سرعت مجاز در جاده های ایران و سایر کشورهای جهان

سرعت مجاز در اتوبان

سرعت مجاز در جاده های ایران و سایر کشورهای جهان

با سلام خدمت کاربران گرامی وب سایت تست درایو

در این پست قصد داریم شما عزیزان را با قوانین سرعت های مجاز در آیین نامه آشنا کنیم، لطفا توجه داشته باشید این مطالب برگرفته از کتاب آیین نامه راهنمایی و رانندگی سال ۹۷ می باشد.

قوانین سرعت مجاز رانندگی

قوانین سرعت مجاز رانندگی

 

مروری کوتاه بر سرعت مجاز خودروها برابر ماده۱۲۶ آیین نامه راهنمائی  و رانندگی :

براساس مفادی از آیین نامه راهنمایی ورانندگی،رانندگان مجاز هستند با حداقل وحداکثرسرعت تعیین شده مندرج درماده ۱۲۶ در راهها عبوروتردد نمایند مگر در راهها ومناطقی که میزان سرعت بوسیله تابلو و یا دیگرعلائم رانندگی معیین ومشخص شده باشد.

محدوده های کنترل سرعت دوربین ها یی که درمعابر نصب می شوند نیز از این امر مستثنی نیستند ومی بایست بواسطه تابلو یا علائم رانندگی محدودیت سرعت« قبل از محل کنترل دوربین» به صورت واضح و در مرئی ومنظر مسیر حرکت رانندگان نصب و قابل رویت باشد.

لذا هرگونه کاهش و تغییردرسرعت مجاز تعیین شده درماده ۱۲۶ آیین نامه رانندگی باید بواسطه تابلوهای ترافیکی به رویت واطلاع رانندگان برسد.

همچنین برابرماده ۳ قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی مسئولین زیربط درشهرها(شهرداریها) ودر جاده ها یعنی خارج از شهرها به توسط وزارت راه وترابری(سازمان راهداری وحمل ونقل پایانه های کشور) می بایست با هماهنگی راهنمایی ورانندگی وپلیس راه موضوع نصب تابلوهای شروع و پایان منطقه محدودیت سرعت را در تمامی شبکه معابر عمومی (بزرگراهها،خیابانهای شریانی اصلی،وشریانی فرعی بویژه ورودی به بزرگراهها وسایر محدوده های کنترل سرعت) را بعنوان یک اقدام مهم وضروری در اولویت کاری قراردهند تا بدینوسیله از تضییع حقوق شهروندان در حوزه مهندسی ترافیک جلوگیری شود.

برای یادآوری و برابرماده ۱۲۶ آیین نامه میزان سرعت راهور بشرح ذیل می باشد:

مقررات رانندگی – سرعت
در راه ها و مناطقی که میزان سرعت رانندگی به وسیله تابلو یا علایم دیگر راهنمایی و رانندگی معین نگردیده است، سرعت مجاز برای رانندگان وسیل نقلیه به قرار زیر میباشد:

✅اول- درشهرها ومناطق مسکونی

الف)معابر شریانی درجه یک

۱-آزادراه ها حداقل ۷۰ و حداکثر۱۲۰ کیلومتر درساعت.

۲- بزرگراه ها حداکثر۱۰۰ کیلومتر درساعت.

ب)معابرشریانی درجه دو

۱-خیابانهای شریانی اصلی حداکثر۶۰ کیلومتردرساعت.

۲- خیابانهای شریانی فرعی حداکثر۵۰ کیلومتردرساعت.

پ)معابرمحلی – دراین معابرومیدان ها حداکثر۳۰ کیلومتردرساعت.

✅دوم- در راه های بیرون شهر ومناطق غیر مسکونی

الف)آزادراه – خداقل ۷۰ وحداکثر ۱۲۰ کیلومتر درساعت.

ب)بزرگراه ها-حداکثر۱۱۰ کیلومتر درساعت.

