آموزش رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک

دنده-اتوماتیک

آموزش رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک

آموزش رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک : امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ماشینی شدن زندگی ها، رانندگی در خیابان‌های شلوغ طاقت‌فرساست، مخصوصا اگر مجبور باشید ساعت‌های زیادی را به رانندگی مشغول باشید.در این شرایط اتومبیل دنده‌ای انتخاب مناسبی نیست و بهتر است در فکر خرید یک خودروی اتوماتیک باشید. بالاخص در کلان شهرها، فرض کنید در اتوبان همت در شهر تهران ساعت ها در ترافیک هستید گیبرکس خودروی شما دنده ای است، مدام باید دنده عوض کنید و پاتون روی کلاچ باشه، ولی گیبرکس خودروی شما اتوماتیک باشه با خیال آسوده و بدون استرس از ترافیک لذت ببرید. (شوخی بود)
در این مقاله که توسط وب سایت تست درایو تهیه و تنظیم شده است، انواع حالت گیربکس اتوماتیک را بررسی میکنیم.

دنده-اتوماتیک
✅آموزش رانندگی با دنده اتوماتیک به همراه تصاویر:

اتومبیل اتوماتیک دارای ۲ پدال ( گاز و ترمز ) میباشد. در قسمت کنسول و محل صفحه دسته دنده دارای علامت هایی با حروف (P – پارک) ، (R – دنده عقب ) ،( N – خلاص ) ، (D – دنده حرکت به جلو ) ، ( M – دنده های دستی می باشد. ( در اکثر خودروهای اتوماتیک مشترک است).

با علائم روی دنده اتومبیل اتوماتیک بیشتر آشنا شویم:
✅P : زمانی که ماشین را روشن میکنید و دنده را روی این حالت میگذارید,ماشین قادر به حرکت نیست حتی اگر گاز بدهید.
✅N : در هنگام روشن ماندن ماشین و قرار دادن دنده در این حالت ماشین بی هیچ تغییری در حالت خود به حرکت خود ادامه میدهد .
✅R : استفاده از این دنده همانند اتومبیل دنده ای برای عقب راندن میباشد.
✅D : در صورت قرار دادن دنده در این حالت و زمانیکه پای خود را از روی ترمز برداریم ماشین به سمت جلو حرکت خواهد کرد.

در بعضی از ماشین های دنده اتوماتیک مخصوصا ماشین های اسپرت گزینه ای روی دنده از طرف کمپانی سازنده خودرو قرار داده شده است برای حالت اسپرت و یا تغییر وضعیت نوع رانندگی (کلاسیک، شهری، اسپرت).

شماره های ۱ و ۲ و ۳ در روی دنده ها: زمانی که نیاز به قدرت بیشتر از موتور ماشین داشته باشید شماره دنده را عوض میکنید.

روشن شدن ماشین: دنده را روی D قرار داده و پای خود را روی پدال ترمز نگه دارید سپس استارت بزنید . برای تغییر دنده اتومبیل با زدن دکمه کنار دنده آن را آزاد کرده و میتوانید آن را به راحتی تغییر بدهید.

در نظر داشته باشید در همه ماشین های دنده اتوماتیک دکمه کنار دنده وجود ندارد، در این نوع خودروها نیازی به فشار دادن دکمه نیست در واقع قرار دادن دکمه کنار دسته دنده برای امنیت بیشتر است، این بدان معنی نیست که خودروهای دنده اتوماتیک فاقد دکمه کنار دسته دنده امنیت ندارند.

آشنایی با ماشین دنده اتوماتیک

نکته: دوستان زیاد درباره دکمه کنار دنده اتوماتیک سوال می پرسند: در جواب باید بگوییم این دکمه در واقع برای ایمنی بیشتر و به منظور تعویض ناگهانی دنده خودرو توسط خودروساز تعبیه شده است. تا زمانی که دکمه به طرف داخل فشار داده نشود به هیچ عنوان دنده از وضیعتی که در آن قرار دارد به وضیعت دیگری نخواهد رفت، پس بنابراین برای تغییر حالت دنده اتوماتیک ابتدا باید دکمه را به طرف داخل فشار دهید. توجه داشته باشید دکمه دنده اتوماتیک در همه خودروهای دنده اتوماتیک تعبیه نشده است.

