آشنایی با کمربند ایمنی خودرو و انواع آن

آشنایی با کمربند ایمنی خودرو و انواع آن

باسلام خدمت کاربران گرامی تست درایو؛
امروز در این پست از تست درایو، قصد داریم شما عزیزان گرامی با یکی از اجزای مهم و حیاتی خودرو یعنی✅ کمربند ایمنی و انواع آن آشنا کنیم.
✅کمربند ایمنی یک وسیلهٔ ایمنیِ کنش‌گیر در وسایل نقلیه است. این وسیله به‌ منظور حفظ ایمنی راننده و سرنشین های خودرو در برابر جنبش‌های آسیب ‌آور که ممکن است در اثر تصادف یا توقف ناگهانی به وجود آید، طراحی شده‌است.
✅کمربند ایمنی به ‌صورت تسمه ‌ای متحرک به‌ عنوان بخشی از سیستم ایمنی خودرو، نیم ‌تنه بالای هر یک از سرنشینان را تحت مهار خود قرار می‌دهد، تا در صورت تصادف یا توقف ناگهانی خودرو، سرنشینان از صندلی جدا نشده و به سمت بیرون خودرو پرتاب نشوند.
✅در تصویر زیر نمونه از کمربند ایمنی را مشاهده می کنید

کمربند ایمنی ماشین

✅تاریخچه و فناوری
کمربند ایمنی در ابتدا به‌ صورت دونقطه‌ای (مانند کمربند ایمنی در هواپیماهای مسافربری) در دهه چهل میلادی طراحی و توسط برخی شرکت‌های آمریکایی در خودروهای تولیدی کارگذاری شد. پس از آن در دهه پنجاه میلادی، کمربندهای دو نقطه‌ای طراحی شدند که برخلاف کمربندهای معمول آن زمان نه از روی لگن که به صورت اریب از روی سینه سرنشین خودرو رد می‌شد. اما این طرح نیز پس از آزمایش‌های اولیه به‌ دلیل بالا بودن خطر مصدومیت اعضای داخلی بدن، کنار گذاشته شد. سرانجام در سال ۱۹۵۸ با به‌کارگیری سه نقطه اتکا توسط یک مهندس سوئدی صنایع هواپیماسازی به ‌نام نیلس بوهلین تحول بزرگی در طراحی و تولید کمربند ایمنی به وجود آمد.
سه نقطه اتکا یعنی (یک بند تک که به طور همزمان از سینه و دور کمر عبور می‌کند و به وسیله سگک به وسط خودرو بسته می‌شود. این نوع کمربند ایمنی Y شکل، هنوز هم از محبوب‌ترین کمربندهای ایمنی هستند که در خودروهای امروزی استفاده می‌شود. این نوع کمربند ایمنی به تازگی ۷۵ سالگی خود را گذرانده است؛ تولدت مبارک کمربند سه نقطه‌ای!)

✅کمربند ایمنی سه ‌نقطه‌ای در یک خودرو
همان طور که گفته شد کمربند ایمنی سه ‌نقطه‌ای طوری طراحی شده‌بود که با استفاده از یک دست بسته می‌شد. ویژگی این کمربند این است که به شکل V از روی لگن و قفسه سینه سرنشین رد می‌شود و در قفلی که در کنار صندلی تعبیه شده، قرار می‌گیرد. شرکت ولوو به‌عنوان ثبت‌کننده این اختراع، ضمن خارج ساختن انحصار تولید این وسیله به منظور ترویج و پیشبرد آن، از سال ۱۹۵۹ به عنوان نخستین شرکت خودروسازی، به‌کارگیری آن در اتومبیل‌های تولیدی خود آغاز کرد.