پ) جاده ها-روزها حداکثر۹۵ وشب ها حداکثر۸۵ کیلومتر درساعت.

تبصره۱-تردداتوبوس،مینی بوس،وانواع بارکش ها به استثنای وانت ها درخط سوم(سرعت) آزاد راه های شهری وبین شهری ممنوع است.

تبصره۲- حداکثرسرعت مجاز برای وسایل نقلیه موتوری درهر یک از خط های عبوری آزادراه ها با توجه به شرایط محل به وسیله علایم تعیین می گردد.

تبصره۳- تغییرات بعدی درمیزان سرعت های قید شده در راه های بیرون شهر ومناطق غیرمسکونی از سوی وزارت راه ومسکن وشهر سازی تعیین واعلام می گردد.

تنظیم: سرگرد سیدمرتضی موسوی رییس اداره آموزش وفرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی ورانندگی استان مازندران

توصیه های برای کشاورزان در فصل کاشت

تغییر فصل و وجود شرایط آب و هوایی و مساعد شدن طبیعت شرایط را برای کشاورزاندر استان مازندران فراهم کرده است و در این میان آنچه مهم است ، عبرت سالهای گذشته برخورد و تصادفات وسایل نقلیه کشاورزی و رفت و آمدهای شبانه کشاورزان و وجود خسارتهای مادی و معنوی برجای مانده است.

کشاورزان عزیز باید توجه داشته باشید:

برای جلوگیری از این خطرات حتی الامکان در هوای روشن مسیر را طی نمایید، کوتاهترین مسافت را انتخاب کنند و در جهت خلاف وسیله نقلیه حرکت کنید.

از پیاده رو و کناره گذر طی مسافت نمایید وحواستان را کاملاً جمع کنند که مبادا وسایلی که همراه دارید همچون تلفن همراه و سایر وسایل همراه حواستان را پرت نکند.

اگر فکر می کنید در شب باید حرکت کنید از پوشش و لباس سفید یا رنگ های روشن که بازتاب نور دارد استفاده کنید.

از گذرگاه های ایمن و مخصوص عابرین تردد کنیدو هرگز برای عبور از عرض خیابان عجله و شتاب نکنید، از دویدن و پریدن و ورود ناگهانی به سطح سواره رو جداً خودداری کنید .

در مجموع به توصیه های دیگران ، پلیس و مواد قانونی بالاخص ماده ۲۱۵ آیین نامه راهنمایی و رانندگی کاملاً توجه نمایید.زیرا بی توجهی به این مقررات سبب شد بیشترین علت فوتی های تصادفات استان مازندران را عابران پیاده به خود اختصاص دهند.

دوم آنکه ممکن است بوسیله موتورسیکلت رفت و آمد نمایید.

همراه داشتن مدارک (کارت ، بیمه نامه شخص ثالث، گواهینامه) مهمترین اصل است که لازم است قبل از حرکت آنها را آماده کنید.

کلاه ایمنی استاندارد را هرگز فراموش نکنید.(خود وترک نشین را حتماً به آن مجهز کنید مطمئن با شید کلاه ایمنی تنها کلاهی است که تو زندگی اگر سرمان برود اشکالی ندارد).

از سالم بودن موتورسیکلت کاملاً اطمینان حاصل فرمایید.(آیینه های بغل،لاستیک،زنجیر،چرخها و خصوصاً چراغهای جلو و عقب و راهنما) چون اکثر مواقع هنگام بازگشت با تاریکی و شب مواجه خواهید شد.(توصیه می شود بدلیل نقص احتمالی برق وسیستم روشنایی موتورسیکلت حتماً۲ عدد شبرنگ درروی کمکهای جلو وعقب نصب نمایید).

از جابجایی بار غیر متعارف با موتورسیکلت جداًخودداری کنید، وسایل عریض مانند بیل و ادوات کشاورزی را طوریکه تعادل شمارا برهم می زند یا سبب تصادف خواهد شد را همراه خود حمل نکنید و هرگز چیزی را به فرمان آویزان نکنید و هرگز اشیاء را روی باک نگذارید.