✅مقدمات برای حرکت ماشین دنده اتوماتیک:


زمانی که پای خود را از روی ترمز برمیداریم ماشین به آرامی شروع به حرکت خواهد کرد و برای حرکت با سرعت بیشتر پای خود را بیشتر روی گاز فشار دهید.برای جاده های معمولی دنده را روی D قرار دهید و دیگر نیازی به قرار دادن دنده به وضیعت دستی ندارید تا سرعت بیشتر از حد مجاز نداشته باشید.

توجه داشته باشید گیربکس ماشین های دنده اتوماتیک فوق العاده حساس هستند و از رانندگی هیجانی بپرهیزید، و هیچ وقت گیربکس ماشین را تحت فشار قرار ندهید، برای سلامتی و طول عمر بالای گیبرکس ماشین دنده اتوماتیک هر چند ماه یکبار روغن گیربکس بازبینی شود. نوع روغن گیربکس را حتما از نمایندگی سوال کنید.

پارک کردن ماشین . با ترمز ماشین را به حالت ایست کامل برسانید. سپس دنده را در روی P به معنی پارک است قرار داده و ماشین را خاموش کنید.

توصیه دیگر اینکه هرگز به بهانه شتاب اولیه بیشتر، در زمان گاز دادن حالت (Drive) را انتخاب نکنید. نگه داشتن پدال گاز در وضعیت خلاص و سپس انتخاب D برای راه افتادن می‌تواند خسارت و آسیب جبران‌ناپذیری به گیربکس اتوماتیک خودروی شما وارد می‌کند. اما توصیه دیگر اینکه قبل از توقف کامل خودرو، حالت P (پارک) را درگیر نکنید.

✅یدک کشیدن بارهای سنگین در اتومبیل‌های اتوماتیک:

برای یدک کشیدن بارهای سنگین از دنده های کمکی استفاده نکنید احتمال دارد گیربکس آسیب ببیند. لذا زمانی که تغییر زیادی در این وزن ایجاد می شود تاثیرات مخربی روی گیربکس خواهد داشت. به کارگیری دنده های کمکی در چنین مواردی این اطمینان را به وجود می آورد که مجموعه جعبه دنده برای حمل بار از دور موتورهای بالاتر استفاده میکند.

حتما مراقب باشید وزن خودرویی که یدک می کشید بیش از اندازه و تحمل خودروی شما نباشد، گیربکس خودروی دنده اتوماتیک فوق العاده حساس است، و در چنین شرایطی آسیب جدیی می بیند، طول عمر گیربکس خودروی شما بستگی به نوع رانندگی و مراقبت شما دارد.

✅بالا رفتن از سربالایی تند:
گیربکس اتوماتیک خودرو هنگام بالا رفتن از سربالایی و پرشیب یکی تپه با مسیرهای کوهستانی سخت، در وضعیتی مشابه و یدک کشیدن بارهای سنگین قرا می گیرد. پس زمانی که در حال بالا رفتن از یک سربالایی دشوار هستید حتما از دنده کمک گیربکس استفاده کنید. ( حالت دستی)

✅پایین آمدن از یک سراشیبی :
یکی از شیوه هایی که برخی از آن اطلاعی ندارند، استفاده از دنده های کمکی در پایین آمدن از سراشیبی های تند است. انجام این کار باعث صرفه جویی در استفاده از سیستم ترمز و طولانی تردن عمر لنت ها می شود. ترمز گرفتن در حین پایین آمدن از سراشیبی ها می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد آنها و بعضا از دست دادن توان توقف توسط ترمز ها شود. البته هنوز هم در چنین وضعیتی شما به نیروی ترمز احتیاج خواهید داشت ولی اینگونه، در بخش عمده ای از طول سفر از استفاده از آن خودداری می کنید.

