آشنایی با کیسه هوا یا همون ایربگ
باسلام خدمت کاربران گرامی تست درایو؛
ایربگ یا همون کیسه هوا، یا بهتر بگیم کیسه نجات موضوعی است که امروز برای آشنایی بهتر شما عزیزان در تست درایو به آن می پردازیم.
کیسه هوا یا ایربگ یکی از تجهیزات ایمنی پیشرفته در برخی از اتومبیل هاست که در زمان تصادف خودرو ایربگ پر از باد شده و به شکل بالش بین راننده و سرنشین ها و بدنه اتومبیل در نقش حفاظی نرم قرار میگیرد. (یه چیزی شبیه بادکنک) تحقیق ها نشون داده که ایربگ تا ۸ درصد در تصادفات جان سرنشین های خودرو را نجات می دهد به شرط اینکه کمربند ایمنی نیز بسته باشند. امروزه ایربگ ها هوا بعد از برخورد خودرو با موانع سخت در زمان خیلی کم باد شده و بین سر و بدن سرنشینان با اجزاء داخل خودرو حائل میشود. در این میان کمربند ایمنی با ایجاد شتاب منفی روی بدن مسافرین، باعث کاهش یافتن ضربه وارده میشود.
اگر بخواهیم کیسه هوا را خیلی خوب معرفی کنیم باید بگیم که کیسه هوا یا همون ایربگ یکی از سیستمهای امنیتی خودرو است که در کنار تجهیزاتی همچون کمربند ایمنی یا فرمان تلسکوپی، میتواند آسیبهای ناشی از سوانح رانندگی را تا سطح چشمگیری کاهش دهد. کیسه هوا یا Airbag در ابتدای اختراع و ورود به صنعت خودروسازی، با استقبال چندانی روبرو نشد و مورد انتقادات فراوانی قرار گرفت. با گذشت زمان تاثیر چشمگیر کیسههای هوا در نجات جان انسانها باعث شد تا خودروسازان و همچنین مصرف کنندگان تمایل فراوانی برای استفاده از این کیسه نجات داشته باشند.
✅ایربگ یا کیسه هوای خودرو چیست؟
در بیشتر تصادفات ، برخورد دو خودرو به یکدیگر باعث توقف آنی خودروها میشود، اما بدن سرنشینان همچنان به حرکت رو به جلو خود ادامه میدهند؛ اینجاست که حتی اگر از کمربند ایمنی هم استفاده کرده باشید، احتمال آسیب به سر سرنشینان خودرو، بسیار بالا است. اینجاست که کیسه هوا به کمک سرشنیان خودرو ها می آید و در این شرایط، شدت ضربه را متوجه ناحیههای بزرگ بدن میکند تا ریسک آسیب به نواحی کوچک (گردن، پیشانی و…) تا حد ممکن کاهش یابد. جنس کیسه های هوا عموما از پلیمر است.
در تصادفات سنسورهای تشخیص تصادف در صورت تشخیص تصادف، کیسه های هوای فشرده شده در محفظه مخصوص را با توزیع ناگهانی هوا توسط یک واکنش شیمیایی خاص، باد میکنند تا کیسه هوا به عنوان حائلی امن بین سرنشین خودرو و قطعات سخت ماشین نظیر فرمان، داشبورت، شیشه و غیره صدمات احتمالی را کاهش دهند.
✅کارکرد کیسه هوا به چه شکل است؟
معمولا فعال شدن کیسه هوا در بخش جلویی خودروهای مجهز به ایربگ، دو سنسور قرار دارد که با سیم به واحد کنترل خودرومتصل هستند. این سنسورها به محض تشخیص تصادف، هشداری به مرکز کنترل ارسال میکنند. مرکز کنترل هم شرایط لازم برای سوختن سوخت جامد داخل محفظه ایربگ را فراهم کرده تا در نتیجه این فعالیت شیمیایی، کیسه هوا با سریعترین سرعت ممکن (در کسری از ثانیه) با بخار گاز ناشی از این فرآیند پر شده و صدمات ناشی از تصادف را کاهش دهد. بعد از باز شدن کیسه هوا از بابت خالی شدن آن ها خیابتان راحت باشه چرا که سطح این ایربگها پر از منفذ است و طی مدت کوتاهی کیسه هوا را از حالت انبساط خارج میکند.
