آموزش رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک

دنده اتوماتیک

آموزش رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک

آموزش رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک : امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ماشینی شدن زندگی ها، رانندگی در خیابان‌های شلوغ طاقت‌فرساست، مخصوصا اگر مجبور باشید ساعت‌های زیادی را به رانندگی مشغول باشید.در این شرایط اتومبیل دنده‌ای انتخاب مناسبی نیست و بهتر است در فکر خرید یک خودروی اتوماتیک باشید. بالاخص در کلان شهرها، فرض کنید در اتوبان همت در شهر تهران ساعت ها در ترافیک هستید گیبرکس خودروی شما دنده ای است، مدام باید دنده عوض کنید و پاتون روی کلاچ باشه، ولی گیبرکس خودروی شما اتوماتیک باشه با خیال آسوده و بدون استرس از ترافیک لذت ببرید. (شوخی بود)
در این مقاله که توسط وب سایت تست درایو تهیه و تنظیم شده است، انواع حالت گیربکس اتوماتیک را بررسی میکنیم.

دنده-اتوماتیک
✅آموزش رانندگی با دنده اتوماتیک به همراه تصاویر:

اتومبیل اتوماتیک دارای ۲ پدال ( گاز و ترمز ) میباشد. در قسمت کنسول و محل صفحه دسته دنده دارای علامت هایی با حروف (P – پارک) ، (R – دنده عقب ) ،( N – خلاص ) ، (D – دنده حرکت به جلو ) ، ( M – دنده های دستی می باشد. ( در اکثر خودروهای اتوماتیک مشترک است).

با علائم روی دنده اتومبیل اتوماتیک بیشتر آشنا شویم:
✅P : زمانی که ماشین را روشن میکنید و دنده را روی این حالت میگذارید,ماشین قادر به حرکت نیست حتی اگر گاز بدهید.
✅N : در هنگام روشن ماندن ماشین و قرار دادن دنده در این حالت ماشین بی هیچ تغییری در حالت خود به حرکت خود ادامه میدهد .
✅R : استفاده از این دنده همانند اتومبیل دنده ای برای عقب راندن میباشد.
✅D : در صورت قرار دادن دنده در این حالت و زمانیکه پای خود را از روی ترمز برداریم ماشین به سمت جلو حرکت خواهد کرد.

در بعضی از ماشین های دنده اتوماتیک مخصوصا ماشین های اسپرت گزینه ای روی دنده از طرف کمپانی سازنده خودرو قرار داده شده است برای حالت اسپرت و یا تغییر وضعیت نوع رانندگی (کلاسیک، شهری، اسپرت).

شماره های ۱ و ۲ و ۳ در روی دنده ها: زمانی که نیاز به قدرت بیشتر از موتور ماشین داشته باشید شماره دنده را عوض میکنید.

روشن شدن ماشین: دنده را روی D قرار داده و پای خود را روی پدال ترمز نگه دارید سپس استارت بزنید . برای تغییر دنده اتومبیل با زدن دکمه کنار دنده آن را آزاد کرده و میتوانید آن را به راحتی تغییر بدهید.

در نظر داشته باشید در همه ماشین های دنده اتوماتیک دکمه کنار دنده وجود ندارد، در این نوع خودروها نیازی به فشار دادن دکمه نیست در واقع قرار دادن دکمه کنار دسته دنده برای امنیت بیشتر است، این بدان معنی نیست که خودروهای دنده اتوماتیک فاقد دکمه کنار دسته دنده امنیت ندارند.

آشنایی با ماشین دنده اتوماتیک

نکته: دوستان زیاد درباره دکمه کنار دنده اتوماتیک سوال می پرسند: در جواب باید بگوییم این دکمه در واقع برای ایمنی بیشتر و به منظور تعویض ناگهانی دنده خودرو توسط خودروساز تعبیه شده است. تا زمانی که دکمه به طرف داخل فشار داده نشود به هیچ عنوان دنده از وضیعتی که در آن قرار دارد به وضیعت دیگری نخواهد رفت، پس بنابراین برای تغییر حالت دنده اتوماتیک ابتدا باید دکمه را به طرف داخل فشار دهید. توجه داشته باشید دکمه دنده اتوماتیک در همه خودروهای دنده اتوماتیک تعبیه نشده است.

✅مقدمات برای حرکت ماشین دنده اتوماتیک:


زمانی که پای خود را از روی ترمز برمیداریم ماشین به آرامی شروع به حرکت خواهد کرد و برای حرکت با سرعت بیشتر پای خود را بیشتر روی گاز فشار دهید.برای جاده های معمولی دنده را روی D قرار دهید و دیگر نیازی به قرار دادن دنده به وضیعت دستی ندارید تا سرعت بیشتر از حد مجاز نداشته باشید.

