نحوه کار دوربینهای ثبت تخلف رانندگی و کنترل سرعت و انواع آن {برد دوربین کنترل سرعت}

نحوه کار دوربینهای ثبت تخلف رانندگی و کنترل سرعت و انواع آن {برد دوربین کنترل سرعت}

با سلام خدمت کاربران گرامی تست درایو در این پست قصد داریم شما عزیزان را با نحوه کارکرد دوربین های کنترل سرعت آشنا نماییم.

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد. که دوربین‌های کنترل سرعت که در سطح شهرها و جاده ها قرار دارند چگونه کار می‌کنند. برخی از این دوربین‌ها وظیفه پلیس راهنما و رانندگی و کنترل نامحسوس ثبت تخلف را به انجام می‌رسانند و برخی دیگر وضعیت ترافیکی خیابان‌ها و بزرگراه‌های شهر را به صورت زنده دریافت و با انتقال به مراکز کنترل ترافیک در دسترس کاربران می‌گذارند. به همین دلیل راننده‌ها می‌توانند بهترین و کم ترافیک ‌ترین مسیرها را برای تردد خود انتخاب کنند.

در تصویر شکل زیر دوربین ثبت تخلف سرعت را مشاهده می نمایید.

دوربینهای ثبت تخلف رانندگی و کنترل سرعت

تخلفات مختلفی نظیر تخلف سرعت لحظه ای خودرو ها، تخلف سرعت میانگین، تخلف عبور از چراغ قرمز، تخلف پارک در محل غیر مجاز، تخلف سبقت غیر مجاز و … وجود دارند، که به منظور ثبت هر تخلف سامانه استاندارد برای آن می بایست نصب گردد.دوربینهای ثبت تخلف به عنوان مثال سامانه ای که تنها سرعت لحظه ای را ثبت می نماید، می بایست بتواند با خطای حداکثر ۲% در تمامی شرایط جوی و تا سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت را ثبت، عکس برداری و یا فیلم برداری نماید. در حالی که به منظور ثبت سرعت میانگین این مسئله متفاوت می باشد.

رئیس اجرائیات پلیس راهور گفت:اگر سرعت غیرمجاز بین ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر در ساعت باشد راننده متخلف علاوه بر جریمه ۲۰۰ هزار تومان پنج نمره منفی دریافت می کند. همچنین سرعت غیرمجاز تا بیش از ۳۰ کیلومتر در ساعت ۶۰ هزار تومان جریمه دارد.وجریمه های ثبت شده توسط دوربین های کنترل سرعت بە هیچ وجه قابل بخشش نیست.

همچنین جرایم ثبت شده توسط دوربین ها شامل قانون دو برابر شدن جریمه در صورت عدم پرداخت نیست و فقط جرایم تسلیمی و الصاقی هستند که دو برابر میشوند.

دوربینهای ثبت تخلفانواع دوربینهای ثبت تخلف رانندگی و کنترل سرعت

به طور کلی دوربینهای کنترل سرعت انواع مختلفی دارند که در اینجا به برسی یکی از جدیدترین و پر کاربرد ترین این سامانه ها که درکشور ما نیزبه زودی مورد استفاده قرار خواهد گرفت میپردازیم

مدل رهگیری لیزری:

از آنجایی که در کار سامانه رهگیری راداری به دلیل وجود انواع مختلف امواج رادیو یی در سطح زمین امکان اختلال وجود دارد، سامانه های رهگیری لیزیری جایگزینی مناسب برای آن به حساب میآید.اساس کار این سیستم بر انعکاس یا پژواک امواج استوار است اما در این سامانه به جای امواج رادیویی از امواج مادون قرمز استفاده میشود .این سامانه اطلاعات هر جسم متحرک حتی یک پرنده را که در مسیرش قرار گیرد ضبط

میکند و در صورت و در صورت غیر مجاز بودن سرعتش، دستور عکس گرفتن را به دوربین صادر میکند.

اکثر دوربینهای نصب شده در جاده ها ی کشورمان از این نوع وساخت کشور آلمان یا ساژم فرانسه است.

سامانه رهگیری ویدوئویی :

این سامانه که در نوع خود بسیار کار آمد و جالب میباشد از دو یا چند دوربین ویدوئویی متصل به هم تشکیل شده است که در فواصل معین نصب گردیده اند. سیستم مذکور به این صورت عمل میکند که دوربین اول با خواندن پلاک تمام خودروهای عبوری، زمان عبور آنها از جلوی دوربین را به صورت موقت در حافظه خود نگه میدارد پس از رسیدن خودرو به دوربین دوم با توجه به زمان رسیدن خودرو و فاصله بین دو دوربین که از قبل مشخص است سرعت خودرو محاسبه میگردد(سرعت=مسافت/زمان) ودر صورت غیر مجاز بودن سرعت دوربین دوم دستور گرفتن عکس را صادر میکند.

فاصله بین دو دوربین میتواند با توجه به شرایط از ۲۰۰ متر تا چند کیلومتر تغییر نماید.با استفاده از این سامانه ترفند کاستن سرعت قبل از رسیدن به دوربین وافزایش دوباره آن بعد از رد شدن بی اثر میماند چرا که این سامانه قادر به تائین سرعت متوسط خودرو در طول مسیر است. از کاربردهای دیگر این سیستم ذخیره تصاویر در محدوده دید دوربین را میتوان نام برد که با باز بینی دوباره آنها میتوان انواع تخلفاتی چون سبقت غیر مجاز،رعایت نکردن فاصله مجاز، انجام مانورهای خطرناک وحتی تغییر سرعت را تشخیص داد.در گام اول قرار است. در مسیر اتوبان تهران، کرج، قزوین از این سامانه استفاده گردد.

 

نظرات کابران تست درایو درباره دوربین های ثبت تخلف سرعت برد دوربین کنترل سرعت:

کاربری به نام احمد میلانی می گوید:

من خیلی درباره دوربین های کنترل سرعت تحقیق کردم، البته بیشتر تو برد دوربین کنترل سرعت پلیس تحقیق کردم، باید بگم که سایت های ایرانی زیاد به این موضوع نپرداختند، ولی سایت های خارجی مطالب جالبی درباره دوربین های کنترل سرعت بود.

برد دوربین کنترل سرعت پلیس: دوربین هایی که دست مامور پلیس است چند نوع هستند که اکثرا برد بالایی دارند معمولا سرعت ماشین تا مسافت ۳ کیلومتر را ثبت می کنند، دوربین هایی به تازگی وارد ناوگان پلیس شده که به دوربین لیزرگان معروف است و این دوربین ها هم مسافت تا ۳ کیلومتر را راحت ثبت میکنند.

برد دوربین هایی که در جاده نصب هستند، زیاد نیست و ضریب خطای زیادی هم دارند چراکه این دوربین ها زمان تاریکی تقریبا نمی توانند سرعت ماشینی را ثبت نماییند.

برد دوربین های کنترل سرعت که در سطح جاده های کشور نصب هستند معمولا تا ۱۰ متر است. البته این تحقیقاتی بود که من از سایتهای ایران و خارجی جمع آوری کردم. امیدوارم مفید واقع بشه.

کاربری به نام رضا می گوید:

دروبین های کنترل سرعت که در جاده ها و اتوبان ها نصب هستند برد کافیی ندارند و اکثرا هم خراب و یا فرسوده هستند، بیشترشونم که فیک است. و دوربین هایی که سالم هستند و کار میکنند به دلیل کثیف بودن لنز دوربین امکان ثبت سرعت ماشین و نداره، ولی دوربین های کنترل سرعتی که دست مامورین راهور است برد خیلی خوبی داره و تا اونجایی که من شنیدم و میدونم بردشون تا ۴ کیلومتر هم میرسه و سرعت ماشین و از ۴ کیلومتری میتونه ثبت کنه.

کاربری به نام فرهاد زمانی می گوید:

کلا دوربین های کنترل سرعت برد خوبی دارند البته منظورم اون دوربین هایی هستند که درست مامورین راهنمایی و رانندگی است. و اینکه فکر کنیم یه کاری کنیم این دوربین ها رو گول بزنید یا از دستشون فرار کنیم یه جورایی محاله ممکنه، من خودم اول تصورم این بود که ماموری که ماشین ها رصد میکنه فقط می تونه سرعت یکی از ماشین ها رو ثبت کنه و اگر همزمان چند ماشین با سرعت غیرمجاز حرکت میکردن و نمی تونه سرعت همه رو ثبت کنه. ولی متوجه شدم که این جوری نیست و همزمان می تونه با دوربین کنترل سرعت همزمان سرعت چندین ماشین و را ثبت کنه، در تصویری شکل زیر نمونه عکس دوربین کنترل سرعت و می تونید ببینید این جوری بهتر متوجه میشید.