استفاده از کمربند ایمنی در ردیف جلو، تقریباً در تمامی کشورهای جهان و در هر دو ردیف جلو و عقب در اروپا اجباری است.
کمربند ایمنی ، جزو اولین اختراعات بشر برای ایمن سازی خودرو بوده و امروزه نیز مهمترین بخش خودرو جهت افزایش ایمنی سرنشینان خودرو به حساب می آید به طوری که اگر راننده ای در ایمن ترین خودرو ، با انبوهی از سایر تجهیزات مانند کیسه هوا و … بنشیند ولی کمربند خودرو را نبندد ، در هنگام تصادف به شدت آسیب خواهد دید و پیشرفته ترین تجهیزات ، هیچ کمکی به حفظ جان سرنشینان یا کاهش خسارات و تلفات جانی نخواهند کرد ، بنابراین کمربند ایمنی ، پیش نیاز تمامی تجهیزات و سیستم های ایمنی خودرو می باشد.
با گذر زمان ، کمربندهای ایمنی نیز همراه با سایر قسمت های خودرو پیشرفت داشته اند و انواع کمربند پیش کشنده و کمربند محدود کننده نیرو در خودروها استفاده می شود که در ادامه به چرایی استفاده از آنها و عملکر آنها خواهیم پرداخت.

✅آشنایی با اجزای کمربند ایمنی
همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید ، کمربندهای ایمنی مرسوم که در خودروها به کار می رود ، از دو تسمه بالایی و پایینی تشکیل شده و این دو تسمه در سه نقطه به اتاق خودرو متصل می شوند که با شماره های یک تا سه نشان داده شده است. در نقطه سه ، کمربند ثابت ، در نقطه دو کمربند قابلیت قفل شدن دارد و در نقطه یک کمربند کش آمده و قابلیت افزایش طول خواهد داشت ، این سه نقطه را در نظر داشته باشید چون در ادامه مطلب از مفهوم این سه نقطه استفاده خواهد شد.

✅اما وظیفه کمربند ایمنی چیست؟
اگر راننده ای خودرو کمربند ایمنی را نبسته باشد و از جلو تصادف کند ، حتی در سرعت های خیلی کم ، به جلو پرتاب خواهد شد و پس از برخورد شدید سر او با شیشه جلو ، شیشه جلو را شکسته و به بیرون خودرو پرتاب خواهد شد ، با توجه به اینکه حساس ترین قسمت بدن انسان سر او می باشد ، احتمال زنده ماندن در اثر چنین برخوردی تقریبا غیرممکن می باشد.
حتی اگر سرعت خودرو بسیار کم باشد ( مثلا ۳۰ کیلومتر بر ساعت) و راننده به بیرون پرتاب نشود ، در اثر برخورد سر راننده با شیشه جلو ، احتمال آسیب شدید به جمجمه و مغز انسان وجود دارد.
تا اینجا با وظیفه و اهمیت کمربند ایمنی برای سرنشینان جلو حتی در سرعت های کم آشنا شدید ، اما آیا برای سرنشینان عقب خودرو کمربند ضرورت دارد؟ در ادامه مطلب پاسخ این سوال را خواهید دانست.

✅اهمیت کمربند برای سرنشینان عقب
برخی تصور می کنند از آنجایی که سرنشینان عقب در جلوی خود شیشه ای ندارند ، نیازی به بستن کمربند ندارند و در صورت تصادف ، نهایتا به صندلی های نرم و منعطف جلو برخورد می کنند و برخورد با صندلی جلو ، آسیبی در پی نخواهد داشت.
اما تصاویر و فیلم های تست های تصادف خلاف این تصور را نشان می دهند ، بر طبق مستندات این تست ها و آزمایشات ، چنانی که در شکل زیر می بینید ، سرنشینان عقب خودرو در صورت نبستن کمربند ایمنی ، از جای خود بلند شده و از بالای سر سرنشینان جلو گذشته ، به شیشه جلو برخورد می کنند و پس از شکستن آن از جلوی خودرو به بیرون پرتاب می شوند.

