آموزش رانندگی موتور سیکلت {تجهیزات موتورسیکلت} – تست درایو

آموزش رانندگی موتور

آموزش رانندگی موتور سیکلت {تجهیزات موتورسیکلت} – تست درایو

با سلام خدمت تمامی هنرجویان تست درایو با شما هستیم با آموزش رانندگی موتورسیکلت (تجهیزات موتورسیکلت)  برگرفته از کتاب آموزش رانندگی موتورسیکلت پلیس راهور

رانندگی با موتورسیکلت نیازمند آمادگی جسمانی، مهارت کافی و تمرکر است که بدون رعایت آن ها، رانندگی ایمن امکان پذیر نمی باشد.
موتورسوار به دلیل استفاده از تمامی اعضای بدن در رانندگی به ویژه دست و پا در اهرم های کنترلی، باید از سلامت جسمانی مناسب بهره مند باشد.داشتن اعضای سالم، در کنترل وسیله نقلیه اهمیت ویژه ای دارد.

تجهیزات موتور سوار
موتورسواران دست کم باید به کلاه ایمنی، کاپشن، شلوار مناسب، دستکش و چکمه مجهزه باشند. هر کدام از این موارد، به حفاظت بخشی از بدن کمک می کنند. (کتاب آموزش رانندگی موتورسیکلت صفحه ۵)

آموزش رانندگی موتور

آموزش رانندگی موتور

لباس محافظ
موتورسواران ( چه راننده و چه ترک نشین) از سرنشینان یک اتومبیل آسیب پذیر تر هستند، آسیب پذیر ترین اعضا در موتور سواری عبارتند از: سر، دست ها و پاها، البته احتمال آسیب رسی به دیگر اعضای بدن نیز همواره وجود دارد. به عنوان نمونه، گاهی اوقات وارد شدن شن و ماسه از سطح راه به پوست بدن موتورسوار، موجب آسیب دیدگی می شود.

رانندگی موتور

رانندگی موتور

استفاده از لباس مخصوص، راننده و ترک نشین موتورسیکلت را در برابر آسیب های احتمالی محافظت می کند و در بیشتر موارد صدمات را کاهش می دهد. همچنین، ایمنی راننده و ترک نشین موتورسیکلت را در شرایط بد آب و هوایی نیز افزایش می دهد. اگر این لباس ها از رنگ روشن تهیه شده باشدف توجه سایر استفاده کنندگان از راه را به سوی راننده موتورسیکلت جلب می کند. ممکن است قیمت لباس های مخصوص موتورسیکلت سواری گران باشد، ولی در مقایسه با درد و ناراحتی های ناشی از تصادفات ارزش چندانی ندارد. حتی خراشیدگی ناشی از تصادفات ساده را که در اثر آن شن و ماسه به پوست بدن وارد می شود دست کم نگیرید.(صفه ۶ کتاب آموزش رانندگی موتورسیکلت)

کاپشن، شلوار و به طور کلی لباس موتورسوار باید داری ویژگی های زیر باشد:
✅در برابر باد محافظت کند.
✅در آن راحت باشد.
✅آن چنان گشاد نباشد که در برابر جریان هوا آویزان بوده، منجر به جنبش زیادی گردد.
✅همه دست و پا را بپوشاند.
✅در برابر گرما، سرما، خاک و شن محافظت نماید.
✅اگر به هر دلیلی واژگون گردد و با زمین برخورد نماید، مانع ایجاد خراشیدگی شود.
✅در صورت لزوم در برابر اجزای متحرک یا داغ موتورسیکلت همچون پره ها و لوله اگزوز محافظت نماید.

بیشتر لباس های ویژه ی موتورسواری از جنس چرم است. البته مواد دیگری هم وجود دارد که در برابر خراشیدگی همانند چرم مقاوم است. با توجه به اینکه این مواد جایگزین چرم هستند، هنگام انتخاب لباس دقت کنید که با آن راحت بوده هنگام رانندگی بتوانید واکنش مناسب و درست داشته باشید، اطمینان پیدا کنید هنگامی که برروی زین موتورسیکلت می نشینید، احساس آرامش کنید، از این لباس تنها هنگام موتورسواری استفاده کنید.

