تعویض وایر شمع ها هر از چه مدت باید انجام شود؟

زمان تعویض وایر شمع

تعویض وایر شمع ها هر از چه مدت باید انجام شود؟

باسلام خدمت کاربران گرامی تست درایو؛
تعویض وایر شمع ها هر از چه مدت باید انجام شود؟ آیا پاسخ این سوال را می دانید؟ آیا می دانید وایر شمع دقیقا چه وظیفه ای در موتور خودرو دارد؟ آیا تعویض وایر شمع الزامیست؟ آیا عدم تعویض وایر شمع به موتور خودرو آسیب می رساند؟

در ابتدای نگاهی می اندازیم به تعریف واریر شمع:
وایر شمع وظیفه انتقال برق خروجی از سیستم جرقه زنی یا همان کوئل را به شمع های موتور دارد. پس بنابراین رساندن برق از کویل به شمع ها که در خودروهای قدیمی تر دلکو را وایر شمع انجام می دهد.
نمای از کویل و دلکو ماشین

انجام درست فرایند احتراق در موتورهای درون سوز به عوامل مهمی وابسته است که می‌توانند بر روی کیفیت آن تأثیر مستقیمی داشت. موتور خودروبرای انجام احتراق با مکش هوا، متراکم کردن آن و ترکیب سوخت با هوا بخشی از این فرایند را انجام می‌دهد اما قسمت تکمیل کننده جریان برقی است که باعث ایجاد جرقه و در نهایت احتراق در داخل موتور می‌شود. وظیفه رساندن برق از کویل یا دلکو به سر شمع ها وظیفه وایر است.
نکته: در صورتی که به تازگی قصد تعویض وایر شمع خودروی خود را دارید حتما از جنس درجه یک و اصلی استفاده کنید چراکه وایر شمع های متفرقه و غیر استاندارد عمل برق رسانی از کویل به سر شمع ها را به درستی انجام نمی دهند.

ازعلائم خرابی وایرها
خرابی یا عدم عملکرد وایر می‌تواند باعث بد کار کردن موتور (خام سوختن بنزین) وهمچنین افزایش مصرف سوخت خودرو شود. همچنین ممکن است نشتی احتمالی بنزین در سیستم سوخت رسانی خودرو (خیس شدن شمع ها) و به صورت همزمان نشتی برق از وایرها باعث آتش سوزی و خطرات جانی و مالی بسیار جدی شود.

مهندسان و کارشناسان مکانیک خودرو بهترین زمان تعویض وایر شمع را هر ۲۰ هزار کیلومتر پیمایش درنظر گرفته اند. بهتر است در زمان تعویض شمع ها وایر شمع ها را هم بررسی نمایید و صحت سلامت وایر شمع ها آگاه شوید.

چنانچه تصمیم به تعویض وایر شمع خودروی خود را دارید این کار  را خودتان هم نیز می توانید انجام دهید، بعد از تهیه وایر شمع مناسب دقت کنید هر وایری را که از محل نصب خود بیرون کشیدید وایر جایگزین را در همان جا نصب کنید، در غیر صورت عمل برق رسانی به درستی انجام نخواهد شد.

وایر شمعوایرها بطور کلی در سه مدل از اول تا کنون از خودروهای کاربراتوری تا انژکتوری مورد استفاده قرار گرفته است که عبارت است از :

✅۱ – وایرهای سیمی

✅۲ – وایرهای ابریشمی

✅۳ – وایرهای ترکیبی

–✅ وایرهای سیمی :
این نوع وایرها از جنس آلیاژ مس می باشند که با پوشش عایق روی سیم کشیده شده است و در گذشته بر روی خودروهای کاربراتوری در سیستم جرقه زنی استفاده می شد این نوع وایرها به دلیل عدم انعطاف پذیری خوب و مقاومت پایین و عدم پارازیت امروزه کاربردی ندارند .
✅۲ – وایرهای ابریشمی :
این نوع وایرها که از بهترین نوع وایرها محسوب می شوند به دلیل داشتن مقاومت بالا و انعطاف پذیری خوب و خاصیت پارازیت گیری بالا بیشترین کاربرد را در خودروهای انژکتوری و کاربراتوری امروزه دارد . در داخل این نوع وایرها هیچ سیمی به کار نرفته است بلکه برای انتقال ولتاژ بالا از چندین رشته نخ که از نظر مقاوم بودن شبیه به نخ ابریشم می باشد استفاده شده است و کلیه نخهای داخل وایر آغشته شده به گرافیت می باشد که با کمترین افت ولتاژ ، ولتاژهای بالا را انتقال می دهد و قطر خارجی این نوع وایرها ۷ میلی متر می باشد .

مقاومت وایرهای ابریشمی در خودروهای کاربراتوری به ازای هر یک متر برابر ۱۶ کیلو اهم می باشد .
در خودروهای انژکتوری متفاوت بوده ولی بطور میانگین به ازای هر یک متر برابر با ۵۶۰۰ اهم (+-۱۲۰۰ ) می باشد .

✅۳ – وایرهای ترکیبی :
این نوع وایرعا ترکیبی از وایرهای سیمی و ابریشمی می باشند که نسبت به وایرهای سیمی بهتر می باشند و در خودروهای کاربراتوری و در بعضی از خودروهای انژکتوری به کار رفته است . این نوع وایرها نسبت به وایرهای ابریشیم انعطاف کمتری دارند .
✅آزمایش و عیب یابی وایرها :
وایرها را از نظر ظاهری بررسی کنید که سالم باشند ف به لاستیک های دو سر وایرها دقت کنید که پارگی یا ترک نداشته باشند در صورت داشتن هر گونه ترک یا پارگی باید تعویض شوند . ( در غیر اینصورت باعث برق دزدی می شود )

وایرها را از نظر قطع شدن یا پارگی داخل و همچنین مقاومت وایرها را با دستگاه مولتی متر ( قسمت اهم متر ) آزمایش و تست کنید . در صورتی که دستگاه مولتی متر هیچ عددی را نشان ندهد ( نشانه قطع بودن وایر از داخل ) و یا مقاومت وایرها طبق استاندارد نباشد باید تعویض گردد .

Subscribe
Notify of

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
M z
خرداد ۱۵, ۱۴۰۱ ۳:۲۸ ب.ظ

کارکردشو نمیدونم ولی میخوام بگم ۶ساله تیبا کارکرده رو خریدم عوض نکردم یعنی اصلن نمیدونستم باید تعویض بشه راستش مصرف و کارکردش هم خوبه و کم مصرف..۱۷۰هزارکیلومتری میشه ماشین رو تازه دوگانه سوز کردم موقع شتابگیری پت پت میکنه بعضی مواقع تو سرعت بالا مشکل نداره میگن باید شمع و وایر دوگانه سوز بندازی درست میشه

The End
بهمن ۱۱, ۱۳۹۹ ۱:۵۱ ب.ظ

اصلا کدوم صفحه ایین نامه گفته چند هزار باید عوض بشه من که چیزی تو کتاب ندیدم

The End
بهمن ۱۱, ۱۳۹۹ ۱:۵۰ ب.ظ

تو بعضی تستا زده ۸ هزار کیلومتر بعضیا زده ۱۰ هزار تو خود بسته طلایی خودتونم زدید ۸ هزار بعد اینجا میگید ۲۰ هزار معلومه چخبره؟

MeHrAn
  The End
بهمن ۲۸, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۱ ب.ظ

۱۰۰ هزار درستشه ولی اگه توی گزینه ها ۱۰۰ هزار وجود نداشت بزن ۸ هزار