به هیچ عنوان در سراشیبی ها اجازه ندهید ماشین دور بگیرد چراکه کنترل ماشین در این حالت بسیار سخت و دشوار است، حتما سعی کنی در سراشیبی ها دنده را در وضعیت دستی قرار داده و دنده ماشین را روی ۲ قرار دهید و با سرعت تعیین شده مسیر را طی نمایید.

✅مقدمات برای دنده عقب: اول از همه ماشین باید کاملا ایستاده باشد سپس دنده را روی R قرار داده و آرام آرام پای خود را از روی ترمز برداشته و روی گاز گذاشته و فشار دهید.

برای استفاده از N روی دنده : زمانی میتوانید از این دنده استفاده کنید که ماشین در حال حرکت نمیباشد و برای مدت کوتاهی پارک کردید.در حالت رانندگی به هیچ وجه روی این حالت دنده را قرار ندهید .
راهنمایی استفاده از دنده های سنگین: زمانیکه نیاز به قدرت بیشتری در ماشین خود دارید میتوانید از این دنده ها استفاده نمایید.
این دنده ها معکوس عمل کرده یعنی با افزایش شماره قدرت ماشین را کم میکند.برای عوض کردن دنده بین دنده های سنگین و D نیازی به ایستادن نمی باشد .

نکاتی خیلی خیلی مهم: برای سهولت و افزایش امنیت در رانندگی : از پای راست خود برای ترمز گرفتن و گاز دادن استفاده نمایید.همیشه بعد از ایست اتومبیل آن را در دنده P قرار دهید، در غیر اینصورت باعث آسیب جدی به گیربکس خواهید شد.

عزیزانی که خودروی دنده دستی دارند و به تازگی ماشین دنده اتوماتیک خریداری نمودند، به این نکته توجه کنن که در ماشین دنده دستی سه تا پدال قرار دارد ولی در ماشین دنده اتوماتیک دو تا حتما حتما قبلا از رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک چند بار تمرین کنید که ناخودآگاه پدال ترمز ماشین دنده اتوماتیک را با کلاج اشتباه نگیرید.

 

بیشتر بخوانید :  نمونه سوالات امتحان آیین نامه رانندگی با جواب رایگان

پنج مورد ممنوعه در خودرو‌های اتوماتیک را بیشتر بشناسیم!

به همان میزان که گیربکس‌های اتوماتیک راحتی و آسایش خوبی برای راننده‌ها فراهم می‌کنند، نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری نیز هستند و در قبال تعمیرات، هزینه‌های سنگین تری نسبت به گیربکس‌های دستی می‌تراشند.

سال ۱۹۴۰ گیربکس اتوماتیک برای اولین بار توسط شرکت الدزمبیل بر روی اتومبیل قرار گرفت . در آن زمان که تراکم خودرو ها بسیار کم بود، این آپشن صرفا یک امکان تجملاتی به حساب میامد. اما رفته رفته با افزایش تعداد خودرو ها در دنیا، گیربکس اتوماتیک طرفدار پیدا کرد و هم اکنون خرید خودرو ی شهری اتوماتیک برای بیشتر مردم اولویت به شمار می رود.. اما به همان میزان که گیربکس های اتوماتیک راحتی و آسایش بیشتر برای راننده ها فراهم می کنند، نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری نیز هستند و در قبال تعمیرات، هزینه های سنگین تری نسبت به گیربکس های دستی می تراشند. در این اینجا به ۵ عملی اشاره کردیم که باید از انجام آنها اجتناب کرد تا عمر گیربکس اتوماتیک اتومبیل ما افزایش پیدا کند.

🔴مورد ۱: خلاص گیربکس در حین حرکت

این کار علاوه بر کاهش کنترل شما بر روی خودرو، باعث فشار مضاعف به شیر برقی های گیربکس خواهد شد. برای مثال جعبه دنده ی خودروی ۲۰۶ تیپ ۶ با کد AL4 که از ساده ترین گیربکس های اتوماتیک به شمار می رود، ۸ عدد شیر برقی دارد که ۲ تای آن در معرض خرابی است. قیمت هر عدد شیربرقی این خودرو حدود ۱۰۰ هزار تومان است. این عدد که بدون در نظر گرفتن اجرت تعویض این قطعه اعلام شده، برای جعبه دنده های به روزتر در خودرو های جدید چندین برابر خواهد بود.

🔴مورد ۲: استفاده از حالت خلاص ( N یا Neutal ) برای لانچ کردن

شاید عبارت لانچ را شنیده باشید. اصطلاحا به حرکت خودرو از حالت سکون با حداکثر گشتاور و حداقل هرزگزدی را لانچ می گویند. این عمل در خودرو های دنده ای با بالا بردن دور موتور و رها کردن ناگهانی کلاچ میسر می شود. اما دیده شده که بعضی افراد لانچ کردن با خودرو های گیربکس اتوماتیک را مشابه خودرو های دنده ای می دانند. دنده را در حالت N یا خلاص گذاشته، دور موتور را بالا می برند و دنده را در حالت ِ Dیا Drive قرار می دهند . در واقع باید گفت این حرکت آسیب جدی به گیربکس های اتوماتیک وارد خواهد کرد و امکان ایجاد هزینه های میلیونی برای صاحب خودرو وجود دارد. به طور کل گیربکس های اتوماتیک برای خودرو های شهری جهت آرامش و سهولت در رانندگی و مصرف سوخت پایین طراحی می شوند و مناسب برای شتاب گیری های ناگهانی و رانندگی پر فشار نیستند. در خودرو های اسپرت که از جعبه دنده‌ی اتوماتیک استفاده می کنند از آپشنی به نام لانچ کنترل بهره می برند که امکان لانچ کردن بدون فشار مضاعف را جهت شتابگیری های ناگهانی به راننده خواهند داد.

🔴مورد ۳: تعویض حالت دنده در حین حرکت

در هر زمان که مجبور هستید به طور متوالی حرکت به عقب و جلو داشته باشید، همانند دور زدن در خیابان های کم عرضه یا پارک کردن در جای پارک کوچک، سعی کنید ابتدا کامل توقف کنید و بعد دنده را از حالت D به R یا برعکس تغییر وضعیت دهید. تغییر حالت دنده در بین حین حرکت به گیربک فشار وارد می کند. نکته: قرار دادن گیربکس از حالت D به حالت دستی ( تیپ ترونیک) یا مود های پیشفرض گیربکس مانند حالت اسپورت/برفی مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

🔴مورد ۴: خلاص کردن برای توقف های کوتاه

سعی کنید در ترافیک و چراغ قرمز هایی که توقف خودرو کمتر از ۲ دقیقه است، گیربکس را خلاص نکنید. زمانی که گیربکس در حالت D قرار دارد و شما توقف می کنید، گیربکس در دنده ۱ می ماند و تنها درگیری موتور و گیربکس، جریان های گردابی روغن هیدرولیک داخل توربین است که به دلیل دور پایین موتور، بسیار ناچیز است. در صورتی که خلاص کردن گیربکس و قرار دادن دوباره‌ی آن در حالت D، مجموعه‌ی کلاچ ها، سوپاپ ها و شیر های برقی را درگیر می کند که استهلاک آن به مراتب بیشتر است.

🔴مورد ۵: توقف کامل با دنده P

برای توقف کامل ( پارک کردن ) ابتدا ایست کامل کنید، سپس دنده را در حالت N قرار داده، ترمز دستی را بکشید و پایتان را از روی ترمز بردارید تا وزن خودرو بر روی چرخ های عقب بیفتد. سپس دنده را در حالت P یا Park بگذارید. در غیر این صورت فشار وزن خودرو بر روی گیربکس خواهد افتاد که برای جعبه دنده های اتوماتیک مضر است.

لطفا رای دهید
به سوالات آیین نامه تست درایو چند ستاره می دهید؟
[امتیاز از مجموع: 937 Average: 3]

45
یک پاسخ بنویسید

26 نظرات
19 پاسخ ها
0 دنبال کنندگان
 
بیشترین واکنش
پرطرفدار ترین
39 نویسندگان دیدگاه

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  مشترک شدن  
جدید ترین قدیمی ترین
اطلاع رسانی کن
مهرداد

سلام ببخشید خاستم بدونم من تیگو ۵اتومات خریدم برای تغییر حالت رانندگی از معمولی به اسپرت ایا در حال رانندگی میشه تغییر. به اسپرت داد؟

امیرعلی

سلام ببخشید وقتی کلید کناردنده اتوماتیک رامیزنیم کی باید قطع کنیم

احمدرضا

سلام . وقتی که میخوای سربالایی بری باید دنده رو روی پی قرار بدیم ؟

هادی

سلام خسته نباشید چطوری دنده اتومات رو بدون باطری خلاص کنم درضمن ماشین فورد اکسپلورر مدل ۲۰۱۴ هست

مهدی

سلام .من یکی دوهفته دیگه ماشینم درمیاد تا الانم با ماشین اتومات رانندگی نکردم ?? کسی یا جایی هست که آموزش بده. ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

رضا

خیلی آسون مثل آب خوردن نگران نباش راننده

مهدی

سلام منم چندروز دیگه ماشینم در میاد تا الانم با دنده اتومات نروندم کسی یا جایی هست که آموزش بده؟??

سیاه

سلام
ببخشید ی سوالی برام پیش اومده
زمانی ایست میکنی ماشین روشن است و ترمز میکنی ایست کامل ترمز دستی میکشی اما یادت میره دنده را تو حالت خلاص یا پارک بزاری پیاده میشی کارت را انجام میدی بر میگردی میبینی در حالت روشن ماشین تو دنده قرار داشته و ترمز دستی را کشیدی
خواستم ببینم چه اشکالی در این حالت میتونه برا گیربکس پیش بیاد هر فکرش کردم فکر میکنم شیر برقی گیربکس ممکنه آسیب ببیند میخواستم راهنمایی بکنید ببینم نظر شما چیست

ناصر

سلام بر همه عزیزان
میخواستم بپرسم مورد استفاده و کاربرد دکمه روی گیربکس اتوماتیک winter و power چیه

یه حرفه ای

Winter برای جاده برفی و خیلی لغزنده است که ماشین با دنده دو شروع به حرکت میکنه تا لیز نخوره و درجا نزنه(تنها لازمش ماشین تو Dباشه و دکمه رو بزنی)
Power برای شیب که گزینه ی پنجاه پنجاه چهار چرخ رو تنظیم میکنه(اگه AWD باشه اگه نیست اسم ماشینو بگو تا تخصصی راهنمایی کنم)

محمد

سلام من امروز یک دنده اتومات خریدم و متاسفانه تا الان با اتومات کار نکردم آیا کسی رو سراغ دارید که یک آموزش چند ساعته بده؟

مهندس

کجا هستین برا آموزش آمادهام

محمد شمس

سلام خسته نباشید
من تازه گی ها ثبت نام کردم واسه گواهینامه
وقتی ماشین رو میرونم ،تو پیچ ها نمیتونم فرمان رو به چه اندازه ای تنظیم کنم

ناصر

سرعتت رو کم کن و در مسیر خودت حرکت کن.آروم و با صب و حوصله

محمد

احتمالا شما وقتی میخواهید که بپیچید به فرمان خودرو نگاه میکنید که برعکسه یا مستقیمه … شما باید نگاهت به جاده باشه و ماشین به اونطرفی که میخواد بره تشخیص بدی فرمان کدام جهتیه و فرمون رو بچرخونی

مهدی

سلام ببخشید من تازه ماشین دنده اتوماتیک خریدم یه سوالی برام پیش اومده پشت چراغ قرمز‌بهتره ماشین رو تو چه حالتی بذارم؟
سپاس

