بخشهای اصلی موتورسیکلت (برگرفته از کتاب آیین نامه راهنمایی و رانندگی)

قطعات اصلی موتورسیکلت

بخشهای اصلی موتورسیکلت (برگرفته از کتاب آیین نامه راهنمایی و رانندگی)

باسلام خدمت هنرجویان گرامی وب سایت تست درایو؛

امروز در این پست از وب سایت آزمون آنلاین آیین نامه راهنمایی و رانندگی ایرانیان (تست درایو) قصد داریم شما عزیزان را با بخشهای اصلی موتورسیکلت آشنا کنیم، این بخشها شامل اسکلت و سازه، چرخها و ترمزها، تعلیق، سوخت رسانی، جرقه زنی، برق و انتقال قدرت می باشد در ادامه توضیحات کامل تر را مطالعه خواهید کرد.

✅بخشهای اصلی موتورسیکلت:

اجزا و سیستمهای اصلی یک موتورسیکلت شامل موارد زیر می شود:
⭐️اسکلت و سازه
⭐️چرخها و ترمزها
⭐️تعلیق
⭐️موتور (انجین)
⭐️سوخت رسانی
⭐️جرقه زنی
⭐️برق
⭐️انتقال قدرت
شکل زیر اسکلت و سازه را در یک موتورسیکلت نشان می دهد که از نوع لوله ای می باشد.

اسکلت موتورسیکلت

چرخهای موتورسیکلت به منظور کاهش وزن، قیمت و همچنین حفظ منطقی استحکام مورد نیاز به صورت پره ای ساخته می شوند. ترمزها نیز از نوع کاسه ای و یا از نوع جدیدتر آن یعنی دیسکی هستند. سیستم عملکرد ترمز در بعضی از موتورسیکلت ها به صورت مکانیکی (کابلی) و در بعضی نیز به صورت هیدرولیکی (روغن ترمز) می باشد.

تصویر ترمز دیسکی در چرخ جلو

ترمز دیسکی موتورسیکلت
منظور از سیستم تعلیق همان فنرها و کمک فنرها می باشند. این سیستم اتصال میان چرخها و سازه را به نحوی برقرار می کند که در عبور از موانع و دست اندازها، ارتعاشات کمتری را از سطح راه به راکب و سرنشین منتقل نماید.
وظیفه سیستم موتور یا همان انجین، تولید قدرت محرکه برای حرکت است.

موتورهای دو زمانه به دلیل آلایندگی بالایی که داشتند منسوخ شده، در حال حاضر تنها موتورهای چهار زمانه تولید می شود.
بازدهی این نوع موتورها بهتر و میزان تولید آلایندگی آنها نیز کمتر است.

یکی از بخش های مهم در موتور، سیستم روغن کاری است. روغن علاوه بر روان نمودن حرکت قطعات متحرک، در خنک کاری و همچنین تمیز نمودن بلوک موتور بسیار موثر است. روغن موتور دارای عمر مشخصی است که بستگی به کیفیت آن و میزان کیلومتر پیمایش شده توسط موتورسیکلت دارد.

سطح روغن موتور باید به طور دوره ای کنترل شود. برای این منظور باید میله اندازه گیری روغن را که بر روی بلوک موتور بسته می شود، در خلاف جهت عقربه های ساعت پیچاند و باز نمود. همانطور که در شکل نشان داده شده است، سطحی که به روغن آغشته شده نباید از سطح حداقل (Min) کمتر و یا از سطح حداکثر (Max) بیشتر باشد.
سیستم انتقال قدرت از چند بخش تشکیل شده است که مهمترین آنها سیستم کلاچ و گیربکس (جعبه دنده) است. وظیفه کلاچ، قطع یا وصل ارتباط میان بلوک موتور و گیربکس است. قدرت تولید شده، از محور خروجی گیربکس توسط سیستم زنجیر چرخ به چرخ عقب موتورسیکلت منتقل می گردد. زنجیر چرخ موتورسیکلت و میزان مناسب آزادی یا سفتی آن (۵/۱ سانتی متر یا ۱۵ میلی متر) در شکل نشان داده شده است. این مقدار نباید بیش از ۵/۲ سانتی متر (۲۵ میلی متر) باشد.

زنجیر چرخ موتورسیکلت
وظیفه سیستم سوخت رسانی، همان گونه که از نامش نیز مشخص است، مخلوط نمودن سوخت و هوا به میزان مشخص و انتقال این مخلوط به محفظه احتراق و انفجار در بلوک موتور است. مخزن سوخت (باک) و کاربراتور از اجزای مهم این سیستم به شمار می روند.

وظیفه ی سیستم جرقه زنی ایجاد انفجار مخلوط سوخت و هوا در محفظه احتراق موتور است. ولتاژ بسیار بالایی که به شمع برقی منتقل می گردد باعث ایجاد انفجار در محفظه می شود. یکی از اجزای سیستم جرقه زنی کوئل می باشد. کوئل ولتاژ باتری را تا چند هزار برابر افزایش و سپس به شمع انتقال می دهد.
از جمله مواردی که در موتورسیکلت به برق نیاز است می توان به سیستم جرقه زنی و سیستم روشنایی اشاره نمود. مهمترین قطعه در سیستم برق، دینام می باشد. دینام توسط موتور چرخانده می شود و تولید برق می نماید. برق تولیدی توسط دینام در باتری ذخیره می گردد.

Subscribe
Notify of

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی