چه کار کنیم باتری ماشین سالم بمونه و عمرش طولانی بشه
باسلام خدمت کاربرانی گرامی تست درایو؛
امروز در این پست از وب سایت تست درایو قصد داریم✅ روش های مراقبت و همچنین راهکارهای مفید برای طولانی تر کردن عمر باتری ماشین✅ را به شما عزیزان آموزش دهیم.⭐
⭐در ابتدا تعریفی از باتری ماشین:⭐
باتری خودرو گونهای از باتریهای قابل شارژ هستند که بیشتر از نوع اسید- سرب میباشند و برای استارت زدن، روشنایی و تأمین برق دیگر لوازم الکتریکی خودروها از آن استفاده میشود. البته امروزه به دلیل مشکلات باتریهای (اسیدی) از جمله خطرات ناشی از اسید باتری، استفاده از نوع خشک این نوع باتریها در حال گسترش است همان باتری اتمی که در بازار رایج شده است. باتریهای اتومبیلهای سواری و وانت بارها معمولاً از نوع ۱۲ ولتی و اتومبیلهای سنگین و دیزلی از نوع ۲۴ ولتی هستند. باتری موتور سیکلت نیز باهمین قابلیتها در سایز و ابعاد کوچکتر می باشد.
دو نوع از رایج ترین انواع باتری خودرو عبارتند از : باتریهایی که به مراقبت کم نیاز دارند یا غیر سیلد و باتریهای بدون نیاز به مراقبت یا سیلد . باتریهای با مراقبت کمتر دارای صفحه سرب آنتیموان/ کلسیم (دو آلیاژی یا هیبرید) هستند. در حالیکه باتریهای بدون نیاز به مراقبت دارای صفحه سرب – کلسیم / کلسیم هستند.
باتری های بدون نیاز به مراقبت (MF)، که به مراقبت کمتری نیازمندند ، دارای عمر بیشتر ، شارژ سریعتر و بهتر، مقاومت بیشتر در برابر شارژ بیش از حد (over charge)، کاهش خوردگی ترمینال ها و زمان مجاز جهت نگهدارى کالا (Shelf Life) به مدت طولانی تر هستند اما در برابر عیوب ناشی از دشارژ عمیق(Deep Discharge) به دلیل افزایش ریزش مواد فعال صفحات ، سریعتر از کار می افتند.
اگر در مناطقی زندگی می کنید که آب و هوای گرمی دارد، پیشنهاد می شود که باتری غیر سیلد خریداری شود . به دلیل این که در یک باتری سیلد هنگامی که به آب نیاز است ، نمی توان آب اضافه کرد و نمی توان غلظت ویژه آن را با هیدرومتر اندازه گرفت .
✅علت خرابی باتری⭐
عموما باتریهای اتومبیل به منظور ایجاد جریان استارت اولیه با آمپر بالا (high initial cranking amp) (معمولاً برای ۵ تا ۱۵ ثانیه) برای روشن کردن موتور به صورتی خاص طراحی شده اند . یک باتری با کیفیت خوب در صورت نگهداری مناسب حدود ۱٫۵ سال می تواند کار کند . (واقعا تا این زمان باتری کار کنه باید خوشحال باشید)، هدف اولیه استفاده از باتری استارت زدن ، تثبیت انرژی و تهیه نیروی کافی برای جرقه زدن ، روشنایی و دیگر مصرف کننده هایی است که به مقدار انرژی بیشتر از ظرفیت سیستم شارژ نیازمندند؛ برای مثال در موقعی که موتور کار نمی کند . در مرحله بعد باتری اتومبیل ، توان الکتریکی سیستم را در موقعی که سیستم شارژ فعال نیست ، فراهم می کند . سن یک باتری به ریزش مواد فعال صفحات آن در اثر انقباض و انبساط این صفحات که در طول فرآیند شارژ و دشارژ اتفاق می افتد بستگی دارد.
همین جا یک پیشنهاد مفید بهتون بدم هنگام خرید باتری سعی کنید باتری با آمپراژ بالا تهیه کنید.