حوادث رانندگی در راه ها قابل پیش بینی نیستند ولی استفاده کنندگان از موتور سیکلت می توانند با پوشیدن لباس مناسب، جراحات ناشی از حادثه ی احتمالی را کاهش دهند، باید به یاد داشت که ترک نشین موتور سیکلت نیز باید همانند راننده از تجهیزات مناسب استفاده کند. هنگام استفاده از لباس ویژه موتورسواری به موارد زیر توجه کنید:
?از لباس های مخصوص موتور سیکلت سواری با رنگ روشن استفاده کنید.
?از آویختن چیزهای اضافی به لباس خودداری شود.
?از پوشیدن باسی که به هنگام حرکت و وزش باد به حالت پف کرده در می آند خودداری کنید.
?از پوشیدن لباس تنگ که باعث انسداد و محدود شدن جریان خون می شود پرهیز شود.

کلاه ایمنی موتور

کلاه ایمنی موتور

کلاه ایمنی
راننده و ترک نشین موتورسیکلت باید هنگام موتور سیکلت سواری از کلاه ایمنی استاندار استفاده کنند. طبق قوانین و مقررات، موتورسواری بدون استفاده از کلاه ایمنی ممنوع است. کلاه استاندارد کلاهی است که دارای مجوز سازمان ملی استاندار ایران باشد.
شاخص استاندار بودن یک کلاه ایمنی، وجود برچسب آرم استاندار رسمی کشور برروی کلاه است. طلق جلوی کلاه ایمنی نیز باید استاندار باشد. یک کلاه ایمنی بخشی از تجهیزات ایمنی ویژه موتور سیکلت سواری است که به منظور محافظت از اصلی ترین و مهم ترین عضو بدن یعنی سر طراحی شده است.
در بسیاری از سوانح رانندگی، کلاه ایمنی جان شما را نجات خواهد داد. در صورتی که بر اثر حادثه، کلاه ایمنی شما آسیب دید آن را تعویض کنید، چرا که کلاه ایمنی آسیب دیده مقاومت لازم برای ضربات بعدی را نخواهد داشت، کلاه ایمنی را از کسی قرض نگیرید و آن را به کسی قرض ندهید. (صفحه ۷ کتاب آموزش رانندگی موتور سیکلت).
مطالعات نشان می دهد در هر پنج تصادف موتور سیکلت، دست کم یکی منجر به صدمه از ناحیه سر و گردن می شود که بدترین نوع آسیب در تصادف موتور سیکلت است.
آسیب گردن موتورسوار همانند سر بسیار خطرناک است، صدمات سر و گردن موتورسواران از عمده آسیب های شایع و مرگبار در بین آن ها است. برخی از موتورسواران تصور می کنند کلاه ایمنی زاویه دید آن ها را هنگام رانندگی محدود می کند، بنابراین تمایلی به استفاده از کلاه ایمنی ندارند و برخی دیگر نیز تنها در مسافت های طولانی از کلاه ایمنی استفاده می کنند.
کلاه ایمنی استاندارد به راننده موتورسیکلت امکان می دهد تا اطراف خود را تا مسافت مورد نیاز به خوبی ببیند. کلاه ایمنی باید دست کم تا ۱۰۵ درجه به هر طرف، تامین میدان دید نماید. خاطر نشان می ساد که زاویه دید مفید انسان به هر طرف ۹۰ درجه است.
هرگز از کلاه ایمنی دست دوم استفاده نکنید، زیرا شما هیچ گونه اطلاعاتی از نحوه استفاده یا نگهداری آن ندارید. همچنین نمی دانید آیا به کلاه ایمنی دست دوم بر اثر حادثه ضربه ای وارد شده است یا خیر. هنگام خرید کلاه ایمنی بیشتر دقت کنید. انواع کاله ایمنی با قیمت های مختلف در بازار وجود دارد. پس زمان لازم را برای انتخاب بهترین و مناسب ترین آن صرف کنید.

