کوئل یا کویل خودرو چیست؟
باسلام خدمت کاربران گرامی تست درایو؛
✅کوئل یا کویل یک وسیله ای است که وظیفه ✅برق رسانی برای شمع های موتور را برعهده دارد شکل کوئل در موتور ماشین ها متفاوت است.
اگر دققیق تر بخواهیم بگوییم: سیم پیچ احتراق که به آن کوئل (ویا سیم پیچ جرقه) گویند سیم پیچهای القایی هستند که در سامانه جرقه زنی خودرو قرار دارند.
✅کاربرد
کوئل جریان با ولتاژ پایین را از باتری اتومبیل که ۱۲ ولت است را گرفته و آن را تبدیل به هزاران ولتی میکند بله هزاران ولت که برای ایجاد جرقه الکتریکی در شمع (خودرو) برای احتراق در محفظه سیلندر کافی باشد. اگر کوئل ماشین خراب باشد یا خوب کار نکند سوخت موتور با مشکل مواجه خواهد شد.
در نسل اولیه خودروها یک کوئل برای تمام سیلندرها استفاده میشد اما در نسل جدید تعداد کوئل تا حداکثر به تعداد سیلندرها (یعنی برای هر سیلندر یک کوئل جداگانه) استفاده میشود.
این را هم بگوییم در خودروهای دیزلی چیزی به نام کوئل وجود ندارد.
یکم دیگه دقیق تر اگر بخواهیم کوئل را تعریف کنیم میشه: در موتورهای احتراق داخلی زمانی که مخلوط بنزین و هوا در مرحله تراکم قرار دارند با مجموعه ای که از مصرف شمع ایجاد می شود انفجار صورت می گیرد که برای ایجاد این انفجار به ولتاژ بسیار بالایی نیاز است. یه جوری میگه بالا انگاری میخواهد بمب اتم منفجر بشه در حالت عادی ولتاژ باتری ۱۲ الی ۱۴ ولت می باشد که پاسخگو برای عمل انفجار است. چون بسته به وضعیت شمع به ولتاژی بین ۷۰۰۰ الی ۲۵۰۰۰ ولت نیاز است. تا بتوان در کسری از ثانیه انفجار صورت گیرد. برای تأمین این ولتاژ مورد نیاز از قطعه ای به نام کویل استفاده می شود.
کار کوئل این شکلی است که با داشتن سیم پیچ و هسته آهنی باعث افزایش ولتاژ ورودی از باتری می شود. یعنی ۱۲ ولت میگره از شما ۷۰۰۰ ولت تا ۲۵۰۰۰ ولت تحویل میده، از موتورهای احتراق داخلی برای ایجاد جرقه و تولید نیرو و داخل سیلندر در شرایط عادی به ولتاژ ۷۰۰۰ ولت و در شرایطی که شمع ها کثیف و یا فرسوده باشند. و یا سوخت و ترکیب احتراق نامناسب باشد تا ۲۵۰۰۰ ولت نیاز است. و همانگونه که اشاره شد این ولتاژ بالا در کویل براساس اصول القای جریان الکتریکی بین سیم پیچ های داخل آن ایجاد میشود.
✅کوئل
کویل چیست؟ و چه کاری انجام میدهد؟ کویل دارای ۲ سیم پیچ می باشد که به دور یک هسته مرکزی پیچیده شده اند. سیم پیچ ثانویه که تعداد و دورهای پیچیده شده بسیار بالایی است به دور سیم پیچ اولیه که تعداد دورهای کمتری دارد پیچیده می شود، جریانی که از باتری وارد سیم پیچ اولیه میشود باعث القای مغناطیسی در سیم پیچ ثانویه میشود و ولتاژ در سیم پیچ ثانویه چندین هزار برابر میشود. تعداد دورهای سیم پیچ اولیه ۲۵۰ الی ۳۵۰ حلقه که مقاومت آن حدود ۳ اهم است میباشد.
سیم پیچ ثانویه دارای ۱۵۰۰۰ الی ۳۰۰۰۰ حلقه میباشد که انتهای سیم پیچ ثانویه که ولتاژ تقویت شده از آن خارج میشود به وایرها متصل میباشد ناگفته نماند که کویل جریان مستقیم را به جریان متناوب تبدیل می کند.
✅خرابی کویل
قبل تر گفتیم اگر کوئل یا کویل ماشین خوب کار نکنه یا نیمسوز بشه عمل سوخت ماشین به درستی انجام نمیشه، معمولا ماشین در دور موتور پایین با لرزش همراه میشه، در بعضی موارد مشاهده شده که موتور در حالت سلو لرزش و کوبش دارد و با افزایش دور موتور به محدوده ۲۰۰۰ الی ۲۵۰۰۰ لرزش قطع می شود که این مورد نیز ناشی از نیم سوز شدن کویل می باشد. یا در مواردی دیده می شود که کویل و مجموعه سیم پیچ ها و برق دهی آن ایرادی ندارد اما به دلیل برق دزدی از بدنه کویل مشکلاتی در سیستم برق خودرو پیش میآید البته باید به این نکته هم توجه داشت گاهی ممکن است تمامی نشانه های خرابی کویل وجود داشته باشد و حتی با تعویض کویل هم ایراد رفع نشود که در این موارد ممکن است ایسی مربوط به کویل بر روی ایسیو ایراد داشته باشد و نیاز به تعمیر ایسیو باشد.