نمونه عکس دوربین کنترل سرعت

کاربر گرامی در صورتی که سوال یا نظری در باره دوربین های کنترل سرعت دارید لطفا از بخش نظرات در انتهای همین صفحه بیان نمایید .

با تشکر

لطفا رای دهید
به سوالات آیین نامه تست درایو چند ستاره می دهید؟
[امتیاز از مجموع: 223 Average: 2.9]
اشتراک گذاری کنید:
  • 27
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    27
    Shares
  • 27
    Shares

26
یک پاسخ بنویسید

11 نظرات
15 پاسخ ها
1 دنبال کنندگان
 
بیشترین واکنش
پرطرفدار ترین
24 نویسندگان دیدگاه

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  مشترک شدن  
جدید ترین قدیمی ترین
اطلاع رسانی کن
امیر وحیدی

سلام.من سرعت غیر مجاز عکس گرفته اس ام اس هم شده میخاستم بدونم عکس هم برام ارسال میشه درب منزل؟

مهدی یقماعی

سلام میخواستم راجب دوربیت های اتوبان صیاد شیرازی بپرسم ۳ دوربین اول اتوبان صیاد شیرازی هست ک با سرعت ۵۰/۴۰ عکس میندازه میخواستم ببینم دوربینی ک در آن سمت اتوبان هست و مربوط به قسمتی ک من رانندگی میکنم نیست میتونه از من عکس بگیره؟

حسام چوگی

سلام خدمت دوستان عزیز اینکه دوربینهای پلیس میتوانند در بهبود رانندگی رانندگان عزیز مفید واقع شوند هیچ شکی نیست اما متاسفانه در کشور ما فقط به وسیله ای برای کسب درآمد ادارهرپلیس تبدیل شده و نه ابزاری برای حفظ جان رانندگان عزیز وگرنه پیاده رفتن گاهی شرف دارد به رانندگی با سرعت چهل یا پنجاه کیلومتر در ساعت آخر مگر میشود همه مسیر را نهایتا با سرعت ۶۰کیلومتر رانندگی کرد ؟ در صورتی که بعضی جاها ممکنه سرعت بیست کیلومتر هم زیاد و خطر ساز باشه وهمانطوری که بعضی جاها نود کیلومتر هم به هیچ عنوان خطر ساز نیست اما… ادامه مطلب »

میلاد

سلام ‌من‌به‌آزاد‌راه‌رفتم‌با‌موتور‌آیا‌دوربین‌پلاک‌مرا‌ثبت‌کرده

امین

متاسفانه بااین حجم سرمایه گذاری در دوربین های ثبت جرائم رانندگی اما خطا واشتباه هنوز به صفرنرسیده.دیروز برای من ۸۰۰کیلومتر دورتر پیامک ثبت تخلف سرعت آمده است ونمیدانم چطور باید پیگیری کنم وثابت کنم پلاک من نبوده است

دارویوش

سلام به همه دوستان اولاً باید گفت وقتی قرار هست حداکثر سرعت از ۱۲۰ بالاتر نباشه غلط می کنند ماشین یا تولید میکنند یا وارد که سرعتش ۲۰۰ هست کلاً تولید جوری باشه که آخرین سرعت همین ۱۲۰ باشه نه اینکه طرف به خاطر سرعت و آبشن کلی قیمت بالا پول بده ولی استفاده از خودرو در حد پیکان باشه دوم اینکه همین تعیین سرعت کشکی پلیس که درست کرده در اکثر مواقع موجب ترافیکهای سنگین و حتی تصادفات زنجیره ای شده !!! زمانی که در یک بزرگراه زده سرعت مجاز ۹۰ از ماشین مدل بالا گرفته تا مدل پایین… ادامه مطلب »

احمد

دقیقا حق با ایشونه، چهار بار جریمه بیخودی شدم، و فقط زورشون به قشر ضعیف میرسه بی ناموسا