توجه داشته باشید گیربکس ماشین های دنده اتوماتیک فوق العاده حساس هستند و از رانندگی هیجانی بپرهیزید، و هیچ وقت گیربکس ماشین را تحت فشار قرار ندهید، برای سلامتی و طول عمر بالای گیبرکس ماشین دنده اتوماتیک هر چند ماه یکبار روغن گیربکس بازبینی شود. نوع روغن گیربکس را حتما از نمایندگی سوال کنید.

پارک کردن ماشین . با ترمز ماشین را به حالت ایست کامل برسانید. سپس دنده را در روی P به معنی پارک است قرار داده و ماشین را خاموش کنید.

توصیه دیگر اینکه هرگز به بهانه شتاب اولیه بیشتر، در زمان گاز دادن حالت (Drive) را انتخاب نکنید. نگه داشتن پدال گاز در وضعیت خلاص و سپس انتخاب D برای راه افتادن می‌تواند خسارت و آسیب جبران‌ناپذیری به گیربکس اتوماتیک خودروی شما وارد می‌کند. اما توصیه دیگر اینکه قبل از توقف کامل خودرو، حالت P (پارک) را درگیر نکنید.

✅یدک کشیدن بارهای سنگین در اتومبیل‌های اتوماتیک:

برای یدک کشیدن بارهای سنگین از دنده های کمکی استفاده نکنید احتمال دارد گیربکس آسیب ببیند. لذا زمانی که تغییر زیادی در این وزن ایجاد می شود تاثیرات مخربی روی گیربکس خواهد داشت. به کارگیری دنده های کمکی در چنین مواردی این اطمینان را به وجود می آورد که مجموعه جعبه دنده برای حمل بار از دور موتورهای بالاتر استفاده میکند.

حتما مراقب باشید وزن خودرویی که یدک می کشید بیش از اندازه و تحمل خودروی شما نباشد، گیربکس خودروی دنده اتوماتیک فوق العاده حساس است، و در چنین شرایطی آسیب جدیی می بیند، طول عمر گیربکس خودروی شما بستگی به نوع رانندگی و مراقبت شما دارد.

✅بالا رفتن از سربالایی تند:
گیربکس اتوماتیک خودرو هنگام بالا رفتن از سربالایی و پرشیب یکی تپه با مسیرهای کوهستانی سخت، در وضعیتی مشابه و یدک کشیدن بارهای سنگین قرا می گیرد. پس زمانی که در حال بالا رفتن از یک سربالایی دشوار هستید حتما از دنده کمک گیربکس استفاده کنید. ( حالت دستی)

✅پایین آمدن از یک سراشیبی :
یکی از شیوه هایی که برخی از آن اطلاعی ندارند، استفاده از دنده های کمکی در پایین آمدن از سراشیبی های تند است. انجام این کار باعث صرفه جویی در استفاده از سیستم ترمز و طولانی تردن عمر لنت ها می شود. ترمز گرفتن در حین پایین آمدن از سراشیبی ها می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد آنها و بعضا از دست دادن توان توقف توسط ترمز ها شود. البته هنوز هم در چنین وضعیتی شما به نیروی ترمز احتیاج خواهید داشت ولی اینگونه، در بخش عمده ای از طول سفر از استفاده از آن خودداری می کنید.

به هیچ عنوان در سراشیبی ها اجازه ندهید ماشین دور بگیرد چراکه کنترل ماشین در این حالت بسیار سخت و دشوار است، حتما سعی کنی در سراشیبی ها دنده را در وضعیت دستی قرار داده و دنده ماشین را روی ۲ قرار دهید و با سرعت تعیین شده مسیر را طی نمایید.

✅مقدمات برای دنده عقب: اول از همه ماشین باید کاملا ایستاده باشد سپس دنده را روی R قرار داده و آرام آرام پای خود را از روی ترمز برداشته و روی گاز گذاشته و فشار دهید.

برای استفاده از N روی دنده : زمانی میتوانید از این دنده استفاده کنید که ماشین در حال حرکت نمیباشد و برای مدت کوتاهی پارک کردید.در حالت رانندگی به هیچ وجه روی این حالت دنده را قرار ندهید .
راهنمایی استفاده از دنده های سنگین: زمانیکه نیاز به قدرت بیشتری در ماشین خود دارید میتوانید از این دنده ها استفاده نمایید.
این دنده ها معکوس عمل کرده یعنی با افزایش شماره قدرت ماشین را کم میکند.برای عوض کردن دنده بین دنده های سنگین و D نیازی به ایستادن نمی باشد .

نکاتی خیلی خیلی مهم: برای سهولت و افزایش امنیت در رانندگی : از پای راست خود برای ترمز گرفتن و گاز دادن استفاده نمایید.همیشه بعد از ایست اتومبیل آن را در دنده P قرار دهید، در غیر اینصورت باعث آسیب جدی به گیربکس خواهید شد.