مهندس

حالت Nیا خلاص

نیما

سلام دوستان
سوالی داشتم ممنون میشم نظتون رو بفرمائین
من چند وقت پیش گواهینامه گرفتم و فرصت نکردم ماشین برونم
۲۰روز دیگه عروسیمه.به نظتونماشین دنده اتومات کرایه کنم یا با دنده؟البته قبلش چند جلسه ماشین میرونم.
سپاس

فرهاد

آقا نیما مبارک باشه انشالله زندگی خوب و پر برکتی رو شروع کنی در مورد ماشین دنده اتومات که من خودم الان ۳ سال که دارم و قبلا ماشین دنده ای داشتم لذت رانندگی با ماشین دنده اتومات یه چیز دیگه است. اصلا نگران رانندگی با ماشین دنده اتومات نباش هیچی نداره فقط کلاچ حذف شده و تو باید حواستو جمع کنی و با یه پا کار کنی در واقع پای راست و دور از جونت فکر کنی با چپ نداری البته اولش یخورده آدم قاطعی میکنه و از پای چپم استفاده میکنه ولی یه خورده که رانندگی کنی در… ادامه مطلب »

رضا

بهترین کار برای جلوگیری استفاده هر دوپا باهم ، بهتره اون پایی که استفاده نمیکنین به پشت پای کناری و زیر صندلی نگهدارین تاوقتیکه عادت میکنین

شبنم

سلام، من تازه ماشین دنده اتومات گرفتم و اصلا بلد نیستم باهاش کار کنم. میخوام چند ساعت آموزش بگیرم. کسی یا جایی رو می‌شناسید که بهم آموزش بده؟۱۰ سال با ریو رانندگی کردم و رانندگیم خوبه.

امین

بیا خودم یادت میدم .

رضا

بابا تو حرفه ای هستی چشم بسته رانندگی می کنی نگران نباش

رضا

مرسی تست درایو عالی بود خدایش تو کف این دکمه وسط دنده ماشین دنده اتوماتیک بودم رومم نمیشد از کسی سوال کنم

بنییه

اون وکمه رو دنده چیه . چجوریه کار کردنش همه اتوماتا دارن ؟

سیدحسین

منکه یه پراید۱۱۱دارم عشق میکنم باهاش دست مسئولین سایپادردنکنه ماشین زده ازبوگاتی شیرون بهترهفته ای ۴روزبایددم تعمیرگاههاباشی هرچی کارکنی ازتعمیرات سایپابیشترنمیشه?
راستی باخودروهای دنده اتومات چطورمیشه معکوس کشیدالبته بهم نخندیدچون تابحال نداشتم میپرسم

yaser

به سختي

Matin

ایول?

حمید

سلام . ماشین تیگو ۵ جدید . رمپ پارکینگ ۴۰ درجه شیب سربالایی . عقب عقب نمیتونم ماشین رو در بیارم حتی با گاز دادن در حال دنده R . و کلا ایست میده .امکان رو به جلو در آوردن ماشین رو هم ندارم . خواهشا کسی راهنما یی کنه

جاوید

سلام دوستان عزیز
یکی بیاد به من بگه سربالایی باشیب ۳۰ درجه از داخل پارکینگ بخوام بیام بالا
آیا بازم با D. (درایو) بیام بالا یا روش دیگه ای هم هست
لطفا جواب منو بدید
فقط دیدگاهها رو نگاه نکنید لطفا جوابه منو بدید
باتشکر

سعید

هیچ مشکلی پیش نمیاد چون طول رمپ پارکینگ زیاد نیست تو حالت d هم با دنده یک میایی بالا چون روی دنده ۲ نمیره البته میتونی روی حالت دستی هم قرار بدی من توصیه نمیکنم فقط یادت باشه بعد روشن کردن ماشین کمی صبر کنی تا موتور ماشین گرم بشه این موارد و رعایت کنی هیچی نمیشه.
موفق باشی

یه حرفه ای

ماشینت چیه؟
اگه دو کلاچه باشه باید از پای چپت برای ترمز استفاده کنی چون ماشین میاد عقب(همونDاستفاده کن)
اگه عادی باشه که کارت خیلی راحت و ماشین پیشرفته تره و ماشین جلو نمیده و فقط سر جاش می مونه و منتظر پای راستته که گاز بده
از نظر من ماشین های اتومات تک کلاچه پیشرفته تر و دارای دیفرانسیل حرفه ای و پیچیده تری دارن و البته گرون تر هم هستن (Sportage 2015)

