال آیین نامه رانندگی از بخش سیستم اگزوز جهت آشنایی شما عزیزان با نمونه سوالات آیین نامه این بخش قرار می دهیم.

اگزوز ماشین✅آشنایی با سیستم اگزوز خودرو

سیستم اگزوز یا تخلیه دود در خودرو چند وظیفه مهم بر عهده دارد:
۱- هدایت گازهای باقیمانده ناشی از عمل احتراق موتور به سمت خارج
۲- کاهش صدای بالای موتور
۳- کاهش آلایندگی گازهای خروجی از موتور
سیستم اگزوز قبل از خارج نمودن گازهای باقی مانده از عمل احتراق و انفجار در موتور، وظیفه دارد نسبت به کاهش دو نوع آلایندگی ناشی از موتور اقدام نمایند؛ آلایندگی هوایی ناشی از گازهای زیان بار برای سیستم تنفسی انسان آلایندگی صوتی ناشی از عملکرد موتور
کاهش آلایندگی نوع اول بر عهده کاتالیست و آلایندگی نوع دوم بر عهده بافلر یا صداخفه کن می باشد.
مبدل کاتالیستی بخشی از سیستم اگزوز در خودروهای پیشرفته امروزی است. در این بخش گازهای مضر با مواد موجود در کاتالیست ترکیب شده و طی فرآیندهایی شیمیایی به گازها یا مواد بی ضرر تبدیل می شوند.

سیستم اگزوز خودروکاتالیست تا ۹۰درصد گازهای سمی را بی‌اثر می‌کند به ‌گونه‌ای که هیدروکربن‌های نسوخته که از موتور خارج می‌شوند را به آب و دی اکسید کربن تبدیل می‌کند. علاوه بر این اکسید ازت را به گاز ازت تبدیل می‌کند پس کاتالیست در کاهش آلودگی هوا بسیار مؤثر است. طول عمر مفید کاتالیست پنجاه هزار تا شصت هزار کیلومتر یا مدت زمان ۲ سال است متوسط عمر کاتالیست چیزی حدود چهار سال است و پس از مدت زمان یاد شده بایستی قطعه مورد نظر تعویض گردد.

عناصر تشکیل دهنده
عناصر اصلی که نقش کاتالیستی را انجام می‌دهند بسته به نوع فرآیندی که انجام می‌گیرد یا استانداردهای آلایندگی مورد استفاده عبارتند از: فلزهای گران‌بها، مانند پلاتین، پالادیم و رودیم و نیز فلزات غیر گران‌بها مانند آهن، منگنز، نیکل و مس. همچنین عنصر سریم در کاتالیست‌های سه ‌گانه به عنوان بافر و ذخیره ‌کننده و آزاد کننده اکسیژن به کار می‌رود تا مخلوط گاز را همواره در حد نقطه استوکیومتری نگه دارد، زیرا در حول این نقطه کاتالیست‌های سه ‌گانه بالاترین کارایی را نشان می‌دهند.

بخش مهم دیگر سیستم اگزوز صدا خفه کن می باشد. همانطور که از نام این بخش مشخص است، صدای نابهنجار موتور در حین کار کردن، در این قسمت به شدت کاسته می شود.

 

چند نمونه سوال آیین نامه درباره سیستم اگزوز خودرو:

❓سوال: مبدل کاتالیستی بعد از چه مسافتی باید تعویض شود ؟
۱- ۶۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر
۲-۷۰ تا ۹۰ هزار کیلومتر
۳-۸۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر
۴- بیش از صد هزار کیلومتر
✅پاسخ صحیح:۱


❓سوال: کاتالیست به چه منظوری تعویض میشود ؟
۱-حفظ محیط زیست و سلامت خود و دیگران
۲-جلوگیری از مصرف بی رویه بنزین
۳-افزایش سرعت خودرو
۴-هیچکدام
✅پاسخ صحیح:۱


❓سوال: مبدل کاتالیستی در کجا قرار دارد ؟
۱-اگزوز
۲-شمع
۳-باتری
۴-موتور
✅پاسخ صحیح:۱


❓سوال: مبدل کاتالیستی چه کاری انجام می دهد ؟
۱-توان موتور را افزایش میدهد
۲-گازهای مضر را به گاز بی ضرر تبدیل میکند
۳-صدای نابه هنجار را کاهش میدهد
۴-هیچ کدام
✅پاسخ صحیح:۲


❓سوال:  کدام یک از موارد زیر از ورود بخار های بنزین به فضای آزاد جلوگیری میکند ؟
۱-کاتالیست
۲-کنیستر
۳-فیلتر بنزین
۴-فیلتر هوا
✅پاسخ صحیح:۲


❓سوال: وظیفه بافلر در اتومبیل چیست ؟
۱-جلوگیری از تبخیر آب رادیاتور
۲-جلوگیری از تبخیر بنزین
۳-کاهش آ یندگی گاز باقی مانده از احتراق موتور
۴-کاهش صدای نا به هنجار موتور
✅پاسخ صحیح:۴

لطفا رای دهید
به سوالات آیین نامه تست درایو چند ستاره می دهید؟
[امتیاز از مجموع: 6 Average: 3.5]

یک پاسخ بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  مشترک شدن  
اطلاع رسانی کن