عزیزانی که خودروی دنده دستی دارند و به تازگی ماشین دنده اتوماتیک خریداری نمودند، به این نکته توجه کنن که در ماشین دنده دستی سه تا پدال قرار دارد ولی در ماشین دنده اتوماتیک دو تا حتما حتما قبلا از رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک چند بار تمرین کنید که ناخودآگاه پدال ترمز ماشین دنده اتوماتیک را با کلاج اشتباه نگیرید.

پنج مورد ممنوعه در خودرو‌های اتوماتیک را بیشتر بشناسیم!

به همان میزان که گیربکس‌های اتوماتیک راحتی و آسایش خوبی برای راننده‌ها فراهم می‌کنند، نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری نیز هستند و در قبال تعمیرات، هزینه‌های سنگین تری نسبت به گیربکس‌های دستی می‌تراشند.

سال ۱۹۴۰ گیربکس اتوماتیک برای اولین بار توسط شرکت الدزمبیل بر روی اتومبیل قرار گرفت . در آن زمان که تراکم خودرو ها بسیار کم بود، این آپشن صرفا یک امکان تجملاتی به حساب میامد. اما رفته رفته با افزایش تعداد خودرو ها در دنیا، گیربکس اتوماتیک طرفدار پیدا کرد و هم اکنون خرید خودرو ی شهری اتوماتیک برای بیشتر مردم اولویت به شمار می رود.. اما به همان میزان که گیربکس های اتوماتیک راحتی و آسایش بیشتر برای راننده ها فراهم می کنند، نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری نیز هستند و در قبال تعمیرات، هزینه های سنگین تری نسبت به گیربکس های دستی می تراشند. در این اینجا به ۵ عملی اشاره کردیم که باید از انجام آنها اجتناب کرد تا عمر گیربکس اتوماتیک اتومبیل ما افزایش پیدا کند.

مورد ۱: خلاص گیربکس در حین حرکت

این کار علاوه بر کاهش کنترل شما بر روی خودرو، باعث فشار مضاعف به شیر برقی های گیربکس خواهد شد. برای مثال جعبه دنده ی خودروی ۲۰۶ تیپ ۶ با کد AL4 که از ساده ترین گیربکس های اتوماتیک به شمار می رود، ۸ عدد شیر برقی دارد که ۲ تای آن در معرض خرابی است. قیمت هر عدد شیربرقی این خودرو حدود ۱۰۰ هزار تومان است. این عدد که بدون در نظر گرفتن اجرت تعویض این قطعه اعلام شده، برای جعبه دنده های به روزتر در خودرو های جدید چندین برابر خواهد بود.

مورد ۲: استفاده از حالت خلاص ( N یا Neutal ) برای لانچ کردن

شاید عبارت لانچ را شنیده باشید. اصطلاحا به حرکت خودرو از حالت سکون با حداکثر گشتاور و حداقل هرزگزدی را لانچ می گویند. این عمل در خودرو های دنده ای با بالا بردن دور موتور و رها کردن ناگهانی کلاچ میسر می شود. اما دیده شده که بعضی افراد لانچ کردن با خودرو های گیربکس اتوماتیک را مشابه خودرو های دنده ای می دانند. دنده را در حالت N یا خلاص گذاشته، دور موتور را بالا می برند و دنده را در حالت ِ Dیا Drive قرار می دهند . در واقع باید گفت این حرکت آسیب جدی به گیربکس های اتوماتیک وارد خواهد کرد و امکان ایجاد هزینه های میلیونی برای صاحب خودرو وجود دارد. به طور کل گیربکس های اتوماتیک برای خودرو های شهری جهت آرامش و سهولت در رانندگی و مصرف سوخت پایین طراحی می شوند و مناسب برای شتاب گیری های ناگهانی و رانندگی پر فشار نیستند. در خودرو های اسپرت که از جعبه دنده‌ی اتوماتیک استفاده می کنند از آپشنی به نام لانچ کنترل بهره می برند که امکان لانچ کردن بدون فشار مضاعف را جهت شتابگیری های ناگهانی به راننده خواهند داد.

مورد ۳: تعویض حالت دنده در حین حرکت

در هر زمان که مجبور هستید به طور متوالی حرکت به عقب و جلو داشته باشید، همانند دور زدن در خیابان های کم عرضه یا پارک کردن در جای پارک کوچک، سعی کنید ابتدا کامل توقف کنید و بعد دنده را از حالت D به R یا برعکس تغییر وضعیت دهید. تغییر حالت دنده در بین حین حرکت به گیربک فشار وارد می کند. نکته: قرار دادن گیربکس از حالت D به حالت دستی ( تیپ ترونیک) یا مود های پیشفرض گیربکس مانند حالت اسپورت/برفی مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

مورد ۴: خلاص کردن برای توقف های کوتاه

سعی کنید در ترافیک و چراغ قرمز هایی که توقف خودرو کمتر از ۲ دقیقه است، گیربکس را خلاص نکنید. زمانی که گیربکس در حالت D قرار دارد و شما توقف می کنید، گیربکس در دنده ۱ می ماند و تنها درگیری موتور و گیربکس، جریان های گردابی روغن هیدرولیک داخل توربین است که به دلیل دور پایین موتور، بسیار ناچیز است. در صورتی که خلاص کردن گیربکس و قرار دادن دوباره‌ی آن در حالت D، مجموعه‌ی کلاچ ها، سوپاپ ها و شیر های برقی را درگیر می کند که استهلاک آن به مراتب بیشتر است.