✅آسیب کمربند ایمنی
حال که با ضرورت استفاده از کمربند ایمنی برای سرنشینان جلو و عقب خودرو آشنا شدید ، لازم است به آسیب شناسی کمربند ایمنی بپردازیم ، سوال اینجاست ، آیا کمربند ایمنی تماما خیر است و هیچ آسیبی نمی رساند ؟ در شکل زیر فردی را مشاهده می کنید که کمربند ایمنی بسته بوده و تصادف کرده ، کبودی ناشی از فشار تسمه بالایی کمربند ایمنی در بدن او کاملا مشهود است ، اگر چه این فرد ، در صورتی که کمربند نبسته بود ، احتمالا دچار ضربه مغزی شده بود و اکنون زنده نبود ولی به هر حال ، کمربند ایمنی به بدن او آسیب جزئی وارد کرده است.

✅کاهش آسیب کمربند ایمنی
برای کاهش آسیب های استفاده از کمربند ایمنی می بایست این دو کار انجام داد.
۱- کمربند ایمنی را به درستی استفاده کرد و تنظیمات آن را در ایمن ترین حالت قرار داد.
۲- با طراحی و نصب سیستم هایی چون کمربند پیش کشنده و کمربند محدودکننده نیرو ، توسط مهندسان و طراحان صنعت خودرو ، آسیب های کمربند ایمنی را کاهش داد.

✅تجهیزات کاهش آسیب کمربند ایمنی
علاوه بر استفاده درست از کمربند ، می توان با نصب تجهیزاتی ، آسیب کمربند را کاهش داد ، بعضی از این تجهیزات بسیار ساده و ارزان قیمت می باشند به طوری که در هر خودرویی قابلیت استفاده دارند ولی بعضی دیگر از تجهیزات کمکی کمربند ایمنی می بایست فقط توسط تولیدکنندگان خودرو قرار داده شود ، در ادامه از ارزان ترین روش تا پیشرفته ترین تجهیزات کمکی کمربند ایمنی که جهت کاهش آسیب کمربند استفاده می شوند را معرفی می کنیم.

✅کاور کمربند ایمنی
یکی از ارزان ترین تجهیزات کاهش آسیب کمربند ، کاور کمربند می باشد که از جنس نرم تر و با عرض بیشتر از کمربند در روی کتف و سینه قرار می گیرد و فشار کمربند را بهتر توزیع می کند و در تصادفات ، آسیب به ناحیه کتف ، شانه و سینه را کاهش می دهد. در شکل زیر یک مدل کاور کمربند نشان داده شده است ، کاور کمربند خوب ، می بایست ضخیم ، عریض باشد و از جنس نرم و قابل انعطافی ساخته شده باشد.
کمربند پیش کشنده
این مدل کمربند به گونه ای طراحی شده که قبل از عمل کردن کیسه های هوا یعنی چند هزارم ثانیه بعد از تصادف و یا در برخی خودروها قبل از ایجاد تصادف ( یعنی هنگامی که سنسورهای خودرو احتمال ایجاد تصادف را بدهند ) سرنشین را به صندلی می چسباند ، یعنی با جمع کردن تسمه کمربند باعث محکم شدن راننده به صندلی می شوند ، در این حالت ، سرنشین در موقعیت درست خود قرار گرفته و کیسه های هوا به درستی وظیفه خود را انجام می دهند.
کمربند محدود کننده نیرو
در این مدل کمربندها پس از تصادف ، کمربند ناگهان قفل نمی شود ، بلکه با ایجاد محدودیت حرکت و کشش در تسمه کمربند ، باعث می شود کمربند به تدریج قفل شود و فشار کمربند تدریجا به بدن راننده وارد شود تا آسیبی به بدن فرد وارد نشود ، برای درک بهتر به شکل زیر نگاه کنید در تصویر سمت راست ، توقف ناگهانی راننده در اثر قفل شدن ناگهانی کمربند را مشاهده می کنید که باعث کبودی قسمت هایی از بدن فرد می شود که در زیر کمربند قرار دارند ، در تصویر سمت چپ ، توقف تدریجی راننده را مشاهده می کنید که به لطف قفل شدن تدریجی کمربند اتفاق می افتد و به علت قفل شدن تدریجی کمربند و فشار مرحله به مرحله بر بدن راننده ، آسیب به بدن فرد به حداقل ممکن می رسد.


نظرات کاربران تست درایو درباره کمربند ایمنی خودرو:

✅کاربری به نام علی می گوید:

سلام من هفته گذشته اردیبهشت ۹۹ امتحان ایین نامه داشتم و با یه غلط قبول شدم یکی از سوالات مهم درباره استفاده کمربند ایمنی خودرو بود من توضیحات کتاب و براتون اینجا قرار میدم: کمربند ایمنی: تمسمه ای که نیم تنه بالای راننده و هر یک از سرنشینان را تحت کنترل و مهار ایمن خود قرار می دهد تا در هنگام ضرورت، همچون کاهش ناگهانی سرعت یا توقف آنی خودرو که ممکن است ناشی از ترمز یا برخورد با جسم دیگر یا حواث دیگر باشد، مانع از جدا شدن سرنشینان و راننده از صندلی خود و اصابت به شیشه جلو یا دیگر قسمت های درونی و یا پرتاب شدن به بیرون خودرو شود و حداقل دارای دو نقطه اتکا باشد.


✅کاربری به نام امیرعلی می گوید:

سلام به هنرجویان گرامی، دوستان عزیز کمربند ایمنی و مسائل مربوط به کمربند ایمنیه همیشه در ایین نامه مهم بوده و اکثرا توی ازمون ایین نامه از بخش کمربند ایمنی سوال میاد و در نظر داشته باشید که کمربند ایمنی باید سه نقطه ای باشد، من هفته گذشته توی خرداد ماه ۹۹ ازمون ایین نامه اصلی داشتم دقیقا همین سوال که کمربند ایمنی باید از چه نوعی باشد برام سوال اومده بود، که جواب میشه سه نفقطه ای.


✅ کاربری به نام سوگند می گوید:

تشکر می کنم از مطالب مفیدتون من چند باری ازمون ایین نامه رانندگی برای پایه سوم شرکت کردم و متاسفانه به دلیل بی توجهی خودم و مطالعه کم رد می شدم البته بیشتر بخاطر مشغله کاریم بود به هر حال، یادمه چند باری که شرکت کرده بودم از بخش کمربند ایمنی خودرو همیشه برام سوال می اومد و جالب بنده با وجود اینکه فکر می کردم درست پاسخ دادم متوجه می شدم که اشتباه پاسخ دادم، فقط خواستم بگم که سوالاتی که به مربوط به کمربند ایمنی خودرو در کتاب موجود هست و کامل حفظ کنید و کامل اشنا بشید.


✅کاربری به نام مهدی می گوید:

سلام به دوستان گرامی من چند باری که ایین نامه شرکت کرده بودم و متاسفانه رد شدم البته خدا رو شکر هفته پیش قبول شدم در اکثر ازمون ها از بخش کمربند ایمنی سوال بود و خیلی مهم است، یکی از سوالات مهم در رابطه با کمربند ایمنی را براتون ارسال می کنم

استفاده از کدام نوع کمربند ایمنی در خودرو الزامی است؟
۱- نوع کمربند ایمنی مهم نیست
۲- دو نقطه ای
۳- کمربند ران
۴- سه نقطه ای

پاسخ گزینه شماره ۴ یعنی ۳ نقطه ای است

Subscribe
Notify of

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
حسن
مهر ۱۲, ۱۳۹۹ ۱۲:۲۶ ب.ظ

هفته پیش آزمون آئین نامه داشتم که سوالی درموردکدام کمربنددرخودروالزامی است اومده بود،من سه نقطه ای راانتخاب کردم،