نحوه صحیح جابجایی لاستیک خودرو

نحوه صحیح جابجایی لاستیک خودرو

باسلام خدمت کاربران گرامی تست درایو؛

کارشناسان خودرو و مکانیک ها بر جابجا کردن تایرهای خودرو همواره توصیه دارند از دیگر دلایل جابجا کردن تایرهای خودرو بجز افزایش عمر لاستیک ها، بالا رفتن ایمنی خودرو می باشد. این کار باعث می شود تا لاستیک های خودرو به طور یکسان و یکنواخت فرسوده شوند که همین موضوع منجر به افزایش عمر آنها می گردد. در حقیقت با جابجا کردن تایرهای خودرو می توان عمر مفید لاستیک های ماشین را افزایش داد. در کتاب آیین نامه راهنمایی و رانندگی در بخش مسائل فنی خودرو ذکر شده است خودرو بعد از هر ۵ هزار کیلومتر پیمایش خودرو بهترین زمان برای جابه جایی تایرها می باشد. در ادامه تست درایو به شما می گوید که نحوه صحیح جابه جایی تایرها چگونه است.

اصلا چرا جابجا کردن تایرهای خودرو مهم است؟

اگر دقت کرده باشید نحوه عملکرد تایرها محور جلو و عقب خودروها متفاوت است. این فرسایش همچنین در مورد خودروهای دیفرانسیل جلو بیشتر است (خودروهای امروز معمولا دیفرانسیل جلو هستند، مثل : پراید، پژو، سمند). در زمان های پارک دوبل، هنگام عبور از پیچ ها و در کل چرخش فرمان، فشار وارده به چرخ های جلو بیشتر شده و در عین حال تغییر فشار زیادی را در چرخ های عقب نداریم. همچنین در خودروهای دیفرانسیل جلو، اصطکاک لاستیک های جلو با سطح جاده بیشتر است و گرمای بیشتری هم تولید می کند و تکمام این عوامل دست به دست هم می دهند که تایر های جلو زودتر فرسوده شوند که راهکار جلوگیری از آن هم همین تعویض و جابجا کردن تایرهای خودرو می باشد.
به زبان ساده تر جابه جا کردن تایرها باعث می شود تا تمامی تایرها به صورت مساوی فرسایش یابد و عمر تایرها بیشتر می شود.

 

شکل صحیح جابجا کردن تایرهای خودرو چیست؟
حالا که با دلایل جابجا کردن تایرهای خودرو آشناتون کردیم باید با نحوه جابجایی و اصول کار هم آشنا شوید. همانطور که گفتیم لاستیک های محور جلو خیلی زودتر از لاستیک های عقب فرسوده می شوند. به این ترتیب می توان دریافت جابجایی تایرهای عقب با یکدیگر و یا جابجا کردن تایرهای جلو با یکدیگر کار درستی نیست و نمی تواند تاثیر زیادی در کاهش سرعت فرسودگی تایرها داشته باشد. پس تعویض و جابجایی لاستیک های یک محور با هم کار صحیحی نمی باشد. دلیل آن هم این است که آج تایرها به مرور زمان ساییده می شوند و در الگوی آنها تغییر ایجاد می شود.البته خیلی از این ساییدگی ها به سیستم تعلیق و بالانس نبودن تایرها مربوط می شود و به همین دلیل برای جابجا کردن تایرهای خودرو توصیه می شود تا تایر های سمت راست خودرو در همان سمت و تایر های سمت چپ هم در همان سمت بماند. البته در برخی خودروها مانند کرایسلر ، رینگ های جلو و عقب از نظر سایز با هم فرق دارند که در این موارد توصیه می شود تایر های چپ و راست یک محور با هم جابجا شوند. بیشتر خودروسازان توصیه می کنند تا پس از هر ۱۵هزار کیلومتر رانندگی، جابجا کردن تایرهای خودرو را انجام دهید. البته همان طور که قبلا هم گفتیم در کتاب آیین نامه ذکر شده بهترین زمان هر ۵ هزار کیلومتر پیمایش می باشد، برای جابجایی تایرها توصیه می شود تا به یک آپاراتی مراجعه نمایید تا ضمن انجام این کار در سریعترین زمان، تنظیم باد لاستیک ها هم در همان لحظه انجام شود.