مورد ۵: توقف کامل با دنده P

برای توقف کامل ( پارک کردن ) ابتدا ایست کامل کنید، سپس دنده را در حالت N قرار داده، ترمز دستی را بکشید و پایتان را از روی ترمز بردارید تا وزن خودرو بر روی چرخ های عقب بیفتد. سپس دنده را در حالت P یا Park بگذارید. در غیر این صورت فشار وزن خودرو بر روی گیربکس خواهد افتاد که برای جعبه دنده های اتوماتیک مضر است.

فیلم آموزشی آشنایی با ماشین دنده اتومات

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

125 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
دانیال
آبان ۱۹, ۱۴۰۱ ۵:۵۸ ب.ظ

سلام وقتی میخوایم دنده D رو روی R قرار بدیم یا برعکس نیاز هست که قبلش ترمز رو فشار داد؟

سیما
آبان ۱۰, ۱۴۰۱ ۷:۳۹ ق.ظ

بسیارعالی ممنون از توضیحاتتون همچنین ممنون از اقا محمد گل👌

مجید
مهر ۲۹, ۱۴۰۱ ۱۱:۲۸ ب.ظ

خب واسه اینکه اینهمه بی احترامی و نژادپرستی نشه یه ویدیو ایرانی برای ایرانی ها میذاشتیم نه یه افغانستانی که واقعا فهمیدن حرفهاش واسه ایرانی ها سخته

مهستان
مهر ۲۰, ۱۴۰۱ ۱۲:۳۴ ق.ظ

سلام .ماشین دناپلاس اتومات خریدم طبق توضیحاتی که بهم گفته شده ماشین روپاذک میکنم اما دنده درحالت pگیرمیکنه همسرم یا همون آقا که موقع خرید آموزش میدادباهاش حرکت میکنندماشین مشکل نداره نمی دونم چرا.برا پارک اول پام روترمزه ماشین که کامل ایستاد دنده رو حالتnبعدترمزدستی بعد حالت pمیزارم…اونا هم همین رو انجام میدن چرابرامن دنده درخالت pقفل میشه ؟ممنون میشم راهنمایی کنید

مهستان
  مهستان
مهر ۲۲, ۱۴۰۱ ۱۰:۵۲ ق.ظ

علت رو متوجه شدیم گفتندفشنگی ترمز مشکلداره البته چون درحالت nسوییچ درمیاد گفتندنمیخواد حالت pبزارید .همون ترمزدستی حالت nکافیه برا پارک کردن .

مجییییییید
  مهستان
آبان ۲۶, ۱۴۰۱ ۱۱:۱۷ ب.ظ

سلام مشکلتون حل شد؟ فشنگی ترمز رو عوض کردید حل شد؟

ghasemu
  مهستان
دی ۱۳, ۱۴۰۱ ۷:۵۴ ب.ظ

وقتی در حالت Nگذاشتی و ترمز دستی را کشیدی پاتو از رو ترمز بردار تا وز ماشین از روی گیرباکس برداشته بشه سپس دنده را در حالت pبزار دیه گیر نمیکنه

امیر حسین
شهریور ۱۸, ۱۴۰۱ ۱:۱۱ ق.ظ

خیلی عالی.ممنون

کاربر سایت
شهریور ۱۷, ۱۴۰۱ ۱۲:۳۲ ب.ظ

سلام وقتی توجاده صاف هستیم درحال رانندگی یاهمون Dاگه به سربالایی خوردیم درحین رانندگی وحرکت میتونیم دندرواز حالت Dبیاریم دستی بزاریم روی شماره ۲

محمدرسول
اردیبهشت ۱, ۱۴۰۱ ۴:۳۹ ق.ظ

یه ویدیوی بدون لهجه بزارید تا متوجه بشیم

سیده سادات حسینی
  محمدرسول
اردیبهشت ۸, ۱۴۰۱ ۱:۳۸ ق.ظ

👍 👍 😂 😂

محمد
فروردین ۴, ۱۴۰۱ ۳:۲۷ ق.ظ

باسلام.با سرعت حدود ۸۰ تا ۹۰ کیلو متر اشتباهی دسته دنده رو از حالت Dبه یکباره به حالتNتغییر دادم.و به محضی که متوجه اشتباهم شدم سریعا دنده رو به حالت Dبرگرداندم.ماشینم پارس اتوماتAL4 فابریک کارخونه هست.این اتفاق چند روز پیش افتاد که تقریبا ۵۴ هزارتا هم ماشین کار کرده.آیا احتمال اینکه آسیبی به گیربکس وارد شده باشه وجود داره؟چطور میتونم مطمئمن شوم.