ایرانی

دوست عزیز کاملا با شما مخالف هستم. این دلیل نمشه که چون ماشینی که خریدی می تونه با سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت بر ه پس باید مجاز باشه. متاسفانه اکثر تصادفات به خاطر سرعت بالا و عدم کنترل راننده در اون سرعتهای بالا هستش. من الان کانادا زندگی می کنم و تو اتوبان های اینجا که اصلا با جاده ها و اتوبان های ایران قابل مقایسه نیستن هم حداثر سرعت ۱۱۰ هستش. البته پلیس تا ۱۲۰ رو هم در شرایط اب و هوای خوب چشم پوشی می کنه. در خصوص جریمه ها هم مثلا اگه راننده ای ۵۰ کیلومتر… ادامه مطلب »

احمد

با سلام- معضل اصلی رانندگی کشور ما عدم تمرکز بر رانندگیه-و هیچ اصول اخلاقی و انظباطی رعایت نمیشه و بخاطر عدم توجه به حقوق هم و تکنیکهای رانندگی تعدادی ادم سر به هوا رانندگان دیگر را دچار استرس و فرار از دست انها تشویق میکند-کسی که پشت فرمان با گوشی همراه کار میکنه یا غذا میخوره یا با بچش بازی میکنه یا داره با زیدش عشق بازی میکنه یا با ۵۰ کیلومتر تو بزرگراه حرکت میکنه و اشخاصی که حتی توان تغییر لاین هم نداره و افرادی که هر چی بوق و چراغ میدی تازه سرعتشونو کمتر میکنند اینها خطرناکن… ادامه مطلب »

روح الله

اخه چرا جو میدی؟چرا چرت میگی؟تو اوتبان های کانادا ۱۲۰؟!!کاری ندارم درسته یا غلط؟ولی با این کارت میخوای بگی کار نیروی راهنمایی رانندگی درسته و ما اشتباه میکنیم؟من که میدونم تو از خودشونی و میخوای جو سازی کنی

مهران

جناب روح الله شما فکر میکنی چون کاناداست بقول خودت ” اوتبان “ها محدودیت سرعت ندارن و یا سرعت مجاز ۲۵۰ تاست ؟! نه جانم اتفاقا در تمام آمریکا سرعت مجاز بسته به فری وی یا اکسپرس وی یا های وی بین ۶۰ تا ۸۰ مایل معادل ۹۶ تا ۱۲۸ کیلومتر درساعت هست . جایی که محدودیت وجود نداره در چند کشور اروپایی مثل آلمان و غیر از اروپا مثل برزیل هست. ضمنا لطف کنید این اصطلاحات سخیف و سطح پائین مثل “جو دادی ” و “چرت نگو “را توی جمع های خودمانی تون استفاده کنید بد نیست این جور… ادامه مطلب »

حسن

سلام
واقعا برد دوربین های کنترل سرعت اینقدره که دوستان گفتن؟ من یک ماه پیش برام اس ام اس جریمه اومد چک کردم دیدم یکی از دوربین های کنترل سرعت ازم عکس گرفته البته فکر کنم نوع دوربینش جدید بود چون کلا من با سرعت بالا رانندگی میکنم

سعید

دوستان و عزیزان خلافکار آیا راهی هست از دست دوربین های کنترل سرعت فرار کنیم؟ یا دوربین های کنترل سرعت گولش بزنیم ازمون عکس نگیره

حسین

اسپری تافت بزنید روی پلا

مینا

میتونی فقط شب ها دوربینایی ک چراغ ندارن چراغاتو خاموش کنی تا پلاکتو بر نداره و میتونی دوربینایی ک نور میندازن و چراغ دارن سو بالا بندازی تا بازم پلاکتو ناخوانا کنه در روزم فقط میتونی سرعتتو کم کنی چون میگیره البته دو لاین فقط میتونی از لاین کنار راست بری ک با سرعت بالا خیلی خطر داره بهتره سرعتتو کم کنی

محمود

این راهنمایی ها جزء بد ترین نوع راهنمایی هاست که شما گفتید. دوربین ها در شب و روز کار می کنند و به چراغ خودرو شما ربطی نداره. دستکاری پلاک هم جرم محسوب میشه. بهترین کار آرامش و تمرکز در رانندگی و رعایت حال دیگران و اطمینان فنی به خودرو و لذت بردن از سفر.