دشارژ عمیق ، گرما و لرزش مراحل تخریب آن را تسریع می کنند و عاقبت رسوب تشکیل می شود و سبب اتصال کوتاه می گردد . از دیگر عوامل اصلی تخریب باتری ها ، سولفاته شدن آنهاست. هنگامی که باتری ها به صورت دشارژ یا برای بیشتر از ۶ ماه انبار شوند . سولفات سرب صفحات را سخت و چگال می کند و توانایی شارژ شدن باتری کاهش می یابد و یا به طور کلی از بین می رود و مواد فعال صفحات ، دیگر قابلیت تحمل جریان دشارژ را ندارند و باتری از کار خواهد افتاد. تحقیقات اخیر نشان داده در هوای گرم ( بدترین محیط برای کار باتری ) میانگین طول عمر یک باتری اتومبیل با کیفیت خوب به نصف کاهش می یابد. (پس کلا هوای گرم برای باتری ماشین خوب نیست همه فهمیدیم)
استارت زدن بیجا (Slow Cranking ) خصوصاً در هوای سرد مشخصه خوبی است که نشان می دهد باتری در حال خراب شدن است و این باتری باید تست شود . دشارژ عمیق باتریها معمولاً در زمان های نامناسب برای مثال بعد از روشن کردن خودرو توسط اتصال باتری به باتری ( start jump )اتفاق می افتد ، متآسفانه اغلب فروشنده های باتری، چگونگی تست یا شارژ صحیح باتری را نمی دانند. (البته نه همه هستند کسانی که خدای باتری هستند و کامل اشراف دارند به باتری)
✅نگهداری پیشگیرانه باتری⭐
بررسی سطح الکترولیت ، محکم بودن سر باتریها ، تمیز کردن سطوح خورده شده قطب و سر باتری و چک کردن تسمه دینام همه برای نگهداری های پیشگیرانه یک باتری لازم است. تناوب اجرای اقدامات پیشگیرانه بستگی به نوع باتری و شرایط آب و هوایی دارد اما باید حداقل یک بار قبل از شروع سرما و ماهی یک بار در گرما این مراقبت دوره ای انجام شود . اگر سطح الکترولیت در باتری های غیر سیلد پائین است ، تا سطح مشخص شده توسط سازنده باتری (۲ میلیمتر بالاتر از سطح صفحات) باتری را از آب مقطر پر کنید . توجه داشته باشید که بیش از اندازه خصوصاً در گرما آن را از آب پر نکنید.
✅بررسی سالم بودن سیستم شارژ⭐
سیستم شارژ اتومبیل شامل یک دینام (یا ژنراتور DC) ، یک رگولاتور ولتاژ ( آفتامات)، باتری و لامپ هشدار یا آمپر دینام است. زمانی که موتور در حال حرکت است، هدف آن مهیا کردن توان برای بار الکتریکی اتومبیل ( برای مثال جرقه زنی، روشنایی، لوازم الکتریکی و …) و شارژ باتری اتومبیل است. زمانی که سیستم شارژ از کار می افتد، معمولاً یک لامپ هشدار روشن خواهد شد و یا آمپر دینام وضعیت خوب (good ) را نشان نمی دهد. رایج ترین عوامل خوب کار نکردن سیستم شارژ ، لق شدن ، فرسوده شدن یا پاره شدن تسمه دینام است. بنابراین ابتدا باید تسمه دینام را چک کرد . اگر تسمه دینام سالم بود با استفاده از یک باتری سالم دور موتور را برای مدت دو دقیقه به ۲۰۰۰RPM یا بیشتر ( با در نظر گرفتن دمای محیط و بار) برسانید . ولتاژ باتری باید بین ۱۳ تا ۱۵٫۱ ولت افزایش یابد.
در اکثر خودروها در یک روز گرم مقدار ولتاژ بین ۱۴ تا ۱۴٫۵ ولت اندازه گیری خواهد شد . اغلب رگولاتورهای ولتاژ یا آفتامات ها، دارای جبران کننده دما (temperature compensated) برای شارژ درست باتری تحت شرایط مختلف محیطی هستند. هنگامی که دمای محیط کاهش می یابد ، ولتاژ شارژ جهت غلبه بر مقاومت بالای باتری افزایش می یابد. بلعکس ، وقتی که دمای محیط افزایش می یابد، ولتاژ شارژ کاهش می یابد .