✅بعد از باز شدن کیسه هوا شرنشین چه حسی پیدا می کند؟
امیدواریم این اتفاق را هیچ وقت تجربه نکنید چرا که باز شدن کیسه هوا ماشین، تجربه لذتبخشی نیست، البته باید بگوییم که این کیسههای پلمیری در حال تکامل هستند و روز به روز سریعتر و بی نقصتر میشوند. (این یعنی اینکه کیسه های هوا نواقصی دارند) اولین رویدادی که پس از باز شدن کیسه هوا رخ میدهد، سوت کشیدن گوشهای سرنشین است، چرا که ضربه ناشی از باز شدن این سیستم نسبتا زیاد است. بر اساس تحقیقات میدانی انجام شده به محض پر شدن کیسه هوا و خروج آن از محفظه نگهداری، حسی مشابه مشت خوردن به شما دست میدهد. در مواردی هم دیده شده گاز موجود در کیسه هوا وارد چشمان سرنشین ها شده البته نه در تمام خودروها در برخی از خودروها.
✅انواع کیسههای هوا
مدلهای مختلف کیسه هوا
کیسه های هوا انواع مختلفی دارند و هر یک از آنها با توجه به مکان قرارگیری و ساختارشان، بخشهای متفاوتی از بدن سرنشینان را محافظت میکنند. از جمله پرکاربردترین ایربگهایی که امروزه در خودروهای روز دنیا مورد استفاده قرار میگیرند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
کیسه هوای سرنشینان جلو: جز اولین ایربگهایی هستند که در وسایل نقلیه تعبیه شدند. به طور معمول ایربگ راننده از ابعاد کوچکتری برخوردار است و درون فرمان قرار دارد و برای سرنشین جانبی نیز بزرگتر بوده و درون داشبورد قرار داده میشود.
کیسه هوای جانبی: کیسه هوای جانبی در طرفین خودرو و میان سرنشینان و درب خودرو قرار دارند. این نوع کیسهها در تصادفاتی که از طرفین خودرو اتفاق می افتد تاثیر بسزایی در کاهش صدمات خواهند داشت.
کیسه هوای زانویی: همانطور که از نام این کیسه هوا میتوان حدس زد تنها برای محافظت از زانو ساخته شده و در زیر داشبورد قرار دارد.
کیسه هوای پردهای: این نوع ایربگ مانند یک پرده در سراسر خودرو باز شده و مانع از برخورد سر سرنشین به ستون و شیشه خودرو می شود.
✅نکات ایمنی کیسه هوا که بهتر است بدانیم
سیستم ایمنی ایربگ از ابتدا پیشرفته نبود(نه اینکه فکر کنید مشکل اساسی داشته) به مرور تکامل پیدا کرد. و همچنان هم توسط کمپانی ها خودروسازی در حال بهینه سازی است نمونههای اولیه کیسه های هوا آنقدر دیر باز میشدند که در برخی موارد از سرعت رخداد تصادف عقب میماندند، اما مهندسان با افزایش سرعت واکنش شیمیایی درون محفظه، تا حد زیادی این مشکل را حل کردند، ولیکن کماکان برخی نکات ایمنی برای استفاده از کیسه هوای خودرو وجود دارد که به صورت مختصر و مفید در زیر شرح داده شدهاند:
در صورتی که صندلی خودرو کودک را در صندلی جلو نصب کردهاید، بهتر است از غیرفعال بودن کیسه هوای مقابل او اطمینان حاصل نمایید، چرا که باز شدن کیسه هوا میتواند باعث صدمه به کودک شود.
بهتر است صندلی راننده تا حد ممکن عقب برود تا فضای کافی برای باز شدن کیسه هوا فراهم باشد.
اگر فرمان خودرو شما از نوع تلسکوپی است، آن را طوری تنظیم کنید که در صورت باز شدن ایربگ، روی سینه شما باز شود نه صورت و گردن شما!
نوزادان را هرگز در صندلی سرنشین جلو قرار ندهید، زیرا کیسه هوا برای آناتومی کودکان طراحی نشده و میتواند باعث مرگ یا آسیبهای جدی در آنها شود.
