آموزش مسائل فنی خودرو

آموزش فنی خودرو

آموزش مسائل فنی خودرو

آموزش فنی خودرو
۱- آشنایی با سیستم گاز، ترمز، کلاج، ترمزدستی، دنده، فرمان، آینه‌ها و صندلی.
۲- آشنایی با چراغ‌های نشان دهنده روغن، شارژ باطری، انژکتور، ترمزدستی، کمربندف درها، راهنما، فلاشر و چراغ‌های روشنایی کوچک و بزرگ.
۳- آشنایی با گیج‌های بنزین، آب موتور، دورسنج و کیلومترسنج خودرو.
۴- آشنایی با اهرم‌ها، کلیدهای چراغ، برف پاکن، دسته راهنما، بوق، فلاشر، گرمکن شیشه عقب.
۵- چگونگی عملکرد دست‌های چپ و راست، پاهای چپ و راست، سر و گردن و تنه در رابطه با رانندگی و عملکرد چشم‌ها در رانندگی ، پس از آنالیز شدن اطلاعات در مغز و دستورات داده شده به اندام‌ها.
باک بنزین خودرو و پیش از رسیدن گیج به خط قرمز بایستی پر گردد. تا خرابی برای سیستم سوخت رسانی و پمپ بنزین بدلیل امکان گرفتگی آشغال در لوله‌ها و پمپ بنزین پیش نیاید.

مسائل فنی خودرو
برای جلوگیری از خرابی پیش رس در موتور اندازه گاز دادن از حداکثر ۴۰۰۰ دور در دقیقه بیشتر نگردد.
سه ویژگی یک راننده زیرک و هوشیار
۱- هنگام رانندگی به جلو توجه داشته باشد.
۲-به پشت سر هم توجه داشته باشد.
۳-به آمپرها و سیستم‌های کنترلی خودرو توجه داشته باشد.
پیاده شدن از خودرو
۱- پس از بالا کشیدن ترمزدستی و خاموش کردن موتور دسته دنده را درون دنده سنگین یک و یا دو میگذاریم.
۲- سوئیچ را بیرون آورده و فرمان چرخانده می‌شود تا قفل گردد.
۳- دست راست از درون فرمان دستگیره بازکننده را گرفته و با دست چپ دستگیره ثابت گرفته و پس از نگاه کردن به آینه سمت چپ و چرخاندن سر و بدن به سمت چپ برای پوشش نقاط کور آینه به عقب نگاه کرده و پیاده می‌شویم.
همه سرنشینان خودرو هنگام پیاده شدن بایستی ابتدا به عقب خودرو نگاه کرده و سپس نسبت به باز کردن در اقدام کنند.
چهار چک فنی خودرو
۱- روغن موتور کنترل گردد.پس از خاموش کردن موتور به مدت نیم ساعت و قرار دادن خودرو در جای هموار برای ته نشین شدن روغن موتور، گیج روغن را بیرون آورده و روغن کنترل شود.
۲- آب رادیاتور کنترل گردد. چنانچه فن روشن نگردد، آب رادیاتور جوش می‌آید و اگر فن روشن شود و درجه گیج آب بالا برود امکان آب نداشتن رادیاتور ، آبریزی ، هوا گرفتگی سیستم آبرسانی ، پارگی تسمه دینام و واتر پمپ وجود دارد.
۳- روغن ترمز و کلاج کنترل گردد. یکی از اساسی ترین علت خالی شدن ترمز در زیر پا روغن ریزی در درون چرخ‌ها می‌باشد که در صورت کنترل‌های به موقع روغن ترمز خودرو امکان به وجود آمدن خطر از میان می‌رود.
۴- آب باطری کنترل گردد. باطری خودرو یکی از دستگاه‌های مهم سیستم برق‌رسانی خودرو می‌باشدو چنانچه باطری خودور از نوع اسیدی باشد همواره بایستی سطح آب باطری کنترل گردد و در صورت کاهش سطح آب باطری آب مقطر افزوده گردد.
توضیح چکیده از پنج سیستم اصلی
۱- روغن‌کاری: کارتر- پمپ روغن – فیلتر روغن – گیج.
۲- خنک‌کاری: رادیاتور – پروانه – تسمه پروانه – لوله‌ها – واتر پمپ – ترموستات.
۳- سوخت‌رسانی: باک بنزین – فیلتر – پمپ – لوله‌ها – فیلتر هوا – انژکتور.
۴- برق‌رسانی: باطری – دینام – شمع – وایرها – کویل.
۵- انتقال: فلایویل – دیسک و کلاج – گیریکس – دیفرانسیل – پولوس – چرخ‌ها.
در موتور روغن وظیفه خنک کردن قطعات وجلوگیری از سایش قطعات و آب وظیفه خنک کردن روغن را و رادیاتور وظیفه خنک کردن آب را و پروانه وظیفه خنک کردن رادیاتور را به عهده دارد.
جای زاپاس و چک و آچار چرخ
پس از باز کردن در صندوق عقب توضیحات لازم در زمینه چگونگی جازدن جک و عوض کردن چرخ داده شود.

 

بیشتر بخوانید :  آشنایی با مهمترین قطعات خودرو

آيا با طرز كار قطعات خودرو آشنا هستيد؟ اگر خودروی شما دچار مشكل شد آيا مي‌توانيد عيب آن را بيابيد؟ اگر در حين رانندگی آب رادياتور جوش آمد چه كار بايد بكنبد؟ پاسخ اين پرسش‌ها در دوره آموزش فنی خودرو بيان شده است.
يكی از مهمترين مهارت‌های رانندگی آشنايی با طرز كار قطعات خودرو است و راننده حرفه‌ای اين توانايی را دارد تا حداقل عيوب ساده را شخصاً رفع كند. همچنين آشنايی فنی و مكانيكی خودرو، بدليل شناخت راننده با قطعات خودرو باعث استفاده‌ی بهينه از خودرو خواهد كه خود منجر به افزايش طول عمر و كاهش هزينه‌های خودرو خواهد شد.
در اين دوره شما با جزئيات و زبان ساده با قطعات اصلی خودرو آشنا خواهيد شد و طرز كار و عيوب احتمالی آنها بررسی شده است. اين دوره جزء دروس اجباری برای دريافت گواهينامه نمي‌باشد ولی باعث افزايش شايان توجه كارايی راننده خواهد شد.
در اين دوره بصورت مبسوط به روش‌های نگهداری خودرو و شيوه‌ی تعويض و بررسی روغن موتور، روغن گيربكس – ديفرانسيل، نگهداری باتری خودرو، آشنايی با قطعات خودرو از قبيل دينام، استارت، پمی ترمز و كلاچ، كويل و دلكو، جعبه فيوز و آشنايی با نشانگر داخل اتاق و همچنين توصيه‌های پيش از سفر پرداخته شده است.

آمار و تحقيقات توسط کارشناسان بين‌الملی نشان مي‌دهد که بخشی از تصادفات و سوانح ناشی از رانندگي، مربوط به اتومبيل مي‌باشد، که دليل بر فقدان آموزشهای کاربردی فنی است، خوشبختانه شيوه نوينی که شرکت راهگشا برای صدور گواهينامه به عنوان سند امنيت در نظر گرفته و اجرا مي‌کند و پيشگام شده، يعنی ملزم کردن افراد متقاضی قبل از اخذ گواهينامه به آموزشهای اجباری آيين‌نامه، آموزش فني، تمرين با اتومبيل و آن هم کاربردی (سمعي، بصری وعملي) تاثير بسيار مطلوبی در کاهش نابساماني‌های مربوط به رانندگی داشته، استقبال بي‌نظير افراد جامعه در حد يک فرهنگ، ضرورت آموزشهای کاربردی را جدي‌تر خواهد کرد و بی شک در رفع نواقص طبيعی گامهای مهم و اساسی برداشته خواهد شد و همين امر مشوقی شد تا در راستای رفع نواقص گامی برداشته شود.

استفاده صحيح و آگاهی به توصيه‌های ايمني، علايم فنی و هشدار‌ دهنده که مديريت اداره آن به عهده راننده است، يعنی نگهداري، مراقبت و مهارتهای فنی در استفاده از خودرو است و متاسفانه اين امر جدی گرفته نشده است. اگر خودرو نو زود خراب مي‌شود، اگر موتور اتومبيل تازه تعمير باز هم خراب مي‌شود، اگر باطری جديد کار نمي‌کند، اگر لاستيک نو مي‌ترکد و… همه اين موارد در اثر عدم آگاهی و فقدان آموزشهای لازم است. منظور از آموزش تعمير و مکانيک قطعات نيست.

تفاوت مهم بين مهارتهای فنی و مکانيکی در اتومبيل :
مکانيک به کسی مي‌گويند که اصول کار، ساختمان وعيب يابی و تعمير در يک قسمت از آن را تسلط کامل داشته باشد. اما شگردهای فنی رانندگی و روشهای کاربردی درست، چيز ديگری است و مي‌توان گفت يک تخصص جدا است که حتی برای يک مکانيک هم لازم است و دراين مجموعه گفتار به توضيحات آن مي‌پردازيم.

بررسي‌های لازم قبل از استفاده از خودرو درست پيش از حرکت و شروع به رانندگی بايد قسمتهايی از اتومبيل را وارسی کرد. بنابراين برای بررسی بايد تنها چند وسيله و يا قطعه انگشت شمار از حدود 13000 قطعه موجود در اتومبيل را بشناسيم و آن اطلاعات ظاهری و آشنايی است و نه شناخت، که شناخت يعنی اصول کار، ساختمان، طرز کار و عيب‌يابی چه از نظر علمی و چه از نظر تجربی است.اين قسمت ها عبارتنداز:

آ- موتور و پيرامون آن
روغن موتور – رادياتور – مخزن پمپ ترمز و کلاچ – باطری – دينام – استارت – تسمه پروانه – سيستم جرقه زنی – دستگاه سوخت رسانی – جعبه فيوز

ب-داخل اتاق:
نشان‌دهنده‌ی روغن – نشان‌دهنده‌ی شارژ – نشان‌دهنده‌ی آب – کنترل کننده‌ها- دورسنج – سرعت‌سنج

پ-صندوق عقب:
جک – آچار چرخ – زاپاس – جعبه آچار و لوازم مورد نياز

ت-اطراف خودرو:
ميزان باد لاستيکها – جلوبندی و چراغها

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.