سایر مواردی که بر ولتاژ شارژ اثر گذارند عبارتند از شرایط باتری ، وضعیت شارژ ، بار الکتریکی ، سطح و خلوص الکترولیت . اگر ولتاژ بین دو قطب کمتر از ۱۳ ولت و تست باتری بعد از شارژ مجدد خوب باشد یا اگر هنوز شارژ نگهداشتن آن با مشکل مواجه است ولتاژ و جریان خروجی سیستم شارژ و بار پارازیتیک اتومبیل با قطع بودن کلید (key off) را تست کنید . یک دینام با تسمه شل یا دیود خراب جریان خروجی دینام را کاهش خواهد داد .
اگر ولتاژ خروجی بیش از ۱/۱۵ ولت در دمای محیطی بالاتر از دمای انجماد است، سطح الکترولیت باتری پائین است یا بوی تخم مرغ فاسد شده در اطراف باتری به مشام می رسد ، بنابراین احتمالاً باتری دچار شارژ بیش از حد (over charge) شده است و سیستم شارژ باید تست شود.
✅چگونگی افزایش طول عمر باتری⭐
۱٫بهترین راه جهت افزایش طول عمر باتری مراقبت مستمر از باتری و موتور می باشد. در آب و هوای سرد برای افزایش عمر باتری، باتری را کاملاً شارژ و موتور را گرم نگاه دارید. در آب و هوای گرم و در طول تابستان، باید سطح الکترولیت را مرتباً بررسی کرد و آب باتری را به سطح لازم برساند. این مطلب ناشی از دمای زیاد زیر کاپوت است. استفاده از محافظ گرما در باتری ها رایج تر شده و تولید کنندگان خودرو توسط آن، باتری را از دمای بالای زیر کاپوت محافظت می کنند. برخی تولید کنندگان باتری نوعی باتری مخصوص مناطق گرمسیر تولید کرده اند که مقدار الکترولیت در باتری را افزایش داده اند تا خنک سازی بهتر انجام شود و یا از فرمولاسیون خاصی برای صفحه استفاده کرده اند.
۲٫ آب کاهش یافته را اضافه کنید. هرگز اسید یا آب آلوده اضافه نکنید و بیش از اندازه آن را از آب پر نکنید.
۳٫ قبل از روشن کردن اتومبیل کلیه تجهیزات جانبی برقی و چراغ های خودرو را خاموش کنید به دلیل این که باعث کاهش بار باتری در هنگام استارت و خصوصاً در هوای سرد می شود.
۴٫ روشن گذاشتن کلیه چراغ ها یا تجهیزات جانبی برقی دیگر خودرو و دشارژ کامل باتری خصوصاً در باتری بدون مراقبت و نگهداری، سبب خراب شدن باتری اتومبیل می شود. بعد از شارژ کامل باتری برای تعیین خسارات وارده احتمالی باتری را تست کنید.
۵٫ بار پارزیتیک را به کمتر از ۱۲۰ میلی آمپر کاهش دهید.
۶٫ باتری های با شارژ کامل را در مکان های سرد قرار دهید و مرتباً هنگامی که مقدار شارژ آنها به کمتر از ۸۰ درصد شارژ کامل می رسد یا بعد از ۶ ماه (هر کدام زودتر اتفاق بیافتد) آن ها را شارژ کنید.
۷٫ در آب و هوای سرد، افزایش قطر کابل باتری (نمره سیم کوچکتر) به افزایش توان در دسترس باتری برای موتورهای استارتر کمک می کند.
مهمترین علل ناتوانی ناگهانی باتری
کاهش الکترولیت (که عامل ۵۰ درصد از کارافتادگی باتری هاست) به دلیل گرمای بیش از اندازه در زیر کاپوت یا شارژ بیش از حد.
۲٫ دشارژ زیاد( روشن گذاشتن چراغ های اتومبیل)
۳٫ استعمال بیجا یا کاربرد باتریهای با سایز نامناسب.