از قرار دادن اشیای تیز و خطرناک روی داشبورد یا چسباندن آنها روی فرمان خودداری کنید؛ این اشیا میتوانند حین باز شدن کیسه هوا مسبب صدمات جبران ناپذیری به صورت شما شوند.
✅خطرات باز شدن ایربگ
بر اساس آمارها، در بین سال های ١٩٨٧ و ٢٠٠٨ کیسه ی هوا در قسمت جلوی خودرو باعث حفظ جان بیش از ٢٥ هزار نفر در ایالات متحده شده اند و به همین دلیل کیسه هوای خودرو تبدیل به یکی از بهترین دست آوردها در زمینه ی ایمنی خودروها شده است. در حال حاضر برخی از خودروها مجهز به ١٠ کیسه ی هوا هستند. همچنین برخی خودروسازان این تکنولوژی را به کمربندهای ایمنی خودرو نیز اضافه کرده اند.
با این حال، آیا ممکن است کیسه ی هوا بر خلاف وظیفه ی خود در حفاظت از سرنشینان باعث آسیب رساندن به آنها و حتی مرگ سرنشینان شود؟
کسانی که تجربه ی تصادفات شدید و باز شدن ایربگ را داشته اند، می گویند باز شدن کیسه ی هوا بسیار سریع اتفاق می افتد. سرعت باز شدن کیسه ی هوا باید بسیار زیاد باشد تا قبل از اینکه سرنشینان با هرچیز دیگری برخورد کنند، ابتدا کیسه ی هوا باز شود. کیسه هوا به طور میانگین در مدت زمان ٢٠ تا ٣٠ میلی ثانیه باز می شود. سرعت باز شدن آن حدود ٢٠٠ مایل بر ساعت یعنی چیزی در حدود ٣٢٢ کیلومتر در ساعت است. در واقع تکنولوژی به کار رفته در کیسه های هوا همانند تکنولوژی به کار رفته در برخی تقویت کننده های موشک است.
باز شدن ایربگ نیروی زیادی تولید می کند، بنابراین ممکن است به سرنشینان آسیب برساند. بیش از حد نزدیک نشستن به کیسه ی هوا ممکن است باعث سوختگی و صدمات دیگر شود.
نبستن کمربند ایمنی و قرار گرفتن اشیاء بین شما و کیسه ی هوا، مانند حیوانات خانگی، بطری شیشه ای و حتی تلفن همراه می توانند باعث آسیب های بسیار شدید شوند. کسانی که بیشتر در خطر هستند، کودکان و افرادی که جسم کوچکی دارند هستند، زیرا بدن آنها نمی تواند چنین فشاری را تحمل کند.
علاوه بر این اکثر صندلی های مخصوص کودکان با کیسه های هوای خودرو سازگاری ندارند. چنین صندلی هایی جان کودکان را به خطر می اندازد. هرگز نباید از صندلی های کودکان که برای ردیف عقب خودرو طراحی شده اند در صندلی جلوی خودرو استفاده کرد، زیرا ممکن است کیسه ی هوا باعث به وجود آمدن آسیب های جدی و حتی مرگ شود.
اگر از کیسه هوا به درستی استفاده شود، بدون شک باعث حفظ جان سرنشینان می شود. همچنین این وسیله خطر کمتری برای بزرگسالان دارد. اگر در صندلی جلوی خودرو کودکی نشسته است و شما دارای خودروی مدرنی هستید می توانید کیسه های هوای جلو را غیر فعال کنید. در شرایط خاص می توانید خودرو را به تعمیرگاه ببرید تا کیسه های هوا را غیر فعال کند. اگر نگران کیسه های هوای جانبی در ردیف عقب خودرو هستید می توانید صندلی کودک را در وسط قرار دهید.
نظرات کاربران تست درایو درباره کیسه هوا:
کاربری به نام کریم می گوید:
باسلام
میخواستم از اینجا به اونایی که بچه هاشون رو در صندلی جلو قرار میدن بگم که بنده پراید ۱۳۱دارم که مجهز به ایربک هست و بچه ی پنج سالم جلو نشسته بود که تصادف کردیم با سرعت کم ولی ضربه به سپر خورد وایر بکها فعال شد صورت دخترم رو نابود کرد پوست صورت رو غلفتی کند گوشواره از گوشش کشیده بود بیرون .تو رو خدا بچهاتون رو صندلی جلو ماشین قرار ندین