مهران
  محمد
فروردین ۴, ۱۴۰۱ ۴:۲۴ ق.ظ

سلام، اینکه به گیربکست اسیبی وارد شده یا نه رو فکر نمی کنم همون موقع نشون بده بهتر بود توقف می کردی و در حال توقف کامل مجدد دنده رو روی حالت دی قرار میدادی از چند تا مکانیک شنیدم که اگر در حال حرکت از ان بری روی دی خیلی خطرناکه، مشکل اینجاست که دستگاهی نیست که مثلا بزنن بگن ایا گیربکس مشکل داره شده یا نه خیلی مراقب باش و تا یه مدت به صداهای غیرعادی حساس باش و اگر صدایی شنیدی حتما به مکانیک مطمئن و کاربلد نشون بده.

ابراهیم
فروردین ۱, ۱۴۰۱ ۳:۴۶ ب.ظ

سلام بزرگوار. در ودیو که سبک انتخاب دنده را نشان دادی، ایا در تغییر دنده از پارک به دی یا ان یا ار، همیشه باید پایت را روی ترمز فشار دهیم؟ تشکر

علاقه
آذر ۱۸, ۱۴۰۰ ۸:۳۳ ب.ظ

سلام
در ویدئوی نشان داده شده توصیه پنجم رعایت نشده بود

صفی الله
آبان ۲۴, ۱۴۰۰ ۵:۳۱ ق.ظ

سلام ،هر شخصی ،فقط یک جان دارد،بنابراین،تفاوتی بین ملیت،زبان،دین و فرهنگ ندارد،فقط معرفت مهم هست،اگر اصیل هستیم منش اصیل بودن را داشته باشیم،نه اینکه خدای ناکرده ،بی حرمتی به دیگر ملیتها کنیم،اگر مسلمانیم،آن اکرمکم عندالله،اتقیکم،با تقوا ترین شما ،ارزشمندترین هستید،قرآن کریم

منصور احمدی
مرداد ۲۷, ۱۴۰۰ ۱۲:۳۶ ب.ظ

سلام سوزوکی ویتارا ۲۰۰۰ رامیشودهمیشه با دنده D3. حرکت کرد

A
مرداد ۳, ۱۴۰۰ ۱:۳۶ ب.ظ

حیف این ماشین نیست که یه افغان سوپی پشتش بشینه

لیلا
  A
مرداد ۶, ۱۴۰۰ ۵:۲۸ ق.ظ

انسانیت مهمه

Solmaz
  A
مرداد ۱۸, ۱۴۰۰ ۲:۰۶ ب.ظ

حیفه اکسیژنه که بی صفتی مثل تو تنفس کنه، خودت چه پخی هستی که در مورد ملیت و نژاد انسانها صحبت کنی. حیف زبان فارسی که تو باهاش حرف بزنی. دوزاری کله پوک.

abbas hosseini
  A
مرداد ۲۰, ۱۴۰۰ ۴:۳۴ ق.ظ

بدبخت عقده ای.

علیرضا
  A
مرداد ۲۹, ۱۴۰۰ ۷:۳۷ ب.ظ

به عنوان یک ایرانی، خاک بر سرت

جلال
  A
شهریور ۱۳, ۱۴۰۰ ۸:۲۴ ق.ظ

خاک تو سر بیشعورت

مهدی
  A
شهریور ۲۷, ۱۴۰۰ ۱۱:۰۵ ق.ظ

به جای شما از این عزیز همزبان و هم‌نژاد عدرخواهی می‌کنم
یه ایرونی به فرهنگ و تمدن و نیک بودن، ایرانی می‌مونه
که اولین شرطش پندار و گفتار نیک هست

فلونی
  A
مهر ۱۶, ۱۴۰۰ ۳:۲۸ ب.ظ

خیلی حسرت نخور قربونت برم امیدتو از دست نده
تلاش کن تو هم یکی می خری اینجوری ادامه بدی یهو دق می کنی آرزو به دل میری از این دنیا هاااا…

محمد مهدی
  A
مهر ۲۴, ۱۴۰۰ ۴:۴۷ ب.ظ

جالب اینجاست که همین افغان که شما عقده گشایی کردید و اینطور خطاب کردید. کلیپ تو ایران نگرفته

