آشنایی با قطعات خودرو – میل لنگ

میل لنگ

آشنایی با قطعات خودرو – میل لنگ

آشنایی با قطعات خودرو – میل لنگ

میل‌لَنگ قطعه‌ای در موتورها است که حرکت خطی پیستون‌ها را تبدیل به حرکت دورانی می‌کند.
میل لنگ معمولاً به وسیله یاتاقان روی بلوک سیلندر سوار می‌شود و قطعه‌ای بنام «بغل یاتاقانی» خلاصی یا لقی طولی میل لنگ را تنظیم می‌کند. خلاصی میل لنگ در یاتاقان کمتر یک دهم میلی‌متر است. میل لنگ دارای لنگ‌ها یا نقاط اتصال ثابت و متحرک می‌باشد، لنگ‌های ثابت به وسیله یاتاقان‌های ثابت روی بلوک سیلندر بسته می‌شوند و فقط حرکت چرخشی دارند و به همین جهت به این نام خوانده می‌شوند. لنگ‌های متحرک که علاوه بر حرکت چرخشی حرکت دورانی نیز دارند به وسیله یاتاقان متحرک به شاتون وصل می‌شوند. شاتون نیز از طریق گژن پین به پیستون متصل می‌گردد و به این طریق حرکت رفت و برگشت پیستون که کورس پیستون نامیده می‌شود به حرکت دورانی تبدیل می‌شود.
بر روی لنگ‌های ثابت میل لنگ سوراخهایی وجود دارد که به لنگهای متحرک راه دارند، روغن موتور از طریق این سوراخها یاتاقانهای متحرک را روغن کاری می‌کند. معمولاً در قسمت جلویی میل لنگ دنده‌ای وجود دارد که به وسیله زنجیر، تسمه یا دنده میل بادامک یا میل سوپاپ را می‌چرخاند. نیروی چرخش دینام «آلترناتور»، پمپ هیدرولیک فرمان، کمپرسور کولر و واتر پمپ نیز از طریق چرخش میل لنگ و به وسیله تسمه‌ها و پولی‌ها تأمین می‌شود. چرخ لنگر یا فلایویل در قسمت انتهایی میل لنگ بسته می‌شود که دیسک و کاور کلاچ روی آن بسته می‌شوند و نیرو را به گیر بکس و سپس به چرخها انتقال می‌دهند. برای درک بهتر مکانیزم عملکرد میل لنگ می‌توان آنرا به رکاب‌های دوچرخه تشبیه کرد.
سامانهٔ میل‌لنگ نخستین بار توسط مخترع ایرانی، بدیع‌الزمان جزری (۱۱۳۶–۱۲۰۶) در سال ۱۲۰۰ میلادی اختراع شد. وی از میل‌لنگ در دو گونه دستگاه بالا بردن آب استفاده کرده‌بود.

میل لنگ

وظیفه میل لنگ در موتور ماشین:

میل لنگ یکی از قطعاتی است که در موتور و حرکت کردن خودرو نقشی اساسی را ایفا می‌کند. به طور ساده، این قطعه در واقع حرکات خطی پیستون‌های خودرو را تبدیل به حرکت دورانی می‌کند.

وظیفه «میل لنگ» در خودرو چیست؟

لنگ‌های این قطعه به پیستون‌ها متصل هستند و مستقیما حرکات خطی آن‌ها به تبدیل به حرکات دورانی می‌کند. در خودروهایی با موتور خطی، به تعداد سیلندرها لنگ داریم و در خورجینی‌ها (V) این عدد نصف تعداد سیلندرها است.

وظیفه «میل لنگ» در خودرو چیست؟

پیشرانه‌های هشت سیلندر به این دلیل خورجینی ساخته می‌شود که در آن‌ها طول میل لنگ زیاد نشود (همانطور که اشاره شد در موتورهای خورجینی تعداد لنگ‌ها نصف تعداد سیلندر است) و بر اثر گرمای موتور، تاب بر ندارد.

در یک انتهای میل لنگ “فلایویل (Flywheel)” به آن متصل می‌شود که موجب گرفتن لرزش‌های میل لنگ می‌شود. در طرف دیگر چرخ دنده‌ای قرار دارد که “میل بادامک” را به حرکت در می‌آورد.

جنس میل لنگ معمولا از ترکیب فولاد و کربن یا آلیاژ فولاد با فلزهایی مانند نیکل و کروم ساخته می‌شود. همچنین به منظور خنک شدن سریع این قطعه با هوا، از وانادیوم در ساخت این قطعه استفاده می‌شود.

Subscribe
Notify of

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
مهدی
مرداد ۱۵, ۱۴۰۲ ۸:۱۴ ب.ظ

بسیار عالی

مهدی جعفرلو
بهمن ۱۸, ۱۴۰۱ ۳:۴۸ ب.ظ

یک سوال داشتم میشه بگین میل لنگ یک ماشین x را که اصلا نمی‌دانیم مال کدام ماشین است چپ گرد است یا راست گرد؟

رامین
آذر ۱۵, ۱۳۹۶ ۱۰:۰۸ ق.ظ

سلام وقت بخیر
من اطلاعات کلی از قطعات فنی ماشین میخواستم در مورد تک تک اجزای ماشین دارم تحقیق میکنم شدیدا بهش نیاز دارم لطفا راهنمایی کنید با تشکر