آشنایی با سیستم برق خودرو (برگرفته از کتاب آیین نامه راهنمایی و رانندگی)

برق خودرو

آشنایی با سیستم برق خودرو (برگرفته از کتاب آیین نامه راهنمایی و رانندگی)

باسلام خدمت همراهان همیشگی وب سایت تست درایو؛

امروز با شما هستیم با معرفی سیستم برق خودرو، صفحه ۱۳۹و ۱۴۰ کتاب آیین نامه راهنمایی و رانندگی مطالبی درباره سیستم برق خودرو ارائه شده است، امروز تست درایو قصد دارد به طور کامل بخش سیستم برق خودرو را شرح دهد، لطفا با ما همراه شوید.

آشنایی با سیستم برق خودرو

در موتورهای بنزینی، برای انجام عمل انفجار در موتور نیاز به جرقه می باشد که این جرقه به صورت الکتریکی و توسط شمعها زده می شود. از دیگر مواردی که در خودرو نیاز به برق می باشد سیستم روشنایی می باشد. راه اندازی اولیه خودرو نیز نیازمند جریان الکتریکی است.

شمع موتور
امروزه با پیشرفت صنعت خودرو، بخشهای بسیار بیشتری از خودرو به صورت برقی در آمده اند. دلیل این موضوع آن است که با کنترل جریان الکتریکی در سیستمهای مختلف خودرویی، می توان به بازدهی بالاتر و در نتیجه کاهش مصرف کمتری در سوخت دست یافت. از جمله این موارد می توان به قطعات پروانه و فن الکتریکی اشاره نمود.
دینام وظیفه تولید برق در خودرو را دارد. دینام مانند ژنراتور کوچکی است که دور خود را از میل لنگ گرفته باعث تولید برق می شود. اما بدیهی است، زمانی که خودرو خاموش است دیگر برقی توسط دینام تولید نمی شود. بنابراین در سیستم برق خودرو قطعه ای به نام باتری پیش بینی شده است.

نکته: تعداد شمع های هر موتور با تعداد سیلندرهای آن برابر است، مثلا در خودرویی که موتور آن ۴ سیلندر است تعداد شمع های آن موتور نیز ۴ عدد می باشد، در شکل بالا تصویر شمع موتور را مشاهده می نمایید.

دینام خودرو

دینام خودرو

دینام، تولید کننده برق خودرو است. وقتی موتور روشن می شود آرمیچر دینام که یک سیم پیچ الکتریکی است در میدان مغناطیسی پوسته دینام و در حول محور خود به سرعت شروع به گردش نموده و تولید برق می کند.

باتری ماشین

باتری ماشین

از آنجایی که برق باتری برای جرقه زنی موتور و سایر قسمت ها مثل چراغ ها، بخاری، استارتر، کولر و… کافی نیست و از طرفی برای اینکه باتری شارژ شود از دینام استفاده می شود.

دینام از یک پوسته فلزی، دو عدد بالشتک، بوش، آرمیچر، کلکتور، فولی و چند عدد زغال تشکیل شده است.در صورت خرابی دینام چراغ قرمز رنگی در پشت آمپر نمایان می شود.
باتری در زمان روشن بودن خودرو توسط دینام شارژ می شود تا به هنگام خاموش بودن موتور، بتوان از برق باتری برای راه اندازی خودرو و دیگر مصارف استفاده نمود.
مقدار ولتاژ باتری در خودروهای معمول سواری ۱۲ ولت است. باتری دارای دو قطب مثبت و منفی است. قطب مثبت به سیستم برق رسانی و قطب منفی به بدنه وصل می شود. باتری ها امروزه در دو نوع تولید می شوند. یک نوع از آنها باتری خشک است که معروف به باتری اتمی می باشد. نوع دیگری از آنها باتری های معمولی هستند که در آنها از آب باتری یا آب مقطر استفاده می شود.

چند نمونه سوال آیین نامه رانندگی از بخش سیستم برق خودرو:

❓سوال: دینام را هر از چه مدت باید بازدید کنیم ؟
۱-هر هزار کیلومتر
۲-هر دو هزار کیلومتر
۳-هر سه هزار کیلومتر
۴-هر چهار هزار کیلومتر
✅پاسخ صحیح : ۲


❓سوال: تعویض وایر شمع ها هر از چه مدت باید انجام شود ؟
۱-هر ۷۰۰۰ کیلومتر
۲-هر ۸۰۰۰ کیلومتر
۳-هر ۹۰۰۰ کیلومتر
۴-هر ۱۰۰۰۰ کیلومتر
✅پاسخ صحیح:۲


❓سوال: بازدید سطح مایع باتری خودرو هر چه از مدت باید انجام شود ؟
۱-هرروز
۲-ماهی یک بار
۳-هفته ای یک بار
۴-هر سال
✅پاسخ صحیح:۲


❓سوال: تعداد سیلندرهای خودرو با کدام یک از موارد زیر برابر است ؟
۱-تعداد شمع ها
۲-تعداد باتری ها
۳-تعداد کنیسترها
۴-تعداد لنت ها
✅پاسخ صحیح:۱


❓سوال: در صورت نیاز باید به آب داخل باتری ها چه چیزی اضافه کرد ؟
۱-آب ساده
۲-آب مقطر
۳-روغن
۴-هیچکدام
✅پاسخ صحیح:۲


❓سوال: شمع ها را هر از چه مدت باید کنترل و سرویس کرد ؟
۱-هر ۲۰ هزار کیلومتر
۲-هر ۳۰ هزار کیلومتر
۳-هر ۱۰ هزار کیلومتر
۴-هر ۴۰ هزار کیلومتر
✅پاسخ صحیح:۳

Subscribe
Notify of

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 نظرات