هاجر
  A
آبان ۱۰, ۱۴۰۰ ۶:۲۶ ب.ظ

یه تغییری بده توی طرز فکرت تا دیر نشده

m.r
  A
دی ۱۹, ۱۴۰۰ ۲:۳۹ ب.ظ

حیف اینترنت نیست که تو بیشعور بیای و ازش استفاده کنی و زر مفت بزنی ؟

محمد
  A
بهمن ۱۶, ۱۴۰۰ ۱۱:۴۵ ب.ظ

تو اگر انسانیت و شعور معرفت داشتی این حرف رو نمیزدی

Anonymous
  A
بهمن ۲۴, ۱۴۰۰ ۹:۳۷ ب.ظ

افغان ها مگم‌ آدم نیستند
یه زره انسانیت خوب است داداش

مجییییییید
  Anonymous
آبان ۲۶, ۱۴۰۱ ۱۱:۲۲ ب.ظ

ذره صحیح است

مصطفی
  A
فروردین ۶, ۱۴۰۱ ۱۲:۱۳ ق.ظ

انسان باش بیشعور گاو بودنتو به همه نشون نده اعقده ای

احمد
  A
مرداد ۲۵, ۱۴۰۱ ۴:۴۹ ب.ظ

عیبه بابا.

Amir
خرداد ۲۹, ۱۴۰۰ ۶:۴۳ ق.ظ

سلام
ماشین داره با Dحرکت میکنه به یه سربالایی میرسیم باید بزنیم کنار دنده رو روی حالت دستی قرار بدیم؟

m.r
  Amir
دی ۱۹, ۱۴۰۰ ۲:۳۲ ب.ظ

خیر . در حالت حرکت رفتن دنده از D به دستی مشکلی ایجاد نمی کنه .

سعید
خرداد ۹, ۱۴۰۰ ۹:۱۳ ق.ظ

درود
۱- در حالت توقف کوتاه مثلا پشت چراغ که دنده در حالت D قرار داره برای توقف حتما باید ترمز گرفت یا استفاده از ترمز دستی هم مشکلی نداره؟
۲- همه دنده اتومات ها در سربالایی در حالت D به عقب برنمی گردند یا حتما ماشین باید سیستم ایستایی در سربالایی را داشته باشه؟

Mehrdadhedayati
اردیبهشت ۱۴, ۱۴۰۰ ۹:۲۶ ق.ظ

ماشینم کویک اتوماته ریموت گمشده چجوری باید روشن کنم؟

امیر محمد منصوری
اسفند ۱۰, ۱۳۹۹ ۷:۲۶ ب.ظ

سلام دوستان ببخشید من یک میتسوبیشی گالانت اتوماتیک داشتم که حالت o/d یا همون اوردرایور داره.ولی آپشن مانوئل(+،-)نداره و فقط دنده یک و دو داره می خواستم بدونم تو حالت d چیکار کنم تا خودش به تور اتومات بدون اینکه بزارم روی دو خودش به صورت اتومات معکوس کنه مثلا از روی چهار بره سه.ممنون میشم پاسخ دهید

فرزاد ایینی
اسفند ۷, ۱۳۹۹ ۷:۵۲ ب.ظ

سلام دوست عزیز
خیلی وقته دنده اتومات دارم وهمیشه یه چیزی ازارم میده واونم موقعی هست که توقف کردی دنده رویN وبعد دستیو میکشی که بار روی چرخ ها بیفته بعد دنده رو در حالت پارک میزارم،،اما هنگامی که از حالتN به حالتP احرم را میکشی ناخوداگاه یک لحظه دنده عقب درگیر میشه چون برای قرار دادن از خلاص به پارک باید از دنده عقب رد شی واین خودبخود گیربکس یک لحظه درگیر دنده عقب میشه .دوربین دنده عقب روشن میشه ویه تکان ریز ویا صدای ریز که مال درگیر شدن دنده عقب هست رو حس میکنی واین برای من ازار دهنده اس
شما چ راهنمای وکمکی به من میتونین بکنین🙏🙏

حامد موسوی
  فرزاد ایینی
فروردین ۱۰, ۱۴۰۰ ۱۰:۴۶ ب.ظ

دوست عزیز، برای توقف کامل نباید روی N قرار بدی و دستی رو بکشی و بعد روی P بری. باید پاتون رو روی پدال ترمز نگهدارید، روی حالت P قرار بدید و بعد دستی رو بکشید و خاموش کنید. حالت N برای توقف کوتاهه ولی روی حالت P که بذارید خود به خود بار ماشین به چرخ ها منتقل میشه. یه ایراد هم که توی این مقاله دیدم نوشته بود توی حالت D استارت بزنید که این کاملا غلطه. امیدوارم کمک کرده باشم

بهاره
  حامد موسوی
فروردین ۱۸, ۱۴۰۱ ۹:۴۰ ق.ظ

این درست بود👌

مهدی
  فرزاد ایینی
بهمن ۱۶, ۱۴۰۰ ۱۱:۱۸ ب.ظ

سلام
شما وقتی کاملا ایستادی دنده رو روی N بگذار دستی رو بکش بعد ماشین رو خاموش کن
اون موقع بذار دنده p
نکتش در خاموش کردنشه بعد از دستی و قبل از حالت P