انواع کلاه ایمنی

انواع کلاه ایمنی

انواع کلاه ایمنی
در شکل دو نوع کلاه ایمنی نشان داده شده است:
۱-کلاه ایمنی سع ربعی
۲- کلاه ایمنی کامل و تمام رخ
بهترین کلاه، کلاه ایمنی تمام رخ و کامل است که سر و صورت موتور سوار را از باد، گرد و خاک، آلودگی، باران، حشرات و سنگریزه حفظ می کند و باعث توجه کامل راننده به راه می شود.(صفحه ۸ کتاب آموزش رانندگی موتورسیکلت)

آیین نامه موتورکلاه ایمنی از نوع جلو باز صورت و چشم های موتورسیکلت سوار را محافظت نمی کند. ورود سنگریزه یا گرد و غبار به چشم موتورسیکلت سوار در هر سرعتی می تواند موجب آزار چشم، از دست دادن دید و در نتیجه از دست رفتن تعادل و کنترل موتورسیکلت شود، کلاه تمام رخ هنگام بارندگی، شرایط بهتر، راحت تر و ایمن تری را برای شما فراهم می نماید.

اندازه کلاه ایمنی
اندازه کلاه ایمنی باید به نحوی باشد که روی سر شما چفت شود، اگر سایز کلاه ایمنی خیلی بزرگ تر از سر شما باشدف بدیهی است هنگام برخورد یا تصادف، به خوبی از شما محافظت نخواد کرد. البته اندازه کلاه نیز نباید آن قدر کوچک باشد که وارد کردن سر به آن امکان پذیر نباشد.

آیین نامه رانندگی موتور
محافظت از چشم ها و صورت
طلق های شفاف جلوی کلاه ایمنی بهترین محافظ برای چشم موتورسوار است. شیشه یا طلق های جلوی کلاه ایمنی نباید دارای موج یا حباب باشند تا موجب کاهش دید موتورسوار شوند.
عینک های معمولی توانایی محافظت از چشم و صورت موتورسوار را ندارند. این گونه عینک ها چشم های موتورسوار را در برابر آب محافظت نمی کنند.


ویژگی های محافظ چشم و صورت:

  • از جنس شیشه و مواد شکننده نباشد.
  • دارای خراشیدگی نباشد.
  • امکان جریان هوا در آن ممکن باشد تا بخار احتمالی روی شیشه، دید را مختل نکند.
  • باعث تیره و تار شدن دید شما نشود.
  • نحوه بسته شدن روی سر موتورسوار طوری باشد که به راحتی نیفتد.

چکمه
هنگام موتور سواری از پوشیدن کفش های گشاد که جذب پا نبوده و یا دارای حلقه و بندهای بلند و آویزان هستند خودداری نمایید چرا که ممکن است هنگام رانندگی با اهرم های کنترلی همچون پدال ترمز درگیر شوند.
پوتین های چرمی و نایلونی ضخیم از بهترین نوع پوشش برای پاهای موتورسیکلت سوار است. این پوتین ها به علت استحکام کافی، قوزک پای موتورسیکلت سوار را محافطت می کند. در بیشتر تصادفات موتورسیکلت، دست و پای موتورسوار بر اثر کشیده شدن بر سطح راه آسیب می بیند. چکمه ها بصورتی طراحی و ساخته شده اند که در حوادث رانندگی در پای موتورسوار باقی می مانند (از پا خارج نمی شود) و همین موجب افزایش ضریب ایمنی پای موتورسوار می شود. سایر کفش ها ممکن است به راحتی از پای موتورسوار خارج شوند. هنگام تصادف از بغل یا واژگونی، اولین قسمتی که بیشتر آسیب می بیند ساق و مچ است که چکمه می تواند از آنها محافظت نماید.

