آموزش کنترل کلاچ و نیم کلاچ (قلق گیری،بازی نیم کلاچ) چه موقع بگیریم؟

آموزش نیم کلاج

آموزش کنترل کلاچ و نیم کلاچ (قلق گیری،بازی نیم کلاچ) چه موقع بگیریم؟

با سلام خدمت کاربران گرامی تست درایو؛

در این پست از وب سایت آزمون آنلاین آیین نامه راهنمایی و رانندگی ایرانیان قصد داریم شما هنرجویان گرامی را با روش قلق گیری صحیح کلاچ آشنا کنیم.
هنرجویان گرامی همان طور که مطلع هستید یکی از راه هایی که شما بتوانید به وسیله نقلیه تسلط کافی داشته باشید قلق گیری کلاچ خودرو است، متاسفانه این مشکلی است که اکثر هنرجویان با آن روبرو هستند، عدم تمرین کافی و تسلط نداشتن به خودرو و عدم توانایی مهارت در کنترل کلاچ و نیم کلاچ باعث شده هنرجو در زمان آزمون شهری تسلط کافی به خودرو را نداشته باشد.

در این آموزش سعی داریم شما عزیزان را با روش کنترل کلاچ و نیم کلاچ و همچنین قلق گیری کلاچ آشنا کنیم، پیشنهاد تست داریو به شما هنرجوی گرامی قبل از آزمون شهری تمرین با خودور مشابه خودرو آموزشگاه آزمون گیرنده است، متاسفانه خودروهای اکثرا آموزشگاه ها از ناحیه کلاچ مخصوصا مشکل دارند، پس بنابراین پیشنهاد میکنیم تعداد دفعات تمرین خود را بالا ببرید. با آرزوی موفقیت برای شما عزیزان.

قلق گیری کلاجچگونه کلاچ را کنترل و قلق گیری کنیم؟

زمانی کنترل کلاچ به بهترین شکل انجام می‌شود که شناخت کافی و درستی از کلاچ و تمامی قسمت‌های آن داشته باشیم. اجزای کلاچ شامل نقطه صفر، نقطه یک حرکت، نقطه دو حرکت و نقطه سه حرکت است.

  •  نقطه صفر یعنی کلاچ کاملا پایین باشد.
  •  نقطه یک زمانی حادث می‌شود که سرعت خودرو در حد سانتی‌متر باشد.
  •  نقطه دو کلاچ همان لحظه شروع حرکت در حالت عادیست.
  •  نقطه سه کلاچ یعنی کلاچ کاملا آزاد است.

کنترل کلاج خودرو

در نقطه صفر کلاچ چه رخ می‌دهد

اول اینکه نقطه صفر کلاچ تمامی اتومبیل‌ها تفاوتی با یکدیگر ندارند. دوم، اگر در نقطه صفر قرار داشته باشیم هر مقدار گاز داده شود خودرو ثابت می‌ماند و حرکت نمی‌کند و سوم اینکه برای شروع حرکت کلاچ خودرو را تا آخر می‌گیریم و سپس دنده را روی یک یا حالت دنده عقب می‌گذاریم.

کنترل کلاج ماشیندر نقطه یک کلاچ حرکت را تجربه می‌کنیم

برای حرکت ابتدا دنده را روی حالت صفر قرار می‌دهیم و همزمان که کمی پدال گاز را فشار می‌دهیم، باید توجه کنیم که فشار بر روی پدال گاز را به صورت یکنواخت اعمال کنیم. سپس کلاچ را آرام آرام بالا می‌آوریم. نخستین قسمتی از کلاچ که بالا بیاید به طوری که بین چرخ و موتور واقع بشود خودرو شروع به حرکت می‌کند و به صورت کاملا آهسته حرکت خود را آغاز می‌کند. باید توجه داشته باشیم که فاصله‌ای که بین نقطه صفر و یک کلاچ قرار دارد در همه اتومبیل‌ها را مشابه نیست. زمانی می‌گوییم که کلاچ اتومبیل بالاست که فاصله میان نقطه صفر و یک زیاد باشد و بالعکس زمانی که می‌گوییم کلاچ اتومبیل پایین است به این معناست که فاصله بین صفر کلاچ و حرکت کم است. در یک اتومبیل ممکن است فاصله دو سانت باشد و در اتومبیل دیگر، سه یا چهار سانت و یا بیشتر.