از سوارنمودن سرنشین اضافی (چند نفره)خصوصاً در شب خودداری فرمایید.

باحواس جمع وکامل وباصبروحوصله وبه دورازهرگونه هیجان،اضطراب وعجله حرکت ومواظب سایر وسایل نقلیه هنگام : کنارکشیدن ، توقف ، گردش ها و ورود فرعی به اصلی باشد.

برابر مقررات وآیین نامه رانندگی حرکت در هنگام بارندگی و لغزندگی راه ممنوع است. لطفاً در این صورت تدبیر نمایید.(با وسیله دیگر).

با حرکات دیگر راکبین و رانندگان پر خطر هرگز احساساتی نشوید و با سرعت مطمئنه برانید.

توجه : موتورسیکلت از خطرناکترین وسایل نقلیه ایست که هنگام تصادف درصد بالایی از تلفات جانی را به خود اختصاص داده و دومین عامل مرگ و میر در تصادفات مازندران را رقم می زند.فقط راننده اش می تواند آن را مهار کند و از این همه حوادث جلوگیری نماید.

خیلی از تصادفات و اتفاقات مازندران و خطه شمالی کشور در سال های گذشته ناشی از استفاده ناصحیح از وسایل نقلیه کشاورزی همانند تیلر، تراکتور، یدک های متصل و کِشنده به وقوع پیوسته ، البته در سال های اخیر با همکاری و بینش خوب شما مردم عزیز و ارتقاء فرهنگ ترافیک و کسب مهارت رانندگی از این حوادث کاسته شده است.

بنابراین وسایل نقلیه کشاورزی مختص زمین های کشاورزی و در صورت ورود به معابر باید از حداقل تجهیزات یاد شده در آیین نامه شامل چراغ های سالم در جلو که فاصله ۱۵۰ متری قابل رؤیت باشد و دو عدد چراغ با نور سفید برای مشخص بودن عرض وسیله نقلیه ، ۲ عدد چراغ خطر با نور قرمز برای ترمز کردن و نشان دادن خطر و ۲عدد مثلث شبرنگ نورتاب مجهز باشد.

چنانچه چنین تجهیزاتی در وسیله مورد نظر قادر به نصب و بکارگیری نباشد الزاماً می بایست بوسیله سایر وسایل نقلیه (وانت و …) به مزارع حمل و انتقال گردد.

در صورت اجبار از استفاده سطح سواره رو حتماً از کنارگذرها یا شانه های خاکی منتهی الیه راست جاده استفاه نمایید تا تصادفی حادث نگردد.

عدم استفاده از تجهیزات در وسایل نقلیه اعم از کشاورزی و سایر وسایل نقلیه نقص فنی محسوب گردیده و راننده آن به استناد ماده ۲۰۰ آیین نامه راهنمایی و رانندگی مستوجب اعمال قانون و اعزام به پارکینگ تا حصول شرایط لازم خواهد بود در صورت وقوع تصادف ضامن پرداخت خسارت می باشد.

از طرفی دیگر قانونگذار با استناد تبصره ۲ ماده ۲ آیین نامه راهنمایی و رانندگی مصوب ۱۳۸۴ کلیه وسایل نقلیه اعم از وسایل نقلیه بار و مسافربری ، سواری، کشاورزی، یدک ها و شبه یدک ها همچنین صنعتی و عمرانی را موظف به نصب پلاک نموده و تردد آن ها را ممنوع اعلام داشته است.مأموران راهنمایی و رانندگی و پلیس راه از تردد وسایط نقلیه منظور را تا انجام شماره گذاری ، جلوگیری به عمل می آورند.