آیین نامه رانندگی موتور

دستکش

دستکش ویژه ی موتور سواری، با گرم نگاه داشتن دست های موتور سوار، قدرت عمل راننده برای به کارگیری و سایل کنترل موتورسیکلت از قبیل دسته گاز، اهرم ترمز، اهرم کلاچ و فرمان را آسان تر می کند.
دستکش هایی که مخصوص موتورسیلکت طراحی شده اند، می توانند دست های شما را در برابر ضربات، خراشیدگی ها یا پرتاب سنگ و شن تا حدود زیادی محاف

ظت کنند. دستکش هایی از جنس چرم یا مواد با عمر و مقاومت بالا برای این منظور مناسبندو در بعضی از انواع دستگش های موتورسیکلت، لایه چرمی مخصوصی پشت آن در نظر گرفته می شود که به کمک آن موجود بر روی محافظ صورت را زدود.
در خصوص دستکش موتورسواری به موارد زیر دقت کنید:

  • باتوجه به محیط کاری و نوع استفاده، از دستکش مناسب استفاده کنید.
  •  ضخامت و جنس دستکش باید به نحوی باشد که کنترل شما روی اهرم ها از بین نرود.
  •  بندها یا چسب های دستکش را نباید آن قدر سفت نمود که گردش خود در دست ها کاهش یابد.

قابل مشاهده بودن لباس موتورسوار
موتورسیکلت ها به خاطر شرایط خاصی که دارند به ویژه در شب ممکن است به خوبی دیده نشوند. از این رو موتورسواران باید مطمئن شوند که برای سایرین قابل مشاهده هستند. شما می توانید میزان دیده شدن خود را با استفاده از روش های زیر افزایش دهید:

لباس موتورسوار

لباس موتورسوار

هنگام موتورسیکلت سواری از لباس ها ویا کاپشنهایی با رنگ روشن از قبیل نارنجی، قرمز و زرد استفاده کنید. رنگ های فلورسنتی نیز باعث خواهد شد که رانندگان، شما را بهتر ببینند.
همچنین نوارهای شبرنگ روی بدنه موتورسیلکت، کلاه ایمنی و لباس، شما را در معرض دید سایر رانندگان قرار می دهند.
سرنشین موتورسیکلت نیز همانند راننده آن نیازمند تجهیزات ایمنی و مناسب می باشد. تجربه و آمار تصادفات نشان می دهد که سرنشین یک موتورسیکلت هنگام وقوع خطر، بیش از راننده آن در معرض آسیب می باشد، شکل زیر، بخشی از نکات ایمنی مربوط به موتورسیکلت، موتورسوار و ترک آن را نمایش می دهد.

لباس موتورسوار

لباس موتورسوار

این پست ادامه دارد…

 

Subscribe
Notify of

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
فوق تخصص زانو
خرداد ۹, ۱۴۰۰ ۱۰:۰۲ ق.ظ

میشه مطلب تعویض دنده رو به صورت تصویری یبزارید؟

مهداد
خرداد ۲۹, ۱۳۹۸ ۱:۲۹ ب.ظ

سلام وخسته نباشید .این سوال ها تو ازمون موتور نبود افتادم توروخدا راهنمایی کنینم

ابوذر
آذر ۱, ۱۳۹۷ ۱۰:۰۵ ب.ظ

آزمون کله قندی واقعا چرته .باید افسر ترک راننده موتور بشینه و تو شهر بچرخه تو ترافیک لای بکشه اونوقت نمره قبولی بده

علی
  ابوذر
فروردین ۳۱, ۱۳۹۸ ۵:۱۸ ب.ظ

با نظرت مخالف ام چون اون موقع باید راهنمایی ورانندگی فراخوان افسر بگذاره و روزی ۱۰۰۰ تا تلفات بده