در نقطه دوم کلاچ کمی سرعت چاشنی کار می‌شود

زمانی که اتومبیل به صورت عادی راه می‌افتد نقطه دوم حرکت است و این درست زمانیست که کلاچ از نقطه یک حرکت یک سانتی‌متر بیش‌تر بالا آمده باشد.
در نقطه سوم کلاچ کار تمام است
نقطه سوم حرکت به این معناست که کلاچ را آهسته بالا بیاوریم و در شرایطی که پا دیگر بر روی کلاچ نیست و کلاچ کاملا در حالت رها قرار دارد.
کلاچ را قلق‌گیری کنید مانند حرفه‌ای‌ها
این کار یک راننده حرفه‌ایست زمانی که برای اولین بار قصد دارد اتومبیلی را به حرکت درآورد. عمل قلق‌گیری برای این انجام می‌شود که راننده متوجه شود فاصله میان نقطه صفر تا تقطه یک حرکت کلاچ مورد نظر چقدر است.

چگونگی انجام قلق‌گیری کلاچ

کلاچ خودرو تا ته گرفته می‌شود یعنی تا نقطه صفر و پدال گاز به اندازه ثابت فشار داده می‌شود. در این صورت آرام آرام کلاچ را بالا می‌آورند تا نقطه یک حرکت خودرو مورد نظر را بشناسند.
زمانی که درون چاه یا دست‌انداز افتادیم از کلاچ کمک بگیریم
برای این کار کلاچ را تا ته می‌گیریم، دنده را به جلو یا عقب تنظیم می‌کنیم و گاز به صورت ثابت اما کمی محکم‌تر فشار داده می‌شود. در اینجا کلاچ را سریع بالا می‌آوریم تا خودرو شتاب بگیرید و از چاله بیرون بیاید. زمانی که از چاله بیرون آمد دیگر گاز نمی‌دهیم و کلاچ را تا آخرین حد یعنی نقطه صفر پایین می‌بریم و سپس دنده را با یک تنظیم می‌کنیم و به حرکت ادامه می‌دهیم.

همانگونه که گفتیم نقطه صفر کلاچ در تمام اتومبیل‌ها با هم تفاوتی ندارد. درواقع نقطه صفر همان پایین‌ترین حد کلاچ است. در حالیکه فاصله میان صفر و یک در همه اتومبیل‌ها کاملا متفاوت است. اگر لنت صفحه کلاچ یا به طور کلی دیسک و صفحه کلاچ نو باشد، کلاچ نرم بالا می‌آید، در اولین حرکت شتاب زیاد است و فاصله بین نقطه صفر و یک خیلی کم است. به چنین کلاچی، کلاچ پایین می‌گویند، اما اتومبیلی که دیسک و صفحه کلاچ آن کهنه است، کلاچ خودرو بالاست، به این معنا که فاصله بین نقطه صفر و یک زیاد است.