تهیه و تنظیم: سرگرد سیدمرتضی موسوی رییس اداره آموزش وفرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی ورانندگی استان مازندران

سرعت مجاز در جاده

چندی پیش پلیس راهور از افزایش ۲۶۰ درصدی سرعت غیر مجاز در تهران خبر داد . این در حالی است که مهمترین و اصلی ترین عامل تصادفات فوتی در جاده ها سرعت غیر مجاز و به واسطه این سرعت ، خارج شدن کنترل اتومبیل از دست راننده است .

در حال حاضر هر چند بیشتر بزرگراه ها، شریان های اصلی شهر و همچنین جاده های کشور به دوربین ثبت تخلف مجهزند؛ اما با گستردگی خودروهای لوکس وارداتی و پرسرعت وضعیت سرعت در کشور نسبت به زمانی که خودروها از سیستم قدیمی بهره مند بودند تا حدودی تغییر پیدا کرده است. با این اوصاف سرعت بیش از حد و عدم کنترل خودرو یکی از مهم ترین و شایع ترین عوامل تصادفات و مرگ میر در حوادث ترافیکی است، این در حالی است که در تمامی کشورها از جمله ایران رانندگی با خودرو از ضوابطی تابعیت می کند که تعیین حداقل و حداکثر سرعت یکی از آنها محسوب می شود. هم اکنون در ایران حداقل سرعت رانندگی در آزادراه ها برابر ۷۰ کیلومتر بر ساعت و حداکثر سرعت مجاز برای خودروهای سواری و وانت ها ۱۲۰ و برای انواع اتوبوس، مینی بوس، تریلر، کامیون و کامیونت برابر ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت است.

در خیابان های اصلی نیز حداکثر سرعت ۷۰ کیلومتر در فرعی ها نیز ۶۰ کیلومتر بر ساعت است. این در شرایطی است که قانون حداکثر سرعت مجاز و همچنین جرایم آن در تمامی کشورها متفاوت می باشد. در نشریه پیشبرد ایمنی رنو سرعت مجاز برخی از کشورها مورد بررسی قرار گرفته است، مثلا در فرانسه قانون حداکثر سرعت مجاز در زمان بحران انرژی به اجرا گذاشته شد. دلیل آن هم صرفه جویی در مصرف انرژی بود. به همین دلیل نیز تا مدت ها سقف ۵۰ کیلومتر در ساعت در مناطق مسکونی، سقف ۹۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت در بزرگراه ها و ۱۳۰ کیلومتر در ساعت در آزادراه ها جنبه راهبردی راهنمایی داشت.

در کشورهای در حال توسعه نیز قوانین تا حدودی متفاوت است این در شرایطی است که بیشترین میزان تلفات در تصادفات جاده ای در کشورهای در حال توسعه اتفاق می افتد. در واقع ۹۰ درصد کل تلفات جاده ای در دنیا در این کشورها رخ می دهد. بر همین اساس بیشترین میزان مرگ و میر متعلق به کشورهای آسیای جنوب شرقی است و کمترین امید به زندگی نیز در آفریقا دیده می شود. قانون حداکثر سرعت امروزه در بیشتر کشورهای آفریقایی حاکم شده است.

بر اساس این قنون سرعت۵۰ تا ۶۰ کیلومتر در ساعت در مناطق شهری و ۸۰ تا ۱۲۰ کیلومتر در ساعت تا جاده های بیرون شهر مجاز دانسته می شود؛ اما اجرای آن در همه این کشورها با مشکلات مشابهی روبه رو شده است. مشکلاتی از قبیل کمبود علائم هشدار دهنده در جاده ها، عدم آگاهی افراد از جرائم رانندگی، ناتوانی در اجرای این قوانین و دیگر مشکلات، اما در آلمان وضعیت تا حدودی با دیگر کشورهای اروپایی متفاوت است به طوری که در آزاد راه های این کشور محدودیتی برای سرعت وجود ندارد؛ این در حالی است که حداکثر سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت در آزادراه های آلمان بیشتر جنبه راهنمایی دارد تا محدودیت قانونی. گذشته از آن در این کشور ۱۲ هزار کیلومتر آزادراه وجود دارد که قوانین حاکم بر یک سوم این مسیرها انعطاف پذیر هستند.

طبق این قوانین حداکثر سرعت مجاز بسته به شرایط ترافیک تغییرپذیر است. به عنوان مثال ممکن است از خودروسواران خواسته شود با رسیدن به مناطق مسکونی سرعت خود را کاهش دهند تا خطر تصادف و آلودگی های صوتی را پایین بیاورند. ویژگی عجیب دیگری که تنها در آلمان وجود دارد این است که رانندگان حق دارند علیه قضاتی که محدوده سرعت را وضع کرده اند تقاضای دادخواست کرده و حکم ایشان را به بهانه غیر قابل توجیه بودن نقض کنند. با وجود آنکه قوانین تردد در بزرگرا ه های آلمان چندان دست و پا گیر نیستند؛ اما مردم با وسواس زیادی به این قوانین احترام می گذارند. به همین دلیل هم آمار تلفات در آلمان بسیار پایین تر از کشوری مانند فرانسه است که در همسایگی آن قرار دارد،

اما در ایالات متحده آمریکا نیز گشت هوایی کنترل سرعت در بزرگراه ها را بر عهده دارد در این کشور گشت های هوایی خودروهایی را که با سرعت غیر مجاز در حال تردد هستند شناسایی کرده و شماره خودرو آنها را ثبت می کنند. مامور پلیس هوایی این اطلاعات را برای همکار خود در جاده مخابره می کند تا او راننده خاطی را متوقف کند.

در ایالات متحده سرعت خودروها با دقت بالا و بر اساس مسافت بین دو خط محاسبه می شود که در سرتاسر بزرگراه کشیده شده است. به نظر می رسد این گونه مراقبت ها برای شناسایی خودروهای پر سرعتی که قانون را زیر پا می گذارند بسیار کارآمد است.

جدا از کشورهایی که به سرعت مجاز آنها پرداختیم ذکر این نکته نیز ضروری است که حداکثر سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در آزاد راه ها مصوبه اتحادیه اروپا است.

اما چندی است که برخی از رسانه ها از تغییر سرعت مجاز خودروها در آزاد راه ها سخن می گویند این در حالی است که به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی هم اکنون برنامه ای برای افزایش سرعت در آزاد راه ها نه تنها وجود ندارد؛ بلکه امروزه تمام کشورهای اروپایی به دنبال کاهش سرعت در جاده های خود نیز هستند.

به گفته افندی زاده افزایش سرعت در آزادراه ها نیازمند تحقیقات و بررسی های گوناگون است از جمله اینکه وسیله نقلیه باید از آخرین استانداردهای جهانی برخوردار باشد، رانندگان آموزش های لازم را دیده باشند، آزمایش های خاص انجام شده باشد، علائم به طور دقیق مشخص باشد و رانندگان قانون را به طور دقیق اجرا کنند که در این صورت می توان در برخی از محورهای سقف ، سرعت را افزایش داد.

سرعت مجاز

سرعت مجاز در کشورهای مختلف جهان به شرح زیر می باشد

✅فرانسه :
در این کشور سرعت مجاز متغیر بوده و در آب و هوای خشک ۱۳۰ کیلومتر در ساعت و در شرایط بارانی ۱۱۰ کیلومتر در ساعت می باشد.
در سال ۲۰۰۵ جهت کاهش مصرف سوخت و میزان تصادفات ،سرعت مجاز به ۱۱۵ کیلومتر در ساعت کاهش یافت.
از سال ۲۰۰۲ با کنترل شدید سرعت با روشهای مختلف میزان تصادفات تا ۵۰درصد کاهش داده شده است.


✅آلمان :
این کشور به عدم محدودیت سرعت در جهان معروف بوده و تقریبا در ۳۰ درصد جاده ها محدودیت سرعت وجود داشته و در ۱۰ درصد جاده ها نیزسیستم های کنترل سرعت مجاز نصب شده است.
لازم به ذکر است که در همه جاده های این کشور برای کامیون- اتوبوس و وسایل نقلیه دارای تریلر محدودیت سرعت وجود دارد.


✅دانمارک :
در این کشور بطور کلی ۳ سرعت مجاز وجود دارد:
در داخل شهر ֠۵۰ کیلومتر در ساعت
در خارج شهر- ۸۰ کیلومتر در ساعت
در آزاد راهها ֠۱۳۰ کیلومتر در ساعت
محدودیت سرعت برای تریلرها نیز به صورت زیر اعمال می شود :
داخل شهر ֠۵۰ کیلومتر در ساعت
خارج شهر ֠۷۰ کیلومتر در ساعت
آزاد راه ֠۸۰ کیلومتر در ساعت
سرعت مجاز در بعضی نقاط بالاتر یا پائین تر از موارد فوق می باشد .
سرعت مجاز اعلام شده برای خودروهای کمتر از ۳٫۵ تن بوده و خودروهای سنگین تر محدودیت بیشتری در سرعت خواهند داشت.


✅نروژ :
در این کشور دو سرعت مجاز وجود دارد، در مناطق پرجمعیت ۵۰ کیلومتر در ساعت و در مناطق کم جمعیت ۸۰ کیلومتر در ساعت می باشد. در بهترین آزاد راه ها سرعت مجاز به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می رسد و در حال حاضر بررسی ها و آزمایش های لازم انجام می شود تا سرعت به ۱۱۰ کیلومتر در ساعت افزایش یابد.
انگلستان :
از سال ۱۹۳۰ تا ۱۹۶۵ اغلب راههای خارج شهر و آزاد راهها بدون محدودیت سرعت بودند، همین امر باعث افزایش چشمگیر تصادفات در آزاد راهها خصوصا در شرایط مه آلود گردید، به همین دلیل سرعت مجاز ۱۱۲ کیلومتر در ساعت تعیین گردید و در سال ۱۹۶۷ به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت کاهش یافت.
در سال ۱۹۵۵ سرعت مجاز برای وسایل نقلیه سنگین حمل بار ۳۰ کیلومتر در ساعت تعیین گردید.


✅آمریکا :
سرعت های مجاز در مناطق مختلف به شرح زیر است که با توجه به سیاستهای هر ایالت بکار می رود :
در مناطق مسکونی ֠۴۸-۲۴ کیلومتر در ساعت
در خیابانهای شریانی منتهی به بزرگراه ֠۷۲-۵۶ کیلومتر در ساعت
در بزرگراههای اصلی درون شهری ֠۱۰۵-۸۰ کیلومتر در ساعت
در جاده های فرعی دو لینه ֠۱۰۵-۷۲ کیلومتر در ساعت
در جاده فرعی اکسپرس ֠۱۱۲-۸۸ کیلومتر در ساعت
بزرگراه بین ایالتی ֠۱۲۹-۱۰۵ کیلومتر در ساعت


✅کانادا :
از سال ۱۹۷۷ سرعت مجاز در کانادا به سیستم متریک تغییر یافته است و در مناطق مختلف به شرح زیر است:
در محدوده بازی و مدارس ֠۵۰-۳۰ کیلومتر در ساعت
در مناطق مسکونی ֠۵۰-۴۰ کیلومتر در ساعت
در خیابانهای شریانی اصلی منتهی به بزرگراه ֠ ۷۰-۶۰ کیلومتر در ساعت
در بزرگراههای برون شهری ֠۹۰-۷۰ کیلومتر در ساعت
در آزاد راه ֠۱۱۰-۹۰ کیلومتر در ساعت


