دنده کشی و دنده معکوس در معابر شهری

دنده معکوس

دنده کشی و دنده معکوس در معابر شهری

باسلام خدمت کاربران گرامی تست درایو؛

امروز در این پست از وب سایت تست درایو با روش دنده کشی و دنده معکوس در معابر شهری آشنا می شوید. مواردی که باید در هنگام معکوس کشیدن رعایت کنید.

روش دنده معکوستعویض دنده

برای تعویض دنده کلاج تا ته گرفته می‌‌شود و سپس جاگذاری دنده انجام می‌شود.

نحوه جاگذاری دنده‌ها

✅دنده یک ← به سمت چپ بالا

✅دنده دو ← از یک مستقیم پایین

✅دنده سه ← از دو خلاص و مستقیم بالا

✅دنده چهار ← از سه مستقیم پایین

✅دنده پنج ← از چهار خلاص و راست بالا

✅دنده عقب ← سمت راست محوطه خلاص انتهای فنر پایین

⭐دنده کشی از یک به دو

دنده یک دنده ایستت قدرتی و تنها برای حرکت دادن خودرو از حالت ایست می‌باشد. براین اساس پس از اینکه گاز دنده ۱ پر شد اگر در راه کفی حرکت انجام می‌شود و دورسنج دور موتور را از ۲ تا ۲٫۵ نشان داد ابتدا گاز خودرو را قطع کرده ، کلاج را تا انتها گرفته و دسته دنده را از ۱ به دنده ۲ انتقال می‌دهیم . در سر بالایی‌ها پس از اینکه دورسنج دور موتور را ار عدد ۲٫۵ تا ۳ نشان داد دنده را را از ۱ به ۲ انتقال می‌دهیم.

پس از به انتها بردن کلاج برای تعویض دنده از یک به دو چون خودرو حرکت دارد بنابراین دیگر نیازی به نگهداشتن کلاج در نقطه حرکت نیست و بایستی آن را رها کرد.

⭐معکوس از دنده دو به دنده یک

هر گاه سرعت خودرو کم شود و به زیر ۱۰ کیلومتر در ساعت (محوطه ایست) برسد در این صورت دنده از دو به دنده یک انتقال داده می‌شود، بنابراین گاز خودرو قطع می‌شود و در همین لحظه کلاج تا ته گرفته می‌شود و دنده دو را به دنده یک انتقال می‌دهیم.

⭐تقویت تمرکز گرفتن با دست چپ بر روی فرمان :

پیش از اینکه دنده‌کشی دو به سه و معکوس آن را بیاموزیم ضروری است به مدت نیم ساعت تمرین رانندگی با دست چپ انجام گردد.

⭐روش انجام

دست راست را روی دسته دنده به صورت ثابت باشد و دسته دنده گرفته شود و دست چپ به تنهایی کار کنترل فرمان را انجام دهد.

این روش کار آموزشی است برای دست راست که جای دنده‌ها را یاد می‌گیرد و دست چپ یا گرفته می‌گیرد که چگونه فرمان را بدون حضور دست راست کنترل کند.

⭐دنده‌کشی از دنده دو به دنده سه

چنانچه فضای جلوی خودرو باز باشد و در ۵۰۰ متر جلوی خودرو هیچ محوطه خطر و مانع ساکنی باشد می‌توان گاز دنده دو را پر کرده و دورسنج در کفی از ۲ تا ۲٫۵ را نشان دهد و در سربالایی‌ها از ۲٫۵ تا ۳ برسد و گاز را قطع و کلاج تا ته گرفته و دنده سه جاگذاری شود.

⭐معکوس از دنده ۳ به ۲

هرگاه سرعت خودرو کم شود و به زیر ۳۰ کیلو متر در ساعت کاهش پیدا کرد بایستی دنده را از ۳ به ۲ انتقال داد. که برابر روش گاز خودرو قطع می‌شود و کلاج تا ته گرفته می‌شود و دنده ۳به ۲ انتقال داده می‌شود.

⭐دنده‌کشی از ۳ به ۴

جنانچه جلوی خودرو به اندازه ۱۰۰۰ متر هیچ گونه محوطه خطر و مانع ثابتی نباشد و تابلوی محدودیت سرعت نیز نباشدف گاز دنده سه را پر کرده و دورسنج دور موتور را از ۲٫۵ تا ۳ نشان دهد همزمان گاز را قطع کرده و کلاج را تا ته گرفته شده و دنده چهار جاگذاری می‌شود.

⭐معکوس از دنده چهار به دنده سه

هر گاه سرعت خودرو کم شود و به زیر ۶۰ کیلومتر در ساعت کاهش پیدا کرد، بایستی همزمان گاز قطع و کلاج تا ته گرفته شود و دنده چهار به دنده سه انتقال یابد.

در خیابان‌های فرعی شهر که برابر با ماده ۱۲۶ آیین نامه راهنمایی و رانندگی حداکثر سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت است بهتر ین دنده حرکت با دنده سه است.

⭐دنده سنگین

به دنده‌های یک به دو خودروهای سواری به دلیل اینکه از نیروی بسیار بالایی برخوردار هستند ، دنده‌های قدرتی و یا سنگین گفته می‌شود. که در جاهایی برای به حرکت در آوردن خودرو به کار می‌رود که قدرت زیادی نیاز باشد مانند شروع حرکت و سربالایی‌ها و همچنین در سرازیری‌ها برای کاهش استفاده از ترمز و کنترل بهتر سرعت خودرو دنده سنگین به کار می‌رود.

⭐دنده سبک

در خودروهای سواری به دنده‌های سه ، چهار و پنج به دلیل اینکه از سرعت بالایی برخوردار هستند دنده‌های سرعتی و یا دنده‌های سبک گفته می‌شود.

Subscribe
Notify of

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
مجید
اسفند ۲۳, ۱۴۰۰ ۵:۴۴ ب.ظ

متاسفانه ایشون بجای اینکه عملی انجام بدهند توضیح میدهند اقا میخایم بریم اجرا کنیم اخه توضیحات شما چه دردی رو دوا میکنه -روی فیلم بصورت کامل توضیح بده نه همینجوری