 

نظرات کاربران تست درایو درباره آموزش کنترل کلاچ و نیم کلاچ:

کاربری به نام سجاد می گوید:

دوستان دقت کنید وقتی میخواهید کلاج بگیرید و دنده رو در حالت دنده یک قرار بدید حتما قبلش چند بار کلاج و بگیرید و ول کنید تا قلقش دستون بیاد، متاسفانه اکثر ماشین هایی که برای آزمون شهری ازشون برای امتحان استفاده میشه مخصوصا مشکل کلاج دارند، واقعا دلیل اینکه اینکار عمدی باشه رو نمیدونم ولی یک دوستی دارم ایشان هم در شهر دیگری که بودن برای آزمون شهری شرکت کرده بودن نظر منو داشتن،

سعی کنید بعد از حرکت ماشین پاتون را از روی کلاج برندارید و همواره آماده این باشید که کلاج را کنترل کنید، تمامی افسرهایی که آزمون شهری را میگیرند به خاموش شدن ناگهانی ماشین حساس هستند علت خاموش شدن ناگهانی ماشین رها شدن ناگهانی کلاج است، پس همیشه سعی کنید کلاج و خوب کنترل کنید. موفق باشید


کاربری به نام میلاد می گوید:

سلام بچه ها، رفقا قبل از اینکه توی آزمون شهری وقتی که ماشین و روشن کردید و افسر اجازه حرکت داد، قبلش یه توضیح کوتاهی بدم اکثر ماشین های دنده ای کلاچ هاشون یه شکل نیست این یعنی چی؟ یعنی اینکه مثلا یه ماشین سوار میشید رانندگی کنید متوجه میشید کلاچ ماشین از انتها وقتی پاتونو ور میدارید ماشین حرکت می کنه حالا یه ماشین دیگه سوار میشید و وقتی از انتها پاتونو از روی کلاچ برمیدارید ماشین حرکت نمی کنه و باید مثلا تا نیمه ها بیایید تا ماشین حرکت کنه دلیلش چیه؟ دلیلش اینکه یکسری از ماشین ها کلاچ شون پایین تنظیم شده و یکسری ماشین ها کلاچ بالا تنظیم شده و این باعث میشه وقتی ماشین و عوض می کنید تا یه مدت خیلی کوتاه اشتباه کنید و گاها ماشین و خاموش کنید، این خودش یه راه داره که تو آزمون شهری ماشین و خاموش نکید و ماشین نپره جلو و یهو خاموش بشه راهش چیه؟ راهش اینکه باید کلاچ قلق گیری کنید، چه جوری ؟ این جوری که وقتی کلاچ و گرفتید و زدید دنده یک و افسرم اجازه حرکت داده بهتون خیلی آروم و با تمرکز بالا پاتونو از روی کلاچ بردارید و آروم گاز بدید و همین طوری که پاتونو از روی کلاچ برمیدارید ببینید کجا گیربکس ماشین درگیر میشه و ماشین حرکت می کنه اون نقطه جایی که کلاچ اون ماشین تنظیم شده، امیدوارم که درست توضیح داده باشم چون خودم همین مشکل و داشتم و خیلی ها رو دیدم بخاطر همین مورد الکی واقعا الکی رد شدن، موفق باشید


کاربری به نام علی می گوید:

سلام عزیزانی که قصد شرکت در ازمون شهری را دارند کلاچ گیری ماشین و خوب تمرین کنند، نیم کلاچ رفتن نیاز داره که چندین بار تمرین کنید تا خوب نیم کلاچ و یادبگیرید، متاسفانه بنده سر همین نیم کلاچ ماشین و چندین بار خاموش کردم و رد شدم، توی فیلم زیر می تونید با نحوه نیم کلاچ خوب آشنا بشید.

لطفا ما را با نظرات و پیشنهادات خود ما را در اداره سایت یاری نمایید باتشکر.

Subscribe
Notify of

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

14 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
کسری
فروردین ۱۷, ۱۴۰۳ ۱:۴۷ ب.ظ

سلام مو قعی که تو دنده یک هستیم و می‌خواهیم کلاژ رو رها کنیم چجوری باید کلاژ رو رها کنیم لطفاً جواب بدید

Baby on the road
اردیبهشت ۲۴, ۱۴۰۲ ۱۱:۳۴ ق.ظ

چه کاریه گازو بده تا ته کاتاف بخوره یهو کلاجو ول کن🤣ratatata

علیرضا
تیر ۶, ۱۴۰۱ ۷:۳۸ ب.ظ

سلام، من عادت کردم پاشنه پام رو زمین باشه و برای بالا آوردن کلاچ فقط پنجه میارم بالا ولی این روش تو ترافیک سنگین کارایی نداره. اگر پاشنه پا رو هم بالا بیارم چون کلاچ روان نیست خاموش می کنم. میشه بگین دقیقا چیکار کنم که در ترافیک کنترل کلاچ راحت و روان داشته باشم؟

Amir
خرداد ۲۱, ۱۴۰۱ ۹:۴۴ ب.ظ

داداش این کارا چیه ببین گازو ببر ۱۰۰ بعد کلاچ رو تو بمیری ول کن بره ماشین حرکت میکنه 😂

میترا
دی ۷, ۱۴۰۰ ۱۰:۴۳ ق.ظ

منم آزمون شهری رد شدم استرسم زیاد بود سرهنگ هی داد میزد زود باشه وقتی گف بده دنده دو نتونستم جا نرفت کلا خراب کردم

جمشید
تیر ۸, ۱۴۰۰ ۹:۳۹ ق.ظ

با سلام بنده امروز ۸ تیر ماه ۱۴۰۰ خداروشکر با اولین امتحان شهری مثل ایین نامه قبول سدم چون از اول استرسم کم کردم و فقط تمرکز در کلاچ گاز فرمون داشتم و راهنما رو فراموش نکردم به همه پیشنهاد میکنم هر چه میتونن موقع امتحان استرس نداشته باشند و فقط به اموزش های قبل و با تمرین در کلاچ گاز و فرمون فکر کنن انشالا همه موفق میشن بهترین ماشین ها رو میخرن

ابوالفضل
خرداد ۵, ۱۴۰۰ ۸:۱۶ ب.ظ

ببخشید من دست خودم نیست موقعه ای که میخوام پامو از رو کلاج وردارم ماشین میپره هر کاریم کردم نشد لطفا آموزش دقیق بدین ممنون

Saba
  ابوالفضل
خرداد ۶, ۱۴۰۰ ۷:۴۷ ق.ظ

سلام . من هم همین مشکلو داشتم وقتی که دنده رو عوض میکنین اول کلاچ رو نصفه بیارین بالا کمی همراش گاز بدین و بعد کلاجو کامل ول کنین . این تصور اشتباهیه که کلاچو ول کنین و بعد گاز بدین

اشکان
  ابوالفضل
خرداد ۲۶, ۱۴۰۰ ۱:۴۷ ق.ظ

نگاه کن وقتی کلاچ میگیری ماشینو میذاری دنده یک یکم گاز بده اروم اروم پاتو از کلاچ بردار اونجایی دیدی که ماشین داره راه میفته دیگه کلاچو کامل یهو ول نکن همونطوری نگه دار یمکم ماشین جون گرفت بعد پاتو بردار

علی
  اشکان
دی ۱۰, ۱۴۰۰ ۹:۵۶ ق.ظ

منم همین مشکلو دارم. دقیقا چقدر باید گاز رو فشار بدم؟ ممنون.

Dana
  علی
اردیبهشت ۲۴, ۱۴۰۲ ۱۱:۳۰ ق.ظ

یکم

Habib
فروردین ۲۶, ۱۳۹۹ ۹:۰۶ ب.ظ

ببخشید.درموقعدورزدننیمکلاجباید دور بزنم یا؟

ماه
آبان ۱۳, ۱۳۹۸ ۶:۰۴ ق.ظ

متاسفانه وقتی ازپارک دوبل بادنده درگیرمیومدم بیرون خاموش کردم???????????????اخه چراحواسم نبود

اشکان
  ماه
خرداد ۲۶, ۱۴۰۰ ۱:۵۰ ق.ظ

چون کلاچو یهو ول کردی حتما گازم زیاد ندادی