✅سرعت در ایران:
الف: راههای درون شهری
۱ـ آزادراه حداقل ۷۰ و حداکثر ۱۲۵ کیلومتر در ساعت
۲ـ بزرگراه حداکثر ۱۱۰ کیلومتر در ساعت
۳ـ خیابان اصلی حداکثر ۶۰ کیلومتر در ساعت
۴ـ خیابان فرعی حداکثر ۵۰ کیلومتر در ساعت
۵ـ راههای محلی( کوچه، میدان، تقاطع) حداکثر ۳۰ کیلومتر در ساعت

ب: راههای برون شهری
۱ـ آزادراه حداقل ۷۰ و حداکثر برای خودروهای سبک ۱۲۰ و خودروهای نیمه سنگین و سنگین ۱۱۰ کیلومتر در ساعت
۲ـ بزرگراه حداکثر ۱۱۰ جهت خودروهای سبک و ۱۰۰ کیلومتر در ساعت جهت خودروهای نیمه سنگین و سنگین
۳ـ جاده های اصلی روز ۹۵ و شب ۸۵ کیلومتر در ساعت
۴ـ جاده های فرعی روز ۸۵ و شب ۷۵ کیلومتر در ساعت


چند نمونه سوالات آزمون آیین نامه راهنمایی و رانندگی درباره قوانین سرعت:

حداکثر میزان سرعت در جاده های فرعی برای انواع وسایل نقلیه در روز … کیلومتر و در شب … کیلومتر در ساعت می‌باشد.

 الف. ۶۵-۷۵

ب. ۸۵-۹۵  

ج. ۸۵-۷۵

د. ۵۵-۶۵

پاسخ صحیح: ج


حداکثر میزان سرعت مجاز انواع سواری و وانت بارها در آزادراه‌های برون شهری … می‌باشد؟
الف. ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت
ب. ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت
ج. ۱۱۵ کیلومتر بر ساعت
د. ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت

پاسخ صحیح: د


حداکثر سرعت در خیابانهای شریانی اصلی …. و در خیابانهای شریانی فرعی …. کیلومتر بر ساعت است؟
الف. ۱۰۰-۸۰
ب. ۸۰-۱۰۰
ج. ۵۰-۶۰
د. ۶۰-۵۰

پاسخ صحیح: د


حداکثر سرعت در جاده های اصلی(برون شهری)؟
الف. در روز ۸۰ کیلو متر در شب ۹۰ کیلومتر
ب. در روز ۱۱۰ کیلومتر در شب ۹۰ کیلومتر
ج. در روز ۹۵ کیلومتر در شب ۸۵ کیلومتر
د. در روز ۹۰ کیلومتر در شب ۸۵ کیلومتر

پاسخ صحیح: ج


حداکثر سرعت در جادههای اصلی:
الف. روز ۶۰ کیلومتر- شب ۸۵ کیلومتر
ب. روز ۹۵ کیلومتر- شب ۸۵ کیلومتر
ج. روز ۸۰ کیلومتر- شب ۹۰ کیلومتر
د. روز ۸۵ کیلومتر- شب ۹۵ کیلومتر
پاسخ صحیح: ب


در جادههای فرعی حداکثر سرعت مجاز در روز …… کیلو متر و در شب ….. کیلومتر میباشد؟
الف. ۹۵- ۸۵
ب. ۸۵- ۷۵
ج. ۹۰- ۸۰
د. ۸۰- ۷۰

پاسخ صحیح: ب


حداکثر سرعت در بزرگراههای درون شهری چند کیلومتر میباشد؟
الف. ۱۲۰ کیلومتر
ب. ۱۰۰ کیلومتر
ج. ۷۰ کیلومتر
د. ۶۰ کیلومتر

پاسخ صحیح: ب


حداکثر سرعت وانت بارها در آزادراههای برون شهری چند کیلومتر می باشد؟
الف. ۱۱۰ کیلومتر
ب. ۱۰۰ کیلومتر
ج. ۱۲۰ کیلومتر
د. ۷۰ کیلومتر

پاسخ صحیح: ج


کدام گزینه ناصحیح است؟
الف. حداقل سرعت در آزادراهها ۷۰ کیلومتر در ساعت و حداکثر ۱۲۰ کیلومتر برای سواری و وانت
ب. حداکثر سرعت در جاده های اصلی ۹۵ کیلومتر در ساعت در روز
ج. حداکثر سرعت در جاده های اصلی ۸۵ کیلومتر در ساعت در شب
د. حداکثر سرعت در جاده های فرعی ۷۵ کیلومتر در ساعت در روز

پاسخ صحیح: د


حداکثر سرعت مجاز انواع سواری ها و اتوبوسها در آزادراهها به ترتیب کدام گزینه است؟

الف. سواری ۱۲۰- اتوبوس ۱۱۰
ب. سواری ۱۱۰- اتوبوس ۱۲۰
ج. اتوبوس ۸۵- سواری ۱۱۰
د. اتوبوس ۱۲۰- سواری ۹۵

پاسخ صحیح: الف


حداکثر میزان سرعت در خیابانهای شریانی اصلی چند کیلومتر در ساعت است؟
الف. ۵۰
ب. ۶۰
ج. ۳۰
د. ۷۰

پاسخ صحیح: ب


حداقل میزان سرعت مجاز در آزادراهها چقدر است؟

الف. ۶۰
ب. ۷۰
ج. ۱۲۰
د. ۱۰۰

پاسخ صحیح: ب


در صورتی که میزان سرعت توسط تابلو در راههای برونشهری مشخص نشده باشد حداکثر سرعت در مناطق غیرمسکونی چقدر است؟
الف. ۷۰ کیلومتر
ب. ۱۲۵ کیلومتر
ج. ۱۲۰ کیلومتر
د. ۹۵ کیلومتر
پاسخ صحیح: د


حداکثر سرعت در راه های برون شهری غیر مسکونی در شب چند کیلومتر است؟

الف. ۸۵
ب. ۹۵
ج. ۷۰
د. ۱۲۰

پاسخ صحیح: الف


حداکثر سرعت در معابر شریانی درجه ۱ چند کیلومتر است؟
الف. آزادراه حداکثر ۱۲۰ و بزرگراه ۱۰۰
ب. آزادراه حداکثر ۷۰ و بزرگ راه ۱۰۰
ج. آزادراه حداکثر ۱۰۰ و بزرگ راه ۱۰۰
د. آزادراه حداکثر ۹۵ و بزرگ راه ۸۵

پاسخ صحیح: الف

Subscribe
Notify of

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
محمد
مهر ۱۴, ۱۴۰۲ ۷:۱۲ ق.ظ

اگر حداکثر سرعت درون شهری و برون شهری توسط صدا و سیما در شبکه های مختلف بصورت مکرر گوشزد شود می‌تواند در کاهش آمار تصادف رانندگی موثر باشد همچنین نصب بنر یا تابلو داخل و بیرون شهرها
لطفا اگر موافقید اطلاع رسانی کنید.ممنون از شما

محمودرضا
خرداد ۲۴, ۱۳۹۷ ۳:۰۷ ب.ظ

متاسفانه راهنمايى و رانندگى در كشور ما صرفا به ابزارى براى درآمدزايى تبديل شده است! قوانين بى اثر و صرفا جريمه هاى غيرمنطقى در خيابانها و جاده هاى كشور، باعث هرج و مرج بيشتر شده است. از طرفى افسرهاى تصادفات از دانش و تجربه ى كافى برخوردار.نيستند و به همين خاطر، تشخيصهاى اشتباه و بعضا تعمدى (!)باعث مشكلات متعددى در ميان رانندگان گرديده است.

علیزاده حسن
شهریور ۱۳, ۱۳۹۶ ۷:۰۸ ق.ظ

با سلام . چرا در آزادراه درون شهری سرعت۱۲۵ و در برون شهری ۱۲۰ مجاز است تفاوت غیر منطقی در ۵ کیلومتر بیشتر در درون شهری نسببت به برون شهری چرا بیشتر میباشد مورد سوال است.