مرتضی روزبهانی

ما نه ماشین دندهای داشتیم نه ماشین دنده اتوماتیک خوش به حالتون حسرت می خورم

مینا

من ماشین دنده ای داشتم الان دنده اتومات دارم اولش برام یکم سخت بود الان خیلی باهاش راحتم عالیه

امید

فقط میخواهید از رانندگی لذت ببری ماشین اتومات سوار بشید دنده ای خیلی اذیت میکنه

نادری

عالی بود ممنون البته خودم بلد بودما ماشین دنده اتومات کلا مگه چی هست ولی آموزشی که قرار داده بودید جالب بود برام

مهدی

این دکمه ای که کنار دنده است و همه ماشین های دنده اتومات دارند ؟ اصلا کارش چیه ؟

حرفه ای

مثل ضامن تفنگ عمل میکنه تو داخل تفنگ به ماشه داری یه ضامن(ماشه:ترمز . ضامن :دکمه کنار دنده)
تا ضامن رو نزنی ماشه هیچ کاری نمیکنه.

میترا

سلام
ببخشید یه سوال دارم اگر توی ترافیک زمان توقف طولانی مثلا ۱۰ دقیقه حالت دنده روی D باشه برای ماشین مشکلی پیش میاد؟

رامین

خانم میترا بهتر اینکه در زمان طولانی مدت دنده را در وضعیت d قرار ندی البته ماشین های جدید گیربکس های هوشمندی دارند و اتفاقی نمی افته ولی در کل خب نیست این کار بهتر اینکه در توقف کوتاه در حالت n قرار بگیره البته روی حالت p هم میتونید قرار بدید در واقع n میشه خلاص p میشه پارک

امیر علی

سلام
ببخشید این گزینه p در ماشین دنده اتومات چیه ؟ مگه پارک نیست من وقتی ماشین و در این وضعیت قرار میدم ماشینم خلاص میشه الان یعنی خراب شده ماشینم ؟ لطفا اگر کسی میدونه بگه ممنون

حرفه ای

خیر هیچی نشده وقتی میخوای ماشین رو خاموش کنی میزاری p و دستی رو میکشی
اما n برای پشت چراغ قرمز و اینجور جاهاست اما هیچوقت پشت چراغ قرمز ماشین رو p نزارید حتی اگه یک ساعت پشت چراغ وایسید اما اگه ماشین رو خاموش کنید مشکلی نیست
تو p حتما دستی رو بکشید و تا ایست کامل نشده تو p نزارید چون ضامن نگهدارنده گیربکس می شکنه.

کیارش

سلام وقت بخیر ماشین دنده اتوماتیک زیادم چیز پیچیده ای نیست اتفاقا از ماشین دنده ای خیلی بهتره فقط اینکه ماشین دنده اتومات لم داره و اگه قبلا ماشین دنده ای سوار شدید و چند سالی بوده که از ماشین دنده ای استفاده کردید برای بار اول سوار ماشین دنده اتومات بشید احتمالا یه سوتی ای بدید مثل این دوستمون آقای جوادی من خودم خیلی دیدم از این سوتی ها الان نسل جدید ماشین های دنده اتومات داره وارد بازار میشه اونا هم چیز شاخی نیستن در کلا شرکت های خودروساز به غیر از سایپا و ایران خودرو به فکر… ادامه مطلب »

جوادی

سلام
آموزش جالبی بود کاش من قبل از رانندگی ماشینم این اموزش و دیده بودم هنوز حرکت نکرده بودیم یهو یادم به کلاج نداشتن ماشین نبود و ترمز کردم همسرم با مخ رفت تو شیشه البته خدا رو شکر چیزی نشد ولی خیلی ترسیدیم کلا ماشین دنده اتومات از دنده ای بهتره