خراب شدن کویل باعث روشن شدن چراغ چک میشود و به دلیل احتراق ناقص باعث افزایش مصرف سوخت و افزایش آلایندگی میشود و بهترین و مطمئنترین روش برای اطمینان از عملکرد و سلامت کویل دیاگ زدن و استفاده از دستگاه اهم متر میباشد به این صورت که پارامتر زمان شارژ تمامی کویل ها یکسان باشد و آوانس جرقه باید بین mv15 تا mv35 باشد و در روش تست اهمی برای اندازه گیری مقاومت کویل باید مقاومت بین پایه های ورودی ۲ و ۴ و پایه های ۱و ۳ با هم برابر و مساوی ۶/۰ اهم باشد همچنین مقاومت بین خروجی ۱و۴ و خروجی ۲و۳ باید با هم برابر و مساوی ۳۵/۷ اهم باشد.
✅علائم خرابی کویل دوبل
دانستن اطلاعات کافی وظیفه هر راننده ای میباشد . کویل های احتراق عنوان قهرمان غوطه ور موتور را دارند . وایرها برق کافی برای موتور را دریافت میکنند ، اما این کویل احتراق است که برق را جرقه های ولتاژ بالا تبدیل میکند .سیم پیچ موجود در کویل خودرو ولتاژ را از باتری ۱۲ ولت می گیرد ، آن را تقویت می کند و به داخل موتور میرساند . اما امروزه در خودروهای مدرن کویل ها نیز تکامل یافته اند و جای خود را به کویل دوبل داده اند . کویل های دوبل کارشان افزایش ولتاژو برق رسانی بیشتر میباشد و خود را تحت فشار بیشتری میگذارند و نیاز به مراقبت بیشتری دارند . همراه مکانیک سیار وحید باشید با اطلاعاتی از ۷ علائم خرابی کویل دوبل . همانگونه که دانستن نحوه عملکرد کویل دوبل خودرو اهمیت دارد باید بدانید که این کویل ها نیز روزی خراب می شوند و آگاهی از علائم خرابی آن میتوند مبحثی مهم بشمار برود . اما به جای رفتن به تعمیرگاه خدمات تعمیر کویل در محل را دریافت کنید
۱. خودرو استارت نمیخورد
از مهمترین علائم خرابی کویل دوبل میتواند استارت نخوردن خودرو باشد . قابل توجه شما عزیزان باشد که موارد زیادی میتواند در استارت نخوردن خودرو موثر باشد که در مقاله مرتبط به آنها اشاره خواهیم کرد . اما علتی که در سطر این گزینه هاست خرابی کویل است که یا به استارت نخوردن و یا به استارت ضعیف خوردن منجر میشود .
۲. چراغ موتور چک شما روشن می شود
حال تصور را بر این میگذاریم که خودرو استات خورد . از کجا بفهمیم علائم خرابی کویل دوبل چگونه بروز داده میشود ؟
چراغ موتور چک یکی از سریعترین سیستم واکنشگرا در این مسئله میباشد
اگر وسیله نقلیه شما دارای مشکلات عملکردی باشد ، مانند خرابکاری ها ، کامپیوتر از بین می رود و چراغ موتور چک روشن می شود.
پیشنهاد ما به شما این است که حتما یک تست دیاگ بزنید یا سرویس دوره ای خودرو را تجربه کنید
✅علت استارت نخوردن خودرو
۳. نقص فنی در تنظیمات موتوری
از دیگر علائم خرابی کویل دوبل مشکلات عملکرد برخی از علائم شایع در ارتباط با عدم وجود سیم پیچ های احتراق است . جرقه خروجی از کویل دوبل می تواند منجر به انبوهی از مشکلات ریز و درشت از جمله تنظیمات موتوری شود ، که منجر به خاموش شدن وسیله نقلیه شما هنگام توقف می شود.
۴. نوسان مصرف سوخت
اگر متوجه شدید که نشانگر مصرف سوخت خط شاخص را به صورت طبیعی رها نمیکند ، ممکن است به دلیل عدم وجود سیم پیچ احتراق باشد.
اگر شاخه های جرقه انرژی کمتری را از باتری دریافت کندن سوخترسانی مختلف میشود
وسیله نقلیه شما با استفاده از سوخت بیشتر ، کمبود انتقال نیرو را جبران می کند
و در نتیجه هنگام انجام این کار به کویل دوبل آسیب وارد میکند
۵. بروز نشتی روغن موتور
از رایجترین علائم خرابی کویل دوبل میتواند روغن ریزی ناشین از ترک خوردن پوسته باشد
کویل های احتراق معمولاً در یک محفظه پر از روغن محفظه می شوند.
اگر سیم پیچ بیش از حد گرم شود ، ممکن است پوسته ترک خورده و نشت کند.
این به نوبه خود ، می تواند باعث ایجاد آبگرفتگی شود و بر عملکرد خودرو تأثیر منفی بگذارد.
۶. عملکرد مبدل برگشتی و ضعیف کاتالیزوری
داشتن اگزوز شما از دود سیاه و بوی بنزین نه تنها شرم آور است ، بلکه می تواند نشانه اولیه نارسایی سیم پیچ باشد. هنگامی که احتراق داخلی رخ میدهد سوخت بی استفاده از طریق سیستم اگزوز ساطع می شود. در صورت عدم کنترل می توانید صدمات جدی به سیستم اگزوز شما ، از جمله مبدل کاتالیزوری وارد کنید
دلیل مسدود شدن کاتالیزور چیست
۷. خرابی کویل دوبل بخاطر شمع
اگر شمع ها فرسوده یا معیوب باشد ، سیم پیچ احتراق مجبور است در یک خروجی به شدت بالاتر عمل کند . بدین ترتیب سیم پیچ کویل زودتر میسوزد
✅در ویدیو زیر با نحوه کارکرد کویل بهتره آشنا می شوید: