عملکرد پدال‌ ها و هماهنگی بین آنها

عملکرد پدالها

عملکرد پدال‌ ها و هماهنگی بین آنها

باسلام خدمت کاربران گرامی تست درایو؛

امروز در این پست از وب سایت تست درایو قصد داریم شما عزیزان گرامی را با عمکلرد پدال های ماشین آشنا کنیم.

پدال ماشینپدال گاز

بهتر است پاشنه پای راست در کف خودرو و روبروی پدال ترمز باشد چوی برای گاز دادن به نیروی زیادی نیاز نیست و در صورت کوچک پا بودن بهتر است پاشنه پای راست بین پدال‌های گاز و ترمز قرار گیرد.

زمانی که قصد نداریم دنده را جا گذاری کنیم نبایستی دور موتور از ۲ بالاتر برود ولی برای تعویض دنده بلا بایستی گاز داده شود تا دور موتور از ۲ رد شود تا دنده تعویض گردد.

گوش‌های راننده بایستی با صدای موتور آشنا گردد و از روی صدای موتور به اندازه لازم گاز دادن پی‌ببرد.

دور موتور: در زمان گاز دادن موتور هر عددی را که روی درجه دور موتور دیده می‌شود ضربدر عدد ۱۰۰۰ تعداد دور میل‌ لنگ در دقیقه موتور بدست می‌آید.

پدال ترمز

انواع استفاده از ترمز: ۱- ترمز تند ( شدید )، ۲- ترمز آهسته و ۳- نیش ترمز

۱- ترمز تند ( شدید) : ترمزی است بسیار خطرناک و باعث تصادف از پشت سر فقط برای زمانی است که جان انسانی در میان باشد می‌توان از ترمز تند استفاده کرد. همواره بایستی میدان دید راننده وسعت کافی داشته باشد و سرعت مطمئن تا ناچار به استفاده از این نوع ترمز نگردد.

۲- ترمز آهسته : بهترین نوع ترمز گرفتن ترمز آهسته می‌باشد که با وسعت بخشیدن به میدان دید همواره راننده می‌تواند از این نوع ترمز استفاده نماید و با رعایت سرعت مطمئن ناچار نشود که به صورت ناگهانی اقدام به ترمز نماید.

ترمز گرفتن به موقع و صحیح :

کسانی که در هنگام ترمز گرفتن دچار دلهره شده و به جای ترمز ، پدال گاز را فشار می‌دهند. دو اشکال ریشه‌ایی در عملکرد خود دارند.

۱-جدا کردن پاشنه پا از کف خودرو ، راننده‌ای که هنگام رانندگی پاشنه پا را از کف خودرو جدا می‌کند تا ترمز بگیرد ، جای ترمز را گم کرده و به اشتباه پدال گاز را فشار می‌دهد، در حالی که پاشنه پای راست بایستی چسبیده به کف خودرو باشد و مانند پایه عمل کرده و پدال گاز و یا ترمز فشار داده شود.

۲-دیر اقدام به ترمز گرفتن ، رانندگانی که برای رفع خطر از دور واکنش نشان نمی‌دهند، زمان را از دست داده و در آخرین لحظه هنگامی که تصادف و برخورد در حال انجام است واکنش نشان می‌دهند که خیلی دیر شده است و دلهره تمام وجود آنها را در بر می‌گیرد و به جای ترمز پدال گاز را فشار می‌دهند.

۳- نیش ترمز : نیش ترمز برای کاهش سرعت انجام می‌گردد و برای زمانی است که قصد ایست کامل نمی‌باشد و برای گذر از چراغ زرد چشمک زن و یا رد کردن دست اندازها می‌باشد.

چگونگی و زمان استفادهاز ترمز

برای پی بردن به زمان درست استفاده از ترمز دو نکته مهم قابل توجه و بررسی می‌باشد.

۱-مهمترین وظایف یک راننده هنگام رانندگی

۲-شناخت محوطه‌های خطر در هنگام رانندگی

قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی به رانندگان کمک می‌کند که به راحتی و کمترین زحمت بتوانند به وظایف خود عمل کرده و از خطرات در امان باشند.

هماهنگی بین پدال کلاج و پدال ترمز :

در همه ترمزهایی که در سرعت‌های زیر ۱۰ کیلومتر در ساعت انجام می‌گردد. ابتدا بایستی پدال کلاج گرفته شود سپس اقدام به ترمز گرفتن شود، تا موتور خودرو خاموش نگردد. و در ترمزهای بالای سرعت‌های ۱۰ کیلومتر در ساعت نخست ترمز به تنهایی گرفته می‌شود تا سرعت به زیر ۱۰ کیلومتر در ساعت برسد سپس برای جلوگیری از خاموش شدن موتور خودرو اقدام به گرفتن کلاج می‌شود .

هماهنگی بین پدال کلاج و پدال ترمز در نیش ترمز گرفتن:

در سرعت‌های بالای ۱۰ کیلومتر نیازی به گرفتن پدال کلاج پس از نیش ترمز نیست و گرفتن پدال کلاج برای زمانی است که سرعت خودرو به مرز ۱۰ کیلومتر در ساعت کاهش پیدا می‌کند . به طور معمول هنگامی که خودرو در دنده یک می‌باشد و در حال حرکت است برای ترمز گرفتن بایستی اول کلاج گرفته شود سپس اقدام به ترمز گرفتن شود.

وصل و برقراری ارتباط موتور با چرخ‌ها توسط پدال‌ ها

زمانی که به پدال گاز فشار داده می‌شود نیروی موتور با توجه به دورسنج موتور افزایش می‌یابد که اگر خودرو درون دنده باشد و کلاج به یکباره و ناگهانی بالا آورده شود باعث ایجاد شوک به چرخ‌های خودرو شده و خودرو به جلو پرت می‌شود، که بنابراین پس از گاز دادن به خودرو بایستی کلاج به آرامی بالا آورده شود تا اانتقال نیروی موتور به چرخ‌ها نیز به نرمی و آرامی انجام گردد.

Subscribe
Notify of

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی