آشنایی با سیستم هدایت و فرمان (جلوبندی ماشین) – ارائه شده توسط تست درایو

جلوبندی ماشین

آشنایی با سیستم هدایت و فرمان (جلوبندی ماشین) – ارائه شده توسط تست درایو

باسلام خدمت تمامی کاربران وب سایت تست درایو؛

امروز در این پست از وب سایت تست درایو قصد داریم شما عزیزان را با سیستم هدایت و فرمان که نام دیگر آن جلوبندی خودرو می باشد آشنا کنیم، همان طور که می دانید صفحه ۱۳۹ کتاب آیین نامه راهنمایی و رانندگی درباره سیستم هدایت و فرمان (جلوبندی) مطالب ارائه شده است. ما امروز قصد داریم شما عزیزان را به طور کامل با بخش سیستم هدایت و فرمان (جلوبندی خودرو) آشنا کنیم، با ما همراه شوید.

آشنایی با سیستم هدایت و فرمان ( جلوبندی)

سیستم هدایت و فرمان با توجه به میزان چرخش غربیلک فرمان توسط راننده، وظیفه کنترل جهت و میزان گردش چرخهای جلو را به عهده دارد. به بیان ساده تر، به مجموعه مکانیزم یا مکانیزمهایی که غربیلک فرمان شروع و تا پشت چرخهای جلو امتداد پیدا نموده و وظیفه تغییر جهت تایرها را به عهده دارند، سیستم فرمان یا به اصطلاح جلوبندی خودرو می گویند. سلامت فنی کلیه قطعات این سیستم، تاثیر بسیار بالایی در تامین ایمنی سرنشینان خودرو دارد.
امروزه اغلب سیستمهای هدایت و فرمان بصورت هیدرولیکی طراحی و ساخت می شوند. مزیت فرمانهای هیدرولیکی، راحتی کار با آنها و چرخش آسان غربیلک فرمان می باشد.

توجه داشته باشید برای چک کردن سطح روغن هیدرولیک فرمان بایستی به میزان روغن درون مخزن روغن هیدورلیک نگاه کنید معمولا این مخزن ها از پلاستیک است در صورتی که میزان روغن از سطح نمودار پایین تر باشد بایستی روغن به آن اضافه نمایید، اگر مخزن روغن فلزی بود توسط گیج که درون مخزن می باشد سطح روغن را بررسی کنید.

جلوبندی شامل اجزای مختلفی است و در مواقع خرابی جلوبندی همیشه کل جلوبندی به طور کامل آسیب نمی بیند و گاها امکان دارد تنها بخشی از اجزای آن دچار آسیب شده باشد ک با صرف هزینه کم قابل تعمیر باشد.

اجزای جلوبندی ماشین

اجزای اصلی جلوبندی خودروبه طور کلی بخش های تشکیل دهنده ی سیستم تعلیق خودرو شامل :

  1.  فنرها
  2.  کمک فنرها
  3.  بوش یا سیبک
  4.  طبق‌ها

۱- فنرها
به طور کلی یکی از اصلی ترین و مهم ترین بخش های اجزای جلوبندی خودرو ، فنر ها می باشد که وظیفه ی بسیار مهمی را دارند تجسم کنید زمانی که شما دارید با سرعت بالایی حرکت می کنید و ناگهان در یک دست انداز می افتید اگر فنر ها نباشند چه اتفاقی می افتد؟ فنر ها کلیه ی ارتعاشات وارد شده به چرخ ها را دریافت می کنند و باعث می شوند تا کمترین فشار ممکن به اتاق خودرو و شاسی وارد شود. در واقع این کار را سیستم تعلیق خودرو انجام میدهد.

فنر های در جلوبندی خودرو به طور کلی به سه نوع تقسیم می شوند :

فنرهای لول : این فنر ها یکی میله می باشند که به شکل دایره ای شکل به دور یک استوانه قرار گرفته اند .
فنرهای تخت : این فنر ها بیشتر در چرخ های عقب خودرو به کار می رود و به صورت چند تخته فلز می باشد که بر روی هم منظم از بزرگتر به کوچک تر قرار گرفته اند .
فنرهای پیچشی : این فنرها از یک میله با خاصیت پیچش و انعطاف تشکیل شده است.

کمک فنر
وقتی به یک فنر ضربه وارد می شود این فنر بر اساس خاصیت ذاتی اش تا مدت ها نوسان دارد؛ برای گرفتن این نوسانات وسیله مورد نیاز است نام آن وسیله کمک فنر است.

طبق‌ها
طبق ها نیز از مهم ترین اجزای جلوبندی خودرو می باشند که با بازوهایی سیستم تعلیق خودرو را به شاسی خودرو متصل می نماید که خود این طبق ها از طریق بوش ها به شاسی و از طریق سیبک ها به چرخ ها متصل می گردد. معمولا آسیب دیدگی طبق ها بیشتر از و در مواقع خرابی جلوبندی طبق ها بیشتر صدمه می بینند.

 

لقی فرمان
سیستم هدایت و فرمان یا همان جلوبندی باید دست کم هر ۶ ماه یکبار توسط مراکز مجاز مورد بازرسی و کنترل قرار گیرند. رانندگی با خودرویی که سیستم فرمان پذیری اش معیوب باشد، می تواند منجر به تصادف و حوادث غیرقابل جبرانی گردد.

در صورتی که سیستم فرمان خودرو هیدرولیکی باشد، مخزن روغن هیدرولیک ترمز نیز باید به صورت دوره ای بازدید و بررسی شود.
۱- برگشت پذیری خودکار غربیلک فرمان پس از انجام گردشها: پس از اتمام عملیات گردش، غربیلک فرمان باید قادر باشد به صورت خودکار و بدون نیروی دست به حالت اولیه خود برگردد.

۲- لقی و خلاصی مجاز غربیلک فرمان: غربیلک فرمان باید حدود ۲ تا ۳ سانتی متر (حدود ۱۰ درجه) دارای خلاصی باشد؛ بدین معنی که با چرخاندن فرمان تا حدود کمتر از ۲ تا ۳ سانتی متر، جهت تایرهای جلو و در نتیجه جهت خودرو تغییری نمی کند. وجود لقی یا خلاصی فرمان بدین منظور پیش بینی شده است که با هر تکان کوچکی به ویژه در سرعتهای بالا، جهت خودرو به سرعت عوض نگردد چراکه در غیر این صورت بسیار خطر ساز خواهد بود. در صورتی که فرمان دارای خلاصی نباشد و یا میزان خلاصی آن بیشتر از حد مجاز باشد، نشان دهنده معیوب بودن سیستم هدایت و فرمان پذیری خودرو می باشد که در اولین فرصت باید برای تعمیر آن اقدام نمود.

 

چند نمونه سوال آیین نامه رانندگی درباره جلوبندی خودرو:

❓سوال: شکستگی جلوبندی چه مشکلی را ایجاد میکند ؟
۱-سخت شدن کنترل ماشین و فرمان
۲-افزایش سوخت
۳-کشیدن ماشین به یک طرف
۴-خوب کار نکردن موتور
✅پاسخ صحیح:۱


❓سوال: کدام قطعه در خودرو صحت سلامت یا عدم سلامت بخش های مهمی مانند جلوبندی و وضیعت فرمان پذیری را آشکار مینماید؟
۱-چرخ ها
۲- غربیلک فرمان
۳-محور فرمان
۴- هیچکدام
✅پاسخ صحیح: ۲


❓سوال: نقص در جلوبندی چه مشکلی ایجاد میکند؟
۱-افزایش مصرف سوخت
۲-عدم کارکرد درست موتور
۳-سخت شدن کنترل و فرمانپذیری خودرو
۴- ضعیف شدن باتری و سیستم برقی
✅پاسخ صحیح: ۳


❓سوال: سیستم هدایت فرمان یا جلوبندی هر چند وقت یکبار باید توسط مراکز مجاز مورد بازرسی و کنترل قرار گیرد؟
۱-یکسال یکبار
۲- شش ماه یکبار
۳-سه ماه یکبار
۴- هر ۹۰ هزار کیلومتر
✅پاسخ صحیح: ۲


Subscribe
Notify of

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
مهر ۱۴, ۱۳۹۹ ۲:۲۲ ب.ظ

من ماشینم در حال حرکت غریبک به سمت چپ خمه وقتی راست میکنم به سمت شاگرد کشیده میشه ماشین دلیلش چیز خواهشن. راهنمایی کنید