۴٫ شل شدن تسمه دینام یا بدون شارژ ماندن.
۵٫ لرزش بیش از اندازه (به دلیل لق شدن بست های نگهدارنده)
۶٫ استفاده از آب آلوده.
۷٫ خوردگی.
۸٫ یخ زدگی.
نظرات کاربران درباره چه کار کنیم باتری ماشین سالم بمونه و عمرش طولانی بشه:
✅کاربری به نام مهدی می گوید:
سلام دوستان حتما به نوع باتری دقت کنید و اینکه از فروشگاه های معتبری باتری تهیه کنید، متاسفانه دیده شده یکسری از فروشنده ها باتری اسیدی را به جای باتری اتمی می فروشند، به متنی که ارسال میکنم توجه کنید،
– باطری های اسیدی
۲- باطری های اتمی (کلسیمی)
تفاوت عمده در این دو نوع باطری جنس صفحات. داخل باطری می باشد.
باطری های اتمی به باطری خشک در کشور ما معروف هستند مصرف کنندگان این نوع از باطری ها تصورشان بر این است که داخل این نوع باطری ها الکترولیت (اسید) وجود ندارد که البته این یک تصور اشتباه است. داخل این باطری ها مانند باطری های اسیدی الکترولیت یا همان اسید وجود دارد. ولی به دلیل جنس و نوع صفحات داخل باطری الکترولیت یا اسید آن کاهش نمی یابد و نیازی به چک کردن سطح اسید آن نیست. به همین دلیل این نوع باطری ها را باطری های بدون نیاز به مراقبت می نامند (Maintenance free).
جدیدترین نوع این باطری ها، باطری های سیلد کلسیم و سیلد سیلور کلسیم هستند. باطری هایی که روی آنها نوشته شده Calcium MF از دسته باطری های اتمی می باشند. اما نکته ای که در مورد باطری های اتمی مطرح است این است که چگونه می توانیم از شارژ و یا دشارژ شدن باطری آگاه شویم. ساده ترین روش برای این کار چک کردن چشمی روی باطری است که دارای سه حالت است. حالت سبز رنگ که نشان از شارژ بودن باطری دارد. حالت سیاه رنگ که نشان ضعیف شدن باطری است و حالت سفید که نشان دهنده تخلیه شدن باطری است. در صورتیکه با شارژ مجدد باطری، باطری تخلیه شود نشان دهنده خراب بودن باطری می باشد و باید نسبت به تعویض باطری اقدام نمایید.
اما باطری های اسیدی روی هر یک از خانه های باطری یک درب تعبیه شده و جمعا شامل شش درب روی باطری می باشد. برای جلوگیری از کاهش سطح الکترولیت باطری باید به صورت دوره ای درب های قرارگرفته بر روی باطری را باز کرده و سطح آب باطری را چک کنید و در صورت لزوم به آن آب مقطر اضافه نمایید. باطری های اتمی به علت اینکه نوع صفحات آن کلسیمی است دارای طول عمر بیشتری نسبت به نوع باطری های اسیدی می باشند همچنین چون نیاز به مراقبت و نگهداری خاصی ندارند مورد توجه بیشتر مصرف کنندگان قرار گرفته است، باطری های اتمی به علت بسته بودن قالب باطری به هیچ وجه اسید داخل آن از باطری خارج نمی شود و می توان این باتری ها را در هر زاویه ای نصب نمود. بنابراین با توجه به توضیحات پیشین و تجربه ی خریداران می توان نتیجه گرفت که باطری های اتمی به علت طول عمر بیشتر، تمیز بودن و عدم نیاز به مراقبت نسبت به باطری های اسیدی برای مصرف کننده به صرفه تر و مطمئن تر می باشند. با این حال اگر باطری شما اسیدی است نگران نباشید فقط باید مراقب آن باشید تا زود خراب نشود. چک کردن سطح الکترولیت باطری، تمیز کردن قطب های باطری جهت جلوگیری از سولفاته شدن و همین طور استفاده از آب مقطر (آب باطری یا آب اسید) استاندارد از جمله کارهایی است که شما می توانید برای کارکرد بهتر باطری اسیدی خود انجام دهید.