روش درست جا به جا کردن لاستیک

چه جوری خودمون تایرها رو جابه جا کنیم؟
برای شروع جابجا کردن تایرهای خودرو باید خودرو را در سطحی صاف و بدون شیب پارک کنید. ترمز دستی را بکشید و ماشین را در دنده قرار دهید. در صورتی که خودروی شما دارای گیربکس اتوماتیک می باشد حتما آن را درحالت P قرار دهید. موانعی مانند سنگ را در در پشت و جلوی تایر ها قرار دهید تا از حرکت کردن خودرو جلوگیری شود.(دقت کنید موانع را جلو و یا عقب تایری که می خواهید باز کنید قرار ندهید) بهتر است برای بلند کردن خودرو از همان جکی که خودروساز در خودرو قرار داده استفاده نمایید. شما می توانید پس از بلند شدن خودرو، خرک هایی را زیر خودرو قرار دهید و جک ها را بردارید تا به جک ها آسیبی نرسد زیرا وزن خودرو روی خرک ها می افتد. حدود چهل سانتی متر پشت چرخ های جلو می تواند بهترین جا برای قرار دادن جک باشد. البته دقت کنید که تایر کاملا آزاد باشد، گفتنی است باید قبل از بلند شدن خودرو توسط جک، پیچ های چرخ های را با آچار شل کنیم تا در زمانی که چرخ ها روی هوا بودند، برای باز کردنشان به مشکل بر نخوریم. سپس تایرها را به همان نحوی که گفتیم جابجا کنید و پیچ ها را به مقدار کمی ببندید و وقتی که چرخ ها روی زمین قرار گرفتند، آنها را سفت کنید.
در پایان باید یادآور شویم که بهترین حالت برای سفت کردن پیچ های چرخ سفت کردن به صورت ضربدری می باشد.

اگر شما نظری درباره نحوه صحیح جابجایی لاستیک خودرو دارید خوشحال می شویم در بخش نظرات همین صفحه بیان کنید


📌نظرات کاربران تست درایو درباره نحوه صحیح جابجایی لاستیک خودرو

گاربری به نام سهیل می گوید:

دوستان عزیز من ۲۰۶ داشتم و زیاد اعتقاد نداشتم که باید لاستیک های ماشین و بعد از چند هزار کیلومتر تعویض کرد تا اینکه یک روزی متوجه شدم لاستیک سمت راست جلو از داخل خورده شده و تایر تقریبا از بین رفته به جلوبندی سازی مراجعه کردم گفتن تایرت از بین رفته و باید تایر نو بخری از اونجایی که تایر و معمولا تکی نمی فروشن و اگرم تکی گیر بیاری ماشین از حالت بالانس خارج میشه مجبور شدم یک جفت تایر خریداری کنم، دوستانی که تایر نو می خرن دقت کنند حتما بعد از ۵ هزار الی ۶ هزار کیلومتر حتما تایرها رو جابه جا کنند این جوری عمر تایرها بیشتر میشه.


کاربری به نام داوود می گوید:

سلام به همه دوستان گرامی بنده خودم تو کار لاستیکم و چند سالی است در این زمینه فعالیت دارم اگر می خواهید عمر لاستیک ماشین تون بیشتر بشه و اگر به تازگی همه تایرهای ماشین و تعویض کردید و اگر میخواهید عمر تایرها بیشتر بشه، بهترین کار اینکه بعد از ۵ الی ۶ هزار کیلومتر رانندگی تا ۱۰ هزار کیلومتر هر ۴ تا تایر را جابه جا کنید بهتر اینکه این کار توسط پنچرگیری ها انجام بشه چرا؟ چون بهترین کار اینکه هر تایر داخل رینگ خودش جابه جا بشه این کار بهترین روش است برای جابه جا کردم تایرها و باعث میشه که عمر لاستیک ماشین تون زیاد میشه.

لطفا رای دهید
به سوالات آیین نامه تست درایو چند ستاره می دهید؟
[امتیاز از مجموع: 0 Average: 0]

یک پاسخ بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  مشترک شدن  
اطلاع رسانی کن