آرش
بهمن ۱۹, ۱۳۹۹ ۵:۱۲ ب.ظ

ماشین جلویی چرا پلاک خارجه؟

نیما
  آرش
اسفند ۱۱, ۱۳۹۹ ۴:۲۶ ب.ظ

سوال بسیار کاربردی و مهمی پرسیدید! دلیلش اینه که اونجا خارجه 🙂 🙂 🙂

کامل
آذر ۹, ۱۳۹۹ ۱۲:۵۳ ب.ظ

هنگام رانندگی روغن کیربگس اتوماتیک تخلیه شده به چه ایرادهای بر میخورذ

محمود
آبان ۲۹, ۱۳۹۹ ۲:۱۱ ب.ظ

دنده اتومات خوبه ولی برای کسی که زیاد رانندگی شهری داره مثل راننده تاکسی، برای حالت عادی من دنده معمولی را ترجیح میدم چون هم عادت دارم و هم یه جورایی کنترل دور گرفتن خودرو دست خودمه مخصوصا سر بالایی و… ولی باید اتومات هم بلد باشید یوقت لازم میشه بعد گیر میکنید!

علی
آبان ۲۷, ۱۳۹۹ ۸:۰۱ ب.ظ

موقع تبدیل اوتومات به دستی چطور از کلاچ استفاده کنیم مگه نگفتید دو پدال بیشتر موجود نیست؟

الی
  علی
آبان ۱۲, ۱۴۰۰ ۸:۴۲ ق.ظ

اصلا نیازی ب پدال نیست برای حالت منوآل(دستی) فقط باید دنده رو کم و زیاد کنید بر حسب سرعتتون همین.

افشین بختیاری
آبان ۱۹, ۱۳۹۹ ۵:۰۴ ق.ظ

ماشین دنده اتومات

سلام
مهر ۱۷, ۱۳۹۹ ۹:۵۲ ب.ظ

تو ترافیک هستم ماشین یه کم میلرزه وقتی خلاص میکنم درست میشه علتش چیه؟

علی
  سلام
دی ۲۱, ۱۳۹۹ ۱:۰۷ ب.ظ

چند دلیل داره ۱اینکه سیم کلاچ ماشین شل شده و ب اصطلاح کامل با گيربكس درگیر نمیشه ۲ اینکه صفحه کلاچ آخرای عمرشه و داره تموم میشه،ک وقتی خلاص میکنین دیگه درگیری با گیربکس نیست و ماشین اروم میشه

امیر محمد منصوری
  سلام
اسفند ۱۰, ۱۳۹۹ ۷:۲۵ ب.ظ

دوست عزیز سلو یا ریمپ ماشین زیاد کن مشکلی نیست از موتور یا چیزی اگر بلد نیستی برو بده یه مکانیک حرفه ای بگو سلو زیاد کنه

سلام
مهر ۱۷, ۱۳۹۹ ۹:۵۱ ب.ظ

سلام بهتر وقتی ماشین رو میخوام پارک کنم اول در زمان روشن بودند توقف در حالتP قرار بدم ؟ یا توقف کردم بعد از خاموش کردن در حالت p قرار بدم؟

محمد
  سلام
آذر ۸, ۱۳۹۹ ۱:۰۴ ب.ظ

توقف ک کردید به حالتpبگذارید و بعد خاموش کنید

علی
  سلام
دی ۲۱, ۱۳۹۹ ۱:۰۵ ب.ظ

سلام بعد از ایست کامل دنده رو به حالت pببرید بعد دستی را بکشید و پا را از ترمز بردارید بعد خاموش کنین

هلیا
مرداد ۲, ۱۳۹۹ ۷:۱۴ ق.ظ

موقع روشن کردن ماشین دنده در حالت D باشه و ماشین را روشن کنیم؟ یا بعد از روشن شدن ماشین دنده را در حالت D قرار بدیم؟

محمد
  هلیا
شهریور ۲۹, ۱۳۹۹ ۳:۴۱ ب.ظ

بعد روشن کردن
برخی از ماشین های اتومات دنده شون رو حالت D باشه روشن نمیشن

علی
  هلیا
دی ۲۱, ۱۳۹۹ ۱:۱۰ ب.ظ

همیشه برا روشن کردن دنده باید در حالتp قرار داشته باشه و بعد از روشن کردن دنده رو ب حالت Dببرین، البته یادتون نره ک پاتون رو ترمز باشه،توی ماشین های جدید اکثرأ زمانی ک دنده در حالتDباشه ماشین روشن نمیشه

هلیا
مرداد ۲, ۱۳۹۹ ۷:۱۲ ق.ظ

اگه بخواهید سربالایی دنده عقب بریم، چه کار کنیم که ماشین به سمت جلو حرکت نکنه؟
تو ماشینهای دستی نیم کلاچ می گیریم، برای اتومات چه کار کنیم؟؟؟

محمد
  هلیا
شهریور ۲۹, ۱۳۹۹ ۳:۳۸ ب.ظ

دستی رو بکش یکم که ماشین حالت نیم کلاچ گرفت دستی رو رها کنید

علی
  هلیا
دی ۲۱, ۱۳۹۹ ۱:۱۴ ب.ظ

اینجا از ترمز میتونی مثل کلاچ کار کنی،یعنی دنده رو به حالت Rبذارین و آروم آروم بردارین پاتون رو و آروم هم دستی رو بخوابونین اگه با برداشتن کامل ماشین ب سمت پایین حرکت نکرد پاتون رو روی گاز بذارین و حرکت کنین ولی اگه شیبش خیلی تند بود و بعد برداشتن ترمز ماشین ب سمت پایین حرکت کرد دستی رو همون بالا نگه دارین و سریع پاتون رو ب گاز ببرین و گاز بدین،این کارا یکم نیاز ب تمرین داره،ولی نشدنی نیست،😊

عماد
تیر ۲۰, ۱۳۹۹ ۸:۱۲ ب.ظ

اگر ماشین در حال حرکت باشه و دنده رو بزنیم روی p چه اتفاقی میوفته ؟

فرهاد
  عماد
تیر ۲۱, ۱۳۹۹ ۴:۲۶ ق.ظ

داداشی این کار و هیچ وقت نکنی یه وقت حالت پی در ماشین اتومات وضعیت پارک هست و گیربکس یه جورایی قفل هست اگر دفترچه ماشینم بخونی به هیچ عنوان حتی توی سرعت پایین بهت اجازه نمیده ماشین و از حالت درایو ببری به حالت پی، تنها وقتی می تونی ببری تو حالت پی ماشین کامل متوقف شده باشه، احتمال میدم وقتی در حالت درایو البته بستگی به سرعتی هم که میری داره ببری توی حالت پی دست کم گیربکس ماشین به فنا بره و خرد بشه

محمد
  عماد
آذر ۸, ۱۳۹۹ ۱:۰۶ ب.ظ

مثل اینکه داری میدوی یهو بخوای برعکس بدوی😅خب زانوهات خورد میشه

علی
  عماد
دی ۲۱, ۱۳۹۹ ۱:۱۷ ب.ظ

هروقت تونستی توی ماشین دنده دستی توی حرکت حتی خیلی کم حالت دنده رو از جلو ب دنده عقب تعویض کنی اینجا هم میتونی از حالت Dبه حالتPببری،یعنی اصلا همچین چیزی اتفاق نمیوفته مگراینکه خیلی خیلی خیلی اروم بری و اینکارو کنی ک من فک نکنم بشه

بهادر
آبان ۱۵, ۱۳۹۸ ۱۱:۱۱ ب.ظ

باسلام
بعضی از فیلمها مانند سریع وخشن یا نهایت سرعت،ما دیدیم که درحین حرکت با سرعت بالا دنده ماشین اتوماتیک رو عوض میکنه و سرعت میگیره یا معکوس میده،این جریانش چیه از چه دنده ای به چه دنده ای میره و آیا مضر هست برای گیربکس یا خیر،ممنون

سینا
  بهادر
تیر ۲۸, ۱۳۹۹ ۸:۴۱ ب.ظ

اونا کلا ماشین هاشون گیر بکس دستی دارن هیچ کدوم اتوماتیک نیس

radin
  سینا
مرداد ۲, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۰ ب.ظ

نه داداش اونا ماشیناشون دو کلاچه هست و حالت دنده دستی پیشرفته و برای دنده زدن از شیفتر ماشین استفاده میکنن که پشت فرمون قرار داره

علی
  بهادر
دی ۲۱, ۱۳۹۹ ۱:۲۱ ب.ظ

اونا یه جوری میشه گفت ک هم دستی و هم اوتومات هستن ولی دستیشون مث دستی ماشین ما یعنی گیربکس عادی هستش،یعنی وقتی وضعیت گیربکس رو ب دستی میبرن میتونن با اهرم هایی ک پشت فرمون هستش دنده کم و زیاد کنن مث همین سمند و پژو ی خودمون،مث این دنده اتومات هایی ک سوار میشیم نیست ک حالت دستیش فقط ۳ تا دنده باشه

احمد
شهریور ۱, ۱۳۹۸ ۵:۵۷ ق.ظ

براي تغييراتومات به دستي حتما بايد ايست كامل كني يا توسربالايي حين حركت ميشه

Mohammad
  احمد
اردیبهشت ۲۱, ۱۳۹۹ ۸:۲۴ ب.ظ

در حین حرکت هم میشه