رضا

دوستان راهی داره از دست این دوربین های کنترل سرعت فرار کنیم؟
من شنیدم که میشه خسته شدم از بس جریمه سرعت شدم

علی

سلام وقت بخیر
ببخشید این دورین های لیزرگان که توی بعضی از اتوبان ها نوشته شده چیه؟ آیا سرکاریه روش کار کردش چه جوری یه توضیحی بدید متوجه بشیم ممنون

فرهاد

سلام
من تا به حال کشور خارجی نرفتم ولی مطمئن هستم اینقدر دوربین کنترل سرعت هیچ کشوری جز ایران نیست هر جا نگاه میکنی دوربین کنترل سرعت بابا بسته دیگه کم مونده توی خونمونم دوربین کنترل سرعت کار بذارند واقعا متاسفم برای خودم که یه همچین جایی دارم زندگی میکنم.

ناصر

کاملا باهات موافقم داداش گند شو دیگه در آوردن همه جا دوربینه دستتم میکنی توی دماغت ازت عکس میگیره واسه تخلف خدا ازشون نگذره

احمد

موقعه ای که هر دو روز اندازه یه هواپیما کشته میدیم تو جاده ها که البته درصد بالایش هم تقصیر خود راننده هاست چیز خیلی لازمیه

anoushiravan

البته به نظر من بیشتر تصادفات رانندگی در ایران مربوط میشه به موارد زیر :
خرابی آسفالت جاده
نداشتن شانه در جاده
عدم خط کشی یا کمرنگ شدن خطوط جاده
موانع و دست انداز های پشت سر هم
نبود گاردریل و حفاظ جاده
نبود پل عابر پیاده یا نبود برقی آن یا خاموش بودن نوع برقیش
ماشین های فرسوده و همچنین بی کیفیت نو تولید داخل
آسفالت درجه دو یا پایین تر
و از همه مهم تر رانندگی بانوان فیمینیست ….

مینا

ببخشید جناب ولی رانندگی ک من دارم هیچ مردی نداره دل و جرات برای سبقت سرعت بالا و احتیاط همراهش تا حالا هیچ مشکلی خداروشکر پیش نیومده کمتر از ۱۴۰ شبا نمیام داخل شهرم همینطور رانندگی راننده میخاد باید ماشین بفهمی ک چی میخاد چه دنده ای و دنده کاری از ترمز و مدل ماشین مهمتره راستش من اصولشو خودم یاد گرفتم و الان یک ساله ک گواهینامه دارم ۲۰۶ از اول روندم و ب نظر ۲۰۶ واسه مبتدی خیلی تیز و پرشتابه و کنترلش سخته اما الان ی چیز پر شتاب تر میخام

روح الله

بعضی از تصادفات ها باعثش خانوم ها هستن افسری که مرد هست و داره ازش ازمون میگیره و میدونه داره خطا میکنه ولی بازم چون زنه چشم پوشی میکنه بهتر از این نمیشه.من خودم یا سرعت معمولی داشتم میرفتم یک زنه از تو کوچه بلانصبت مثل خر اومد تو خیابون که نزدیک ود سکته رو بزنم.از این موردها زیاد داشتم

سارا

چه جالب، این مورد برای برای من بیشتر از طرف مردها پیش اومده

منتقد پلیس راه خورموج

اوه اوه نگو ککا دبی کوچه پس کوچه هاش هم دوربین بود سه تا بوشهری نشستیم تو ون هتل بریم فرودگاه نرسیده به چهار راه ثانیه شمار شد ۲ و رسیدیم سر تقاطع شد ۱ یارو راننده هندی بود ترمز کامل کرد درحالیکه هنوز زرد هم حتی نبود سه تایی با تعجب نگاش کردیم بدبخت متوجه نگاه های شاکی ما شد و قضیه رو گرفت که ما منظور مون این هست که چرا نرفتی قبل اینکه چیزی بگیم خودش گفت کمرا کمرا اوری ور (دوربین همه جا دوربینه) رفیقه دهن سرویس ما هم صندلی جلو کنارش لهجه غلیظ بوشهری